Sitter med nya planer, att våren 2016 skaffa får. Jag är hästkunnig men kan inte mycket om får så nu behöver jag lära mig. Tycker att det är ganska magert med information på nätet.
Jag tänker mig att fåren ska växelbeta med hästarna, så de får gärna äta annat än gräs. Super om de håller efter slyet. Främsta skälet är att hålla efter markerna.
Bra om de inte behöver fårstaket, att eltråd räcker.
Jag vill inte bli stångad ;-)
Fåren får gärna ha roliga färger. Verkar ju bra om man kan sälja skinnen.
Faller för klotrunda får med länga håriga svansar och fläckiga får....
Tänker att vi ska ha kanske fem får (hur liten kan en flock vara?) och slakta lammen för husbehov av kött (är dock dåliga på att ta tillvara på våra tuppar så antingen får vi öva eller leja bort arbetet).
Önskvärt med friska raser som inte har svåra lamningar eller dåliga modersinstinkter.
Vilka raser skulle passa?
Finns det litteratur som är läsvärd?
Finns det någon plats där man kan träffa många olika fårraser? Någon mässa?
Vad betyder de där koderna som står i annonser?
Skötsel? Vad gör man hur ofta?
Jag har vallhundar...de kanske ska få jobba lite men det är hästarna som är mitt arbete.
Bedriver islandshästavel och här är det tabu med blandraser (fast hundarna är ju blandning, för att det är en bra blandning, typisk isländsk bondhund), så genbank känns inte främmande. Men inte heller nödvändigt.
Eller är det getter vi ska ha? Har dock en föreställning om att getter är överallt och äter upp allt de hittar, även rosor och hästsvansar.