Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips och tricks!!!  (läst 2889 gånger)

vallhunden

• Västergötland
Tips och tricks!!!
« skrivet: 01 dec-14 kl 18:22 »
Tänkte att vi behöver ett ämne som kan tips alla andra om smarta lösningar som vi har kommit på!! ;D ;D

Här är några sådana:

Knarrhults adoptionsgrind/lammkammargrind är suverän att använda när ska sorterar djur. Man använder då öppningen som en skjutbar öppning som man puttar ut djuret igenom och sedan drar ihop öppningen igen för att stänga.

Om man har en tacka som inte vill ha sitt lamm, så kan man lätt och billigt slå ner två stängselstolpar i ströbädden (bättre om det inte är cementgolv under, utan grusbädd) Man sätter in tackans huvud mellan stolparna och sen drar man med ett spännband ihop dom upptill, ovanför huvudet. Naturligtvis går det fortare att adoptera, eller tvinga en tacka att ta ett eget lamm, om tackan inte kan lukta på lammen. Då får man fixa med två grindar som står i spänn som ett V, där tackans huvud är längst in i V-et. Då kan inte lammen komma fram till tackans nos.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

hustran

SV: Tips och tricks!!!
« Svar #1 skrivet: 05 dec-14 kl 00:21 »
Själv använde vi adoptionsgrinden till just det. Fungerade utmärkt men fick bara dåliga kommentarer. Tackan kan ligga ned, äta och dricka och dessutom så vande hon sig snabbt, ville gärna stå med huvudet ute. (gräset bättre på andra sidan) Tyckte aldrig att det var djurplågeri utan vi fixade många adoptivlamm på detta sättet.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 05 dec-14 kl 11:14 »
Bra Vallhunden, en samlingstråd!

När det gäller fårhuset så är nog "hönsluckan" det jag är mest nöjd med. Jag har fåren i en utbyggnad på ladan, en gammal oxgång, och när det behövs så stänger jag stora ingången och har bara en liten ingång kvar. Den är längst ifrån foderbordet och försedd med en giljotinlucka som jag öppnar/stänger med ett rep från foderbordssidan. På så sätt är det väldigt lätt att bestämma om de skall få gå ut eller ej.

hustran

« Svar #3 skrivet: 05 dec-14 kl 13:56 »
bra tips, en sådan önskade jag mig länge.

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #4 skrivet: 08 dec-14 kl 16:22 »
Tipsar om plastnät som är  jättebra för att sätta upp tillfälliga stängsel. Jag använder det för drivningsgator, tillfälliga fållor mm. Som enda stängsel behöver det dock en eltråd längst ner. Jag köpte en rulle med viltstängsel, 2 meter högt, som jag klippte isär så att det blev dubbelt så långt . Lätt är det också, man bär utan  vidare 150 m under armen!
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

vallhunden

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 11 dec-14 kl 17:50 »
Har du någon länk till ett sånt stängsel/nät??!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Ylven

• Småland
    • Min blogg
« Svar #6 skrivet: 16 dec-14 kl 14:17 »
Ett sådant här nät menade jag :

http://gardsshopen.se/product/viltstangsel-hojd-2m

Weasel

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 16 dec-14 kl 15:50 »
Jag var ensam hemma en sommardag när fåren var på bete. Upptäcke att ett halvstort lamm var äcklig i baken och behövde klippas och tvättas där. Lyckades på något sätt få tag på den... men sen då... inget halsband eller grimskaft i närheten av vattenslangen. Kunde inte både hålla och tvätta samtidigt själv. Där låg dock en stor blå fodertunna som jag nyss diskat.
Så... in med framdelen av lammet i tunna, där låg hon alldeles still!
Lade ut en bild i fårgruppen på fb, där kommentarerna var mist sagt delade.... Genialiskt vs. djurplågeri... Jag är så pass självsäker i alla fall att jag vet att det var ett bra knep i just den situationen!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Ylven

• Småland
    • Min blogg
« Svar #8 skrivet: 18 dec-14 kl 12:48 »
Vill tipsa all med hornade raser att hålla extra koll på djur med dåliga horn när baggarna börjar bli könsmogna. Två av mina bröt sina horn och fick massiva angrepp av fluglarver . Har man väl fått angrepp så använd medel mot parasiter för att få larverna att krypa ut och dö.

PS. Båda mina baggar överlevde.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1707 gäster, 2 användare
Själv är bäste dräng, Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser