En stor orsak till fyrhjulingars höga bränsleförbrukning är det höga lufttrycket i däcken. Om man inte är alltför beroende av bästa möjliga framkomlighet kan man spara en del på högre lufttryck. Överskrid dock aldrig max tillåtet tryck enligt finstilt märkning på däcken, och tänk på att väggreppet på t ex våt, hård väg kan bli sämre än vanligt.
Det kan vara värt att kolla att inte motorn får alldeles för fet bränsleblandning, och det bör ju i så fall reklameras. Tydliga tecken på det är t ex svartrök eller om avgaserna luktar mer av oförbränd bensin än vad som är normalt från t ex en 80-talsbil utan katalysator. Om du har möjlighet att svänga förbi en verkstad med avgasanalysator kan en snabbkoll där ge intressanta resultat.
Det är också normalt att bränsleförbrukningen blir mycket hög när man kör sakta så att pump- och friktionsförluster i motorn spelar stor roll, remvariatorn går med stor nedväxling osv.
Beträffande inkörning, så var noga med att hålla koll på ventilspelet i synnerhet om det är en billig kinatillverkad motor. Det är ofta slarvigt inställt från fabrik, och om avgasventilen får för litet spel kan den brännas sönder på bara någon timmes körning. Jag antar att topplocksmuttrarna ska efterdras efter 10 timmar eller så, och i samband med det bör man också kolla ventilspelet.
Det lönar sig också att byta motorolja flera gånger under inkörningen, en del billiga motorer kan ha spån från tillverkningen kvar i vevhuset vid leverans och där ser man ofta att oljan blir grå och grumlig redan efter första varmkörningen. Har man en sådan motor bör man gärna göra första oljebytet redan efter en timme och så ett byte till efter t ex 10 timmar (eller tidigare om oljan skulle bli grå igen).