Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lär mig om får!  (läst 2797 gånger)

Eriksdal

Lär mig om får!
« skrivet: 04 dec-14 kl 10:00 »
Sitter med nya planer, att våren 2016 skaffa får. Jag är hästkunnig men kan inte mycket om får så nu behöver jag lära mig. Tycker att det är ganska magert med information på nätet.

Jag tänker mig att fåren ska växelbeta med hästarna, så de får gärna äta annat än gräs. Super om de håller efter slyet. Främsta skälet är att hålla efter markerna.
Bra om de inte behöver fårstaket, att eltråd räcker.

Jag vill inte bli stångad ;-)
Fåren får gärna ha roliga färger. Verkar ju bra om man kan sälja skinnen.
Faller för klotrunda får med länga håriga svansar och fläckiga får....

Tänker att vi ska ha kanske fem får (hur liten kan en flock vara?) och slakta lammen för husbehov av kött (är dock dåliga på att ta tillvara på våra tuppar så antingen får vi öva eller leja bort arbetet).
Önskvärt med friska raser som inte har svåra lamningar eller dåliga modersinstinkter.
Vilka raser skulle passa?

Finns det litteratur som är läsvärd?
Finns det någon plats där man kan träffa många olika fårraser? Någon mässa?
Vad betyder de där koderna som står i annonser?

Skötsel? Vad gör man hur ofta?

Jag har vallhundar...de kanske ska få jobba lite men det är hästarna som är mitt arbete.

Bedriver islandshästavel och här är det tabu med blandraser (fast hundarna är ju blandning, för att det är en bra blandning, typisk isländsk bondhund), så genbank känns inte främmande. Men inte heller nödvändigt.

Eller är det getter vi ska ha? Har dock en föreställning om att getter är överallt och äter upp allt de hittar, även rosor och hästsvansar.
Ridskola med ca 20 islandshästar, 2 hundar, 4 katter, 5 bramor, ett 20-tal grönvärpare, en dvärghöna och en gäng andra blandrashöns.

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Lär mig om får!
« Svar #1 skrivet: 04 dec-14 kl 10:58 »
Jag är själv nybörjare med får och har 3 värmlandsfår, ska utöka gruppen under nästa år är tanken.

Dom finns ju i olika färger och är ingen köttras, enkla och fina djur.

Elstängsel fungerar säkert, om man kan tänka sig att dra många trådar.

Jag har ju dom främst för att jag ändå inte får tid att gå med röjsåg o trimmer i min skogsbacke...samt att inom kort kunna få slakta lite.
Det är aldrig för sent att ge upp.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 04 dec-14 kl 19:19 »
Börja med att läsa boken "får" av Erik Sjödin. Den finns på biblioteket. Det finns också en del info på Fåravelsförbundets sida under kunskap. http://www.faravelsforbundet.com/kunskap

Ang skötsel behöver fåren tillsyn minst en gång om dagen även på sommaren när det betar. Lagar och regler finns på jordbruksverkets hemsida.

Om du med koder menar MV3, så är det ett kontrollprogram för en sjukdom som du läsa om här:
http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Far/Endemiska-sjukdomar-hos-far-ett-urval/Maedi-Visna/

När det gäller raser tycker jag du ska läsa på om de olika raserna och inte bara köpa första bästa grupp från närmaste granne för att grannen är trevlig. Det finns många olika raser som passar för olika ändamål.
Själv har jag allmogefår vilket passar mig bra eftersom jag bara har får som hobby. Läs gärna mer på deras hemsida; allmogefar.se

Eriksdal

« Svar #3 skrivet: 07 dec-14 kl 17:23 »
Tack för svar!

Jag har läst på det jag hittar om raser men tycker inte jag hittat nog med information. Ska läsa boken.

Jag har nog inte tänkt köpa första bästa. Är inne på allmogeraser, eller de som jag inte kommer ihåg var de heter som är från Schweiz, eller någon av de brittiska bara för att de ser ut som i mina barnböcker...allmogefår kommer det nog ändå att bli. Men vilka? Det kanske avgörs av vad jag får tag på?

Hälsade på några Hälsingefår i går. Fina. Kompisen har finulls och grannen Gute...men jag tror inte att det blir sådana.

Egentligen skulle jag vilja träffa fler fårraser. Just med får tänker jag att jag att jag vill ha dem lugna och lätthanterade fast jag egentligen gillar djur med stor personlighet: border collies, hästar med känslighet och kucklare som är bra på att flyga.
Ridskola med ca 20 islandshästar, 2 hundar, 4 katter, 5 bramor, ett 20-tal grönvärpare, en dvärghöna och en gäng andra blandrashöns.

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #4 skrivet: 08 dec-14 kl 16:15 »
Jag har Åsenfår som är en allmogeras. De äter slyet först, sedan örter (maskros, hundkex m) och i sista hand gräs. Jag tror att de är jättebra att ha som växelbetare med häst. Åsenfår är små och tysta, tackorna har inga horn och laminera brukar vara lätta. Titta på min blogg för mer om mina får.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

olivia.k

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 08 dec-14 kl 22:59 »
Är inne på allmogeraser, eller de som jag inte kommer ihåg var de heter som är från Schweiz, eller någon av de brittiska bara för att de ser ut som i mina barnböcker...allmogefår kommer det nog ändå att bli. Men vilka? Det kanske avgörs av vad jag får tag på?
Hälsade på några Hälsingefår i går. Fina. Kompisen har finulls och grannen Gute...men jag tror inte att det blir sådana.

Brittiska raser har man väl mest för köttets skull, dvs stora får som äter mycket (=dyrt) och svårt att få tag på en obesläktad bagge så var beredd på långa resor. Helsingefår skulle jag inte skaffa eftersom de är kända för att gnaga på allt, som timmerhus. Men det blir ju fina skinn av dem.  Av de svenska lantraserna så är finulls-fåret bra ifall du är intresserad av ull och vill sälja den, annars välj nåt annat. De får många lamm=jobbigt. Ryafår är också en svensk lantras, sk "ull-ras", som ger ryaull precis som mina får. Gotlandsfår (pälsfår) hör också till svenska raser, liksom Gute.

Av allmogefåren kan du förslagsvis köpa den ras som hör hemma där du bor. Jag har klövsjöfår för att jag bor i Jämtland men det finns få besättningar här så jag kommer få åka minst 50mil om jag vill ha en obesläktad bagge nästa år. Om du med får från Schweiz menar "valais blacknose sheep" så finns de inte på marknaden i Sverige ännu.

Johaniskogen

• Småland
« Svar #6 skrivet: 12 dec-14 kl 22:29 »
Får ska klippas en gång om året men helst 2gånger,

Det finns en makalöst söt ras som heter SA dorpher svarta huvud och vita kroppar, dom fäller tydligen ullen själva alltså behöver dom inte ens klippas, finns en gård här som har sånna och blandar dom med gotlandsfår.. (Sök kulla gård)

Dom är duktiga på får i övrigt oxå..
tänk att det får plats 2-5får per hektar vettigt bete

Dela detta:

* Inloggade just nu

1217 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser