Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blodig avföring  (läst 3759 gånger)

09

• -
Blodig avföring
« skrivet: 11 dec-14 kl 08:36 »
Hej!
Mina tackor (ej dräktiga, födda i våras) har den senaste veckan haft lite blod i avföringen. Inga mängder, men ändå att man kan se blodiga strimmor i avföringen. Vissa gånger är det inte kulor som kommer, utan mjuka "korvar", dock ej diarré.
De är inte avmaskade. Det har inte blivit av än, men jag ska se till att avmaska dem snarast.  :-\
De är pigga, äter och är fina i hull.
Kan det bero på mask? Eller bör jag oroa mig för något värre?

vallhunden

• Västergötland
SV: Blodig avföring
« Svar #1 skrivet: 11 dec-14 kl 17:48 »
Mask kan nog vara en trolig förklaring... Avmaska med ett Ivomecpreparat om du gör det nu på vintern.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

09

• -
« Svar #2 skrivet: 11 dec-14 kl 18:23 »
Ok, jag ska bara försöka få tag på det i lagom mängd. Har bara några tackor och ska man få utskrivet av veterinär blir det ju så stora mängder =dyrt. :/

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 11 dec-14 kl 18:47 »
Kolla med någon fårägare i närheten...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #4 skrivet: 12 dec-14 kl 17:00 »
Det är DYRT att ha djur!  Även om avmaskningsmedlet kostar lite så är det något man måste ha till djuren om man misstänker att de har mask! Dessbättre räcker det ju till fler omgångar att avmaska.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

09

• -
« Svar #5 skrivet: 12 dec-14 kl 19:47 »
Nej, det räcker inte till flera omgångar enligt veterinären. Det hinner bli för gammalt.

Men ja, jag vet att djur kostar. Jag har aldrig sagt att jag inte ska avmaska pga att det är dyrt. Bara att jag ska försöka få tag i mindre mängd. Det är väl inget fel i att försöka hålla kostnaderna nere, eller?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 12 dec-14 kl 20:35 »
Som sagt. Kolla med en fårägare i närheten!

olivia.k

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 12 dec-14 kl 21:54 »

Men ja, jag vet att djur kostar. Jag har aldrig sagt att jag inte ska avmaska pga att det är dyrt. Bara att jag ska försöka få tag i mindre mängd. Det är väl inget fel i att försöka hålla kostnaderna nere, eller?

Jag håller med dig. Det är väldigt konstigt att det bara går att köpa i stora flaskor, och att djurägare med små besättningar ska slå ut 90% av flaskan i vasken.
Själv lyckades jag få tag i medlet genom en snäll människa här på alternativ som skickade mig avmaskningsmedel som hon inte behövde för att det var "kort datum" kvar på den.

Bagger

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 17 jun-15 kl 07:49 »
Vad för typ av mask ger dessa bajskorvar med slemblodiga strimlor i.
Största baggen har samma sak som beskrivs, fast det borde vara den mindre smala som är sjuk, men han bajsar små kulor.
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

Bagger

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 17 jun-15 kl 08:04 »
Det som är annmärkningsvärt är att bägge baggarna bajsa torra kulor första dagen de kom, sedan börja en bajsa dessa korvar som beskrivs från andra dagen, och bajsar fortfarande.
Foderombyte tänkte jag först, men då borde även den smala baggen bajsa korv.
Var hittar man en skylt med HÄR SUGER VI, så slambilen hittar rätt?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #10 skrivet: 17 jun-15 kl 09:29 »
Slemblodiga strimlor kan tyda på stora magmasken. Ett träckprov ger svar.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

1632 gäster, 3 användare (1 dolda)
Berberis, Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser