Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inne/ute  (läst 943 gånger)

Kajzza

• Halland
Inne/ute
« skrivet: 07 dec-14 kl 21:23 »
Hejsan!
Här kommer en hönsmammefråga.
Vi blev med höns i våras och har gått igenom vår första sommar med dem. Härlig tid med mycket fritt utespring, kläckning av smått och mycket gos.
Vi har även byggt om en gammal kiosk till hönshus. Inredning efter konstens alla regler och isolerat. Som sig bör i en gammal kiosk många stora fönster och så bänkar i fönsterhöjd som hönsen kan spana ifrån.
Vi tyckte lite synd om hönsen att de skulle gå inne i vinter så vi målade dessutom väggarna som en sommaräng med gräs, himmel, blommor, sol och lite småkryp.

Men nu då...det känns så elakt att de inte får gå ut!
Vi har kvar den gamla rastgården som de skulle kunna vara i men då måste de väl ha tak där. Vi har bara nät över största delen.
Har ni era höns inne hela tiden nu och hur länge tror ni att beslutet kommer att vara?
Hela vintern? Då får man nog ordna mer aktivitet åt de små.

När jag tänker efter så har vi en del gamla murkna stubbar. De skulle kunna få en att hacka i, men risken är väl att det blir för mycket fukt då.
Finns kanske även risk att de skulle bli smittade om man nu tar in material utifrån. Eller...det är inte konstaterat någon fågelinfluensa i sverige ännu väl.

Vilka fåniga frågor men jag märker ju att de saknar att gå ute och hacka och sprätta i marken.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Inne/ute
« Svar #1 skrivet: 07 dec-14 kl 21:43 »
Jag låter våra höns gå ute i rastgården över vintern då jag har svårt att tro att det kommer migrerande fåglar från södern där man hittat några få fall.
Har du nät över gården så kommer i allafall vildfåglarna inte till hönsgården.
Själv så håller jag på att samla material till att bygga en rastgården med riktigt tak. Vilket kommer att göra den mer attraktiv då hönsen har en riktigt fin gård som håller sig någorlunda torr och skänker skugga varma dagar.
Dessutom håller vi på att fixa till ett ännu större hönshus där dom kommer att få husera om det blir riktigt illa.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ChickenSteps

• Halland
    • ChickenSteps
SV: Inne/ute
« Svar #2 skrivet: 09 dec-14 kl 09:51 »

Jag skrev just om influensan i min blogg och om hur vi gör med våra och vad JBV säger. Du hittar oxå tips på inredning/sysselsättning inne och ute:

https://chickensteps.wordpress.com/category/hons-sjukdomar-halsa/

Välkommen!
http://chickensteps.wordpress.com/

Skriver om Höns & Lantliv i bloggen ChickenSteps. Välkommen!

Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 1 användare
Vallheden

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser