Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sten- klipphöns?  (läst 3329 gånger)

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Sten- klipphöns?
« skrivet: 01 aug-04 kl 22:33 »
det någon som har, vet någon annan som har eller någon som kan något om stenhöns/klipphöns?
Jag hittar inget om dem i någon bok och inte heller på sökmotoroerna på nätet.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Susanne

Re:Sten- klipphöns?
« Svar #1 skrivet: 02 aug-04 kl 18:57 »
Nej, jag kan tyvärr inte hjälpa dig, men blev nyfiken på vad det är för "höna" du hittat?! Jag antar att det inte är någon riktig höna, dvs att det är en helt annan fågelart, men nyfiken blev jag iallafall.  :)

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Sten- klipphöns?
« Svar #2 skrivet: 03 aug-04 kl 11:28 »
Jag vet lite om dem. