Jag har genbanks Hedemoror. En liten flock med bara fem vuxna höns och en kull på fyra månader med tre hönskycklingar i. För två års sedan köpte jag en tupp och tre höns. Jag lyckades inte få dom tama och bytte förre tuppen mot en av hans söner. Sonen hade gått med en lugn o fin mamma och syskon i kycklingfållan och inte präglats på pappa. Det hjälpte, nu har till och med svarta Tyra blivit rätt sansad. Men i nya kullen har jag en vit som är precis som Tyra. Ikväll har jag flyttat dom till husvagnen. Då jag kom för att flytta dom så och tog av locket till kojan så försökte hon rymma genom gluggen men jag var beredd och klämde fast henne mellan benen och snappade snabbt upp henne. Hon fortsattte att varningstjattra hela vägen till husvagnen. Sedan hämtade jag de andra och dom bara muttrade lite sådär ka ka - stör inte oss... Det är jobbigt med nerviga höns! Funderar påatt sortera bort både Tyra och den lilla vita men blir ju så få kvar då... Och jag funderar, kanske har dom en uppgift i flocken därför att dom är mer vaksamma av sig? Kanske bra att ha några som är extra vaksamma? Men en tupp som är rädd för mig vill jag aldrig mer ha!