Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bra värmeplatta till dricksvatten  (läst 6748 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
bra värmeplatta till dricksvatten
« skrivet: 24 nov-14 kl 12:14 »
Tjena!

Jag funderar på att köpa en sån där värmeplatta som man kan sätta under hönsens vattenautomat (eller i vårt fall en aliminiumskål snarare än en automat) så att den inte fryser på vintern. Går det bra med vilken som, eller bör man tänka på något speciellt innan man köper en? Har ni rentav ett fabrikat att rekommendera?

Väl bekomme!
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: bra värmeplatta till dricksvatten
« Svar #1 skrivet: 24 nov-14 kl 16:18 »
Jag var för otålig för att vänta på era svar, så jag köpte en sån här… Haha.

http://www.lantbutiken.se/butik/168-varmeplatta-till-vattenautomat-for-fjaderfan-som-hons
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Nina W

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 24 nov-14 kl 17:31 »
Min första värmeplatta var en liknande, billig en. Den saknade också termostat och därför blev vattnet varmt om det inte var hemskt kallt ute och varmt vatten blir ju snabbt dåligt. Lösningen blev en timer så att värmen stod på en kvart i timmen eller så. Nu har jag en ganska dyr, men mycket bättre platta från LG produkter och den har termostat. Jag har gjort en huv av ett gammalt liggunderlag som skyddar bra mot kylan ovanifrån. 

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #3 skrivet: 25 nov-14 kl 00:37 »
Min första värmeplatta var en liknande, billig en. Den saknade också termostat och därför blev vattnet varmt om det inte var hemskt kallt ute och varmt vatten blir ju snabbt dåligt. Lösningen blev en timer så att värmen stod på en kvart i timmen eller så. Nu har jag en ganska dyr, men mycket bättre platta från LG produkter och den har termostat. Jag har gjort en huv av ett gammalt liggunderlag som skyddar bra mot kylan ovanifrån.

Ojdå!

Jag skulle inte varit så snabb, tror jag visst.

Hur snabbt blir det varma vattnet dåligt? Klarar det sig över en natt? Tanken med den här värmeplattan är väl mest att hönsen ska kunna gå upp och dricka vatten klockan 6 på morgonen även om deras människor tagit sovmorgon till 10, istället för att de måste vänta till människorna har vaknat och knackat hål på isen.

Och vi har väl tänkt koppla ur/ta bort plattan när det inte är minusgrader.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 25 nov-14 kl 09:24 »
Jämför med sommaren, Henrik. Vattnet är badvarmt och alla bakterier skuttar omkring i badbyxorna ;D

Byter du vatten varje dag, så kan det inte vara någon fara på vintern om vattnet så skulle hålla 37 grader.

Nina W

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 25 nov-14 kl 10:15 »
Men det var inte bara det att vattnet blev 37 grader, det dunstade av fort också! Och det är inte bra med fukt i hönshuset. Jag vet inte om dom tycker att badvattenvarmt vatten är lika gott som svalt, men dom kanske inte tycker det gör så mycket.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 25 nov-14 kl 10:38 »
Henrik har möjligheten att testa vad de föredrar nu. En hink med kallvatten och en på plattan. Har läst någon utredning, men kommer inte ihåg resultatet. Har för mig att tillväxten blev bättre med ljummet vatten, men det är ju inte vad vi normalt är ute efter. Timer är en bra och billig lösning på regleringen.

johe71

« Svar #7 skrivet: 25 nov-14 kl 10:42 »
Men det var inte bara det att vattnet blev 37 grader, det dunstade av fort också!

det låter helt tokigt... hur många watt var din platta på?

att värma upp 5 liter vatten från 15 till 37 grader så går det åt 0.13 kWh... [och då är det inte räknat på någon kylande effekten som ett kallt rum ger utan enbart energin för att värma upp vattnet]... är värmeplattan på 20 watt så tar det 6.5 timmar [och då betydligt längre om man räknar in den avkylande effekten om temperaturen i rummet är nära 0:an]

jag har kört med en 15-watts platta och en stor skål med vatten (ca 10 liter), och mitt vatten har aldrig blivit varmare än att det känns kallt [skulle gissa på max 10 grader]...

