Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lättskrämda höns  (läst 1047 gånger)

Nina W

• Värmland
Lättskrämda höns
« skrivet: 20 nov-14 kl 23:35 »
Jag har genbanks Hedemoror. En liten flock med bara fem vuxna höns och en kull på fyra månader med tre hönskycklingar i. För två års sedan köpte jag en tupp och tre höns. Jag lyckades inte få dom tama och bytte förre tuppen mot en av hans söner. Sonen hade gått med en lugn o fin mamma och syskon i kycklingfållan och inte präglats på pappa. Det hjälpte, nu har till och med svarta Tyra blivit rätt sansad. Men i nya kullen har jag en vit som är precis som Tyra. Ikväll har jag flyttat dom till husvagnen. Då jag kom för att flytta dom så och tog av locket till kojan så försökte hon rymma genom gluggen men jag var beredd och klämde fast henne mellan benen och snappade snabbt upp henne. Hon fortsattte att varningstjattra hela vägen till husvagnen. Sedan hämtade jag de andra och dom bara muttrade lite sådär ka ka - stör inte oss...  Det är jobbigt med nerviga höns! Funderar påatt  sortera bort både Tyra och den  lilla vita men blir ju så få kvar då... Och jag funderar, kanske har dom en uppgift i flocken därför att dom är mer vaksamma av sig? Kanske bra att ha några som är extra vaksamma? Men en tupp som är rädd för mig vill jag aldrig mer ha!

Gamina

SV: Lättskrämda höns
« Svar #1 skrivet: 21 nov-14 kl 09:48 »
Jag ser också skillnad på individer. Vissa är rejält svåra att få hanteringstama och andra klättrar nästan på mig. Det här med att tämja kycklingar har jag gett upp för länge sedan. Mina höns glömmer totalt att jag är ofarlig när de har kycklingar och blir helt rabiata. Jag vänjer mina ungdjur vid kontakt på hösten när det börjar mörkna. På kvällarna går jag runt pinnarna och stryker dem över ryggen och pratar några ord med varje individ. De blir inte heltama av detta men tillräckligt tama för min smak och då man tagit udden av rädslan så är det sedan lättare att få dem helt trygga.
Genbank för Gotlandshöns

Smajsan

• -
SV: Lättskrämda höns
« Svar #2 skrivet: 21 nov-14 kl 10:23 »
Jag har haft Hedemorahöns som mina första höns i livet. Det är svårt att få dom tama har jag märkt så här efteråt.
Jag slaktade ut dom o köpte Orpington ägg o kläckte själv. Det är så stor skillnad på dom 2 raserna så man kan tro att dom är helt olika djur.
Det jag har märkt är att när kycklingarna blivit tama, så har dom en period som allt är farligt. Och då speciellt jag. Det är runt 12 veckor (slyngelåldern) och låter jag dom vara då så kommer liksom tamheten tillbaka när dom växt till sig.
Det är sådan skillnad på att ha tama höns man kan klappa när dom sitter på pinnen. Än höns som lämnar pinnen när man närmar sig.

Finns säkert dom som inte vill ha tama höns alls. O då passar ju sådana raser bättre.
Godis är en säker o fungerande sak att träna tamhet med. Även otama tuppar går att få lite mjukare med mutor.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

651 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser