Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ljus vinterförvaring av sättpotatis?  (läst 2271 gånger)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
ljus vinterförvaring av sättpotatis?
« skrivet: 04 dec-14 kl 19:01 »
Det brukar rekommenderas att man solar sättpotatisen 1-2 veckor redan på hösten (om man valt ut dem redan då) och förstås att man solar/förgror dem några veckor på våren. Däremellan brukar man förvara dem i jordkällare el.dyl. Men om man har tillgång till ljus lagerlokal som håller några plusgrader och inte är alltför torr, skulle man inte kunna förvara dem ljust hela vintern? Eller får de t.ex. groddar i förtid då? Eller finns annat problem? Någon som testat eller vet?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: ljus vinterförvaring av sättpotatis?
« Svar #1 skrivet: 04 dec-14 kl 20:26 »
Så här tänker jag:
Det rum jag främst tänker på är ett kallrum med lite granna termostatreglerad sparvärme.
Jag tror att det går bra, men att det finns några saker att tänka på:
* Ljuset gör att potatisen kanske börjar gro alltför tidigt och kraftigt om inte temperaturen kan hållas tillräckligt låg och jämn.
* Ljuset är i mitt fall solsken som faller in genom fönstret. Särskilt under andra halvan av vintern finns en risk att det tillfälligt blir för varmt när solen skiner. Det kan öka risken för tidig groning, samt för uttorkning av potatisen. Ett rum i norrläge vore bättre, åtminstone fram till förgroningen ska börja, men är svårare att ordna för mig just nu.

Å andra sidan kan det finnas fördelar: så länge det inte blir för torrt eller för stor temperaturvariation tror jag potatisen kan hålla sig friskare.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: ljus vinterförvaring av sättpotatis?
« Svar #2 skrivet: 04 dec-14 kl 22:15 »
När man googlar på svenska hittar man inte mycket eller också har jag fel sökfras. På engelska hittar jag dock mycket. Sedan 1970-talet har en teknik utvecklats för att lagra sättpotatis främst i tropikerna i indirekt eller diffust ljus (eng: diffuse light). Detta motsvarar rätt väl ett rum med norrfönster där knölarna inte eller i ringa grad träffas av solstrålarna. Anledningen att man utvecklat denna teknik tycks vara att den underlättar lagring under tropiska förhållanden, jag tror främst vid högre temperatur. Se t.ex.
http://tinyurl.com/diffuse-daylight-seed-potato

Även lagring i direkt ljus är tänkbart men kan ge något större viktförluster enligt en källa.

Man har även gjort försök med ljus kombinerat med lägre lagringstemperatur för sättorna. Det ledde till fler mindre knölar. Mörker och högre lagringstemperatur ledde till fler större knölar i den kommande skörden.
http://link.springer.com/article/10.1007%2FBF02358132

Finns många fler intressanta träffar. Min sökfras på engelska:
"seed potato" (storage|storing) light

Dela detta:

* Inloggade just nu

464 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser