Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äggkläckningsmaskin?  (läst 1283 gånger)

Team Helge

• Södermanland
Äggkläckningsmaskin?
« skrivet: 17 nov-14 kl 14:22 »
Tänkte försöka kläcka egna kycklingar till våren eftersom vi tagit bort alla. De hade diarre, snuva och benkvalster så de var nog dåliga ex jag fick.... Är det något speciellt att tänka på innan man sätter igång och kläcker?
Vill gärna ha raser som är "rejäla och tåliga" för nu har jag hållit på och tagit hand om sjuka hönor och tuppar bara. Och så vill jag ju ha goda ägg förstås  :)
Tror ni denna nybörjarsats är bra eller har ni andra tips?
http://www.arctichen.se/nyborjarsatser/nyborjarsats-mini
Brahma, Dvägrkochin, Silkeshöns, Mille Fleur, Hamburger, Rubin, Svarthöns och en Fiftyfive Flower tupp

tiefkuhlhuhn

• Norrbotten
SV: Äggkläckningsmaskin?
« Svar #1 skrivet: 17 nov-14 kl 16:27 »
Värmetak: är bra första 2 veckor men sen blir det trångt. Och den sma hoppa på och shi...ner allt. So värmelampan efter 2 veckor är en "muste har". Går ju bra med en mörkstrålare(200 W, bara värmestrålning,ingen ljus)
Plus en dagsljuslampan kopplad med timer so den har ljus 12-14 timme. 20 W (6000 K) när du vill kläcka i vintern.

Kläckaren: Analog! Manuell vändning, glasthermometer. Mycket pyssel för so lite kycklingar.
Jag vill inte missa den luxus av automatisk vändning, fuktstyrning och digital temperaturstyrning. (Har haft i början King Suro och var jättenöjd med den) Kör nu med Heka, om man börja med höns är det som en sjukdom. Det blir fler och fler ;D
Om du vill kläcka 1 gång/året med 4-5 kycklingar är det ok. Tänk på att befruktning är inte 100% och hälften blir tuppar. ::)

Team Helge

• Södermanland
SV: Äggkläckningsmaskin?
« Svar #2 skrivet: 19 nov-14 kl 08:53 »
Tack för ditt svar. Jag har redan en värmelampa som jag använde till de vuxna djuren. Kan den användas till kycklingarna också menar du? Då kan jag strunta i värmetaket eller?
Jag har lysrör kopplat till timer också. Tänkte vänta till våren med kycklingar så de får en bra start  :) Jag undrar mest över vilken äggkläckningsmaskin jag ska köpa... Det verkar finnas hur många som helst, och alla tillverkare tycker att deras är absolut bäst så klart!!
Förstod jag dig rätt om du menar att jag ska köpa en som har enbart manuell vändning av äggen? Jag kan inte ha jättemånga höns och ingen tupp. Men en grupp om 10-12 kanske? Grannarna gillar inte tuppar. Vi har haft hönor som tagit rollen som tupp och varit "överhöna" i gruppen. Haft som mest 8 hönor.
Om du har något bra tips på äggkläckningsmaskin får du jättegärna länka till mig  :)
Brahma, Dvägrkochin, Silkeshöns, Mille Fleur, Hamburger, Rubin, Svarthöns och en Fiftyfive Flower tupp

Dela detta:

* Inloggade just nu

637 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser