Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inköp inom EU omvänd skatteskyldighet  (läst 2986 gånger)

vallar-elin

• Norrbotten
Inköp inom EU omvänd skatteskyldighet
« skrivet: 03 dec-14 kl 14:36 »
Hej hej!

Funderar på inköp av vara från annat EU-land. Omvänd skatteskyldighet innebär i detta fall att jag köper varan momsfritt men att jag som köpare ska beräkna och redovisa svensk moms.
När jag bokför en sådan vara, (och senare låter siffrorna gå över till mervärdesskattedeklarationen) skall jag då lägga på moms på totala summan eller skall jag räkna bort moms från den totala summan?
Vi har till säljaren angivit VAT-nummer och detta finns på fakturan.
På fakturan står angivet: total moms (0%) 0,0 Euro
Total utan moms: 2490, 60 Euro.
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

olivia.k

• Jämtland
SV: Inköp inom EU omvänd skatteskyldighet
« Svar #1 skrivet: 03 dec-14 kl 16:00 »
Jag undrar ungefär samma sak.

Jag köpte en grej från annat Eu-land och uppgav mitt VAT-nummer, så jag betalade ingen brittisk moms.
På mitt bankkonto drogs summan, och det lades inte till något vid tullen utan det enda jag betalade var det som företaget ville ha, dvs priset plus frakt, exkl moms.

Ingen mening att betala in 25% av summan tills staten, för att sen få igen samma summa?
Att som du skriver, få igen moms som du aldrig ens betalat är givetvis uteslutet. Du kan ju inte få igen en moms som du aldrig har betalat.

Samma sak om du köper in en produkt av en person som inte är momsregistrerad, exempelvis ett djur för 1000kr. Då ingår ingen moms, och du kan heller inte få igen 200kr av staten.

vallar-elin

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 03 dec-14 kl 18:30 »

Ingen mening att betala in 25% av summan tills staten, för att sen få igen samma summa?
Att som du skriver, få igen moms som du aldrig ens betalat är givetvis uteslutet. Du kan ju inte få igen en moms som du aldrig har betalat.

Vid ett "vanligt" momsregistrerat inköp gör man ju ett avdrag av momsen, när man säljer får man betala in den del som är moms. Så här skulle det då handla om att få tillbaka en summa som inte ens finns. Men är det inte så att man bara registrerar momsen i mervärdesskattedeklarationen? Alltså skriver i en ruta vilken summa man handlat för och i den andra den beräknade momsen. Det är ju andra rutor än de vanliga för köp och försäljning inom Sverige.

Nu när jag tänkt en stund på saken så känns det ju som att när man registrerar denna moms så ska man väl ändå lägga på moms eftersom man köpt varan exklusive moms?

Men hur bör det då se ut i bokföringen?

26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

vallar-elin

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 04 dec-14 kl 10:27 »
Jag har suttit och kikat runt lite och hittat instruktioner angående bokföring av omvänd skatteskyldighet från speedledger, som är programmet jag använder mig av, kolla in vid intresse; http://www.speedledger.se/s/help/se/e-bokforing/support/bokforingsmanualer/eu-handel/

En beräknad utgående moms och en beräknad ingående moms skall konteras, vilket ju i så fall innebär att momsen kvittas? Man betalar inte in något och man får heller ingenting tillbaka vid inköp. Det skall bara redovisas vilken summa man handlat för.

"För att förtydliga hur programmet bokför på de olika momskontona visar vi även här exemplet från Avancerad kontering. Inköpet av varorna, som skulle ha haft 25 % moms i Sverige, bokförs på  konto 4515 Inköp varor  25% EU, med momskod 200. Eftersom momskod 200 används tillsammans med inköpskontot kommer en beräknad utgående moms och en beräknad ingående moms att bokföras per automatik. I momsdeklarationsblanketten kommer 24 000:- att visas under rubriken “Inköp av varor från annat EU-land” och den beräknade momsen läggs på och dras av med motsvarande 25%. - See more at: http://www.speedledger.se/s/help/se/e-bokforing/support/bokforingsmanualer/eu-handel/#sthash.J9ecd7pY.dpuf"

Ex.

• -
« Svar #4 skrivet: 06 dec-14 kl 01:25 »
Man bokför summan som dragits på kontot, dvs vad du har fått betala i svenska kronor.

Sen, och det är mest för att man ska få ut en korrekt momsrapport, så det blir enklare att fylla i momsdeklarationen, så bokför man dels en beräknad utgående moms på summan, och sen samma summa som avdragen ingående moms.
Momssatsen tar man den som gäller för inköpet, t.ex 25% om det är en maskin man köpt.

Det blir alltså oftast ett nollsummespel som kan kännas lite meningslöst.

Men det måste ändå göras. Dels för att säljaren i det andra landet har rapporterat att han sålt maskinen till vallare-elin i sverige ( han har ju fått ditt momsnummer), och iom att hans skatteverk får veta det, så får också det svenska skatteverket veta det, då hela EU är ett enda momsområde.
Om du då inte tar upp inköpets moms, så kommer skatteverket att höra av sig och fråga, och be dig styrka avdragsrätten för momsen.

För det är ju så att man trots allt inte får dra moms på allting, och då kan det ju alltså bli en situation där man tar upp den beräknade momsen, men inte får dra av motsvarande summa, och då få man alltså betala in momsen till svenska staten.

Jag vet t.ex ett företag som importerade en bil momsfritt och struntade i att ta upp inköpet.
Skatteverket hörde av sig och konstaterade både att det då var en personbil som man inte får dra av momsen på, och dels att företaget avsiktligt hade struntat i att ta upp den.
Det blev moms på 50 000 att betala + straffavgift på 10 000.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Dela detta:

* Inloggade just nu

678 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser