Tack för era svar. Jag vill bara förtydliga att detta system INTE kommer ha några element. VV-beredaren blir i och för sig till ett slags element på sovloftet genom sitt värmeläckage som därmed tas tillvara, men syftet med att köksspisen alls är vattenmantlad är för att värma varmvatten.
I skissen jag länkade till finns det ett öppet expansionskärl som spruttar ut i kallvattentanken vid övertryck. OBS alltså att den skissen inte har nåt med en panna att göra, utan den röda trumman är en traditionell el-beredare. Min tanke är alltså att helt enkelt höja upp denna lite och låta den värmeväxla mot en vattenmantlad kökspanna.
Tjock stigarledning är inga problem. Så länge beredaren har en slinga att värmeväxla genom och öppet ex-kärl borde det alltså bara vara att ansluta ett grovt rör mellan panna och tank och så är saken klar. Antar att röret som leder pannvattnet tillbaka till pannan inte behöver vara lika grovt, eller tänker jag fel?
En fråga till: Jag har sett kökspannor som har vattenanslutning dels för kallvatten in och varmvatten ut (d.v.s. pannvatten då förmodar jag, som värmeväxlar mot beredaren) - men också en ytterligare anslutning för "kylvatten". Vad är då det för något?