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #8 skrivet: 25 nov-14 kl 11:36 »
Man har väl alltid öppet köp i 14 dagar? Så jag är glad att det blev en diskussion huruvida jag ska nöja mig med den här värmeplattan eller ej. Kommer vi fram till att den är dålig så kan jag ångra mig!

Vattnet kommer definitivt att bytas varje dag, så bakterier är jag inte så rädd för. Värre är det med fukt. Det krävs väl bara några få plusgrader för att det ska uppstå ånga om det är minusgrader i huset? Fast å andra sidan så agerar ju plattan som värmekälla, så den extra värmen i huset kanske balanserar upp den extra fukten?

Vi använder aliminumskålar på kanske 1-2 liter som vattenbehållare åt våra höns.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 25 nov-14 kl 12:40 »
Du har betydligt mer fuktavgång från hönsen. Det vatten de dricker måste ju ut någonstans. Om du har 20 watt på plattan kan den inte dunsta av mycket mer vatten än en höna. När vatten dunstar krävs värme, och 20 watt är väl ungefär vad en höna ligger på. Tror att det som Nina tog för avdunstning i själva verket var en ökad åtgång av dricksvatten eftersom det var behagligare att dricka.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #10 skrivet: 25 nov-14 kl 13:10 »
Finemang, drängen!

karsan

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 25 nov-14 kl 18:11 »
Kan verkligen en höna producera 20 watt?  Var kommer den uppskattningen ifrån?  En människa ligger på c:a 60 W, det har jag läst vid ett flertal tillfällen.

Fast å andra sidan - jag har ju en gång räknat ut, från vad litteraturen säger om höns foderbehov, att sju högvärpande hönor behöver lika många kalorier som en människa. Så det finns märkvärdigheter med höns.

Hälften av kalorierna går till att producera ägg, så höns i vintervila från värpande behöver  mindre käk.  Undras om de också utstrålar mindre värme då, genom andning, ägg, skit t.ex.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #12 skrivet: 25 nov-14 kl 21:15 »
De ska tydligen ge ifrån sig en h-es massa fukt iallafall.

kivansson

• Småland
« Svar #13 skrivet: 09 dec-14 kl 14:05 »
Här finns det mesta att välja på :)

http://gardsshopen.se/products/fjaderfa/varmeplattor

Stormcrow

• Norrbotten
« Svar #14 skrivet: 09 dec-14 kl 17:55 »
Jag gjorde en egen värmare av en plåtburk och en lamphållare med lampa. -15 som kallast hittils, och vattnet är flytande med en 28w halogenlampa.

Temperaturen kan jag styra med wattantalet på lampan, eller ev en dimmer om man har lampor som pallar det.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #15 skrivet: 09 dec-14 kl 21:45 »
Jag gjorde en egen värmare av en plåtburk och en lamphållare med lampa. -15 som kallast hittils, och vattnet är flytande med en 28w halogenlampa.

Temperaturen kan jag styra med wattantalet på lampan, eller ev en dimmer om man har lampor som pallar det.

Blir det inte alltid ljust i hönshuset då?

Stormcrow

• Norrbotten
« Svar #16 skrivet: 09 dec-14 kl 23:22 »
Blir det inte alltid ljust i hönshuset då?

Nejdå, lamphållaren och lampan sitter i burken från sidan, å så lock på. vattenbehållaren står sen på burken.

Totalt kostade värmaren 20kr +kostnaden för glödlampan. Hittade både plåtburk och en ful lampa att slakta på återvinningsmarknaden för 10:-/st.

Googla "cookie tin water heater" så finns massor med bilder och beskrivning på hur man gör.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #17 skrivet: 29 dec-14 kl 13:34 »
Farsan fick plattan i julklapp, och eftersom "köldknäppen" slog till häromdagen och det blev mellan två och åtta grader minus ute passade vi på att testa den.

Först satte vi den med med en termostat som var på 20 minuter i streck per timme. Det funkade inte alls. När jag tittade till hönsen i förmiddags var där bara en stor isklump.

Därefter tog vi bort termostaten, och det verkar funka prima. Nyss när jag kände på vattnet var det isfritt, och kallt, men inte inte jättekallt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser