Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fyrhjuling  (läst 5896 gånger)

Körven

• Värmland
Fyrhjuling
« skrivet: 23 nov-14 kl 21:29 »
Dricker en 500cc fyrhjuling över en liter milen,25l på 18 mil. Den är inte inkörd än och kommer förmodligen att dricka mindre när den är inkörd enligt försäljaren.
Tänkte ha den när jag skulle ut och fiska och till lite annan frilufsaktivitet,men då är det billigare och bekvämare att ta bilen.
Det är en dyr historia både i försäkring o skatt samt soppa.
Någon som har erfarenhet av bränsleförbrukningen på fyrhjulingar?
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Fyrhjuling
« Svar #1 skrivet: 23 nov-14 kl 21:49 »
Det där försäljarknepet skall du inte tro så mycket på, inkörningen gör inte så många procent. Den går nog att justera ned lite, men inget dramatiskt.

Skogsola

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 23 nov-14 kl 21:56 »
Förbrukningen låter rimlig. Den är ett lekfordon eller i bästa fall ett arbetsredskap. Ska du transportera dig där en bil går så ska du åka bil om det är bränsleekonomi du är ute efter. Säljaren pratar skit. Den kommer aldrig att dra så lite som nu när den är ny.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 24 nov-14 kl 08:54 »
En stor orsak till fyrhjulingars höga bränsleförbrukning är det höga lufttrycket i däcken. Om man inte är alltför beroende av bästa möjliga framkomlighet kan man spara en del på högre lufttryck. Överskrid dock aldrig max tillåtet tryck enligt finstilt märkning på däcken, och tänk på att väggreppet på t ex våt, hård väg kan bli sämre än vanligt.

Det kan vara värt att kolla att inte motorn får alldeles för fet bränsleblandning, och det bör ju i så fall reklameras. Tydliga tecken på det är t ex svartrök eller om avgaserna luktar mer av oförbränd bensin än vad som är normalt från t ex en 80-talsbil utan katalysator. Om du har möjlighet att svänga förbi en verkstad med avgasanalysator kan en snabbkoll där ge intressanta resultat.

Det är också normalt att bränsleförbrukningen blir mycket hög när man kör sakta så att pump- och friktionsförluster i motorn spelar stor roll, remvariatorn går med stor nedväxling osv.

Beträffande inkörning, så var noga med att hålla koll på ventilspelet i synnerhet om det är en billig kinatillverkad motor. Det är ofta slarvigt inställt från fabrik, och om avgasventilen får för litet spel kan den brännas sönder på bara någon timmes körning. Jag antar att topplocksmuttrarna ska efterdras efter 10 timmar eller så, och i samband med det bör man också kolla ventilspelet.
Det lönar sig också att byta motorolja flera gånger under inkörningen, en del billiga motorer kan ha spån från tillverkningen kvar i vevhuset vid leverans och där ser man ofta att oljan blir grå och grumlig redan efter första varmkörningen. Har man en sådan motor bör man gärna göra första oljebytet redan efter en timme och så ett byte till efter t ex 10 timmar (eller tidigare om oljan skulle bli grå igen).

Körven

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 25 nov-14 kl 08:33 »
Tack för svaren.
Hade jag vetat detta innan så hade jag nog tänkt ett varv till.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #5 skrivet: 25 nov-14 kl 13:04 »
En stor orsak till fyrhjulingars höga bränsleförbrukning är det höga lufttrycket i däcken.
Det låter som du menar låga lufttrycket.

(från en som inte vet nåt om fyrhjulingar)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #6 skrivet: 25 nov-14 kl 14:15 »
Det låter som du menar låga lufttrycket.

(från en som inte vet nåt om fyrhjulingar)

Det stämmer. Jag såg det när jag tittade i tråden i morse men då var det ju så dags.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #7 skrivet: 25 nov-14 kl 16:03 »
Det lät väldigt mycket för en 500 som inte är sas "i arbete".

Jag får ut runt 11-12 mil ur en tank (15,5 L), men då är det med tillkopplat timmervagn och skogskörning + virkeslass
kanske 30/40 % av sträckan.
Nu är inte detta uträknat på "decilitern", men dock inget som jag tycker är extremhög bränsleförbrukning,,,,totalt sett.

Maskinen är en "ny" Polaris 800 efi 6x6.

Skogsola

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 25 nov-14 kl 18:44 »
Tack för svaren.
Hade jag vetat detta innan så hade jag nog tänkt ett varv till.

Kanske vill du sälja den? Om den inte är kinesisk eller landsvägsreggad så kan jag vara intresserad.

Körven

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 28 nov-14 kl 20:59 »
Den är båda delarna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 2 användare (1 dolda)
evigheten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser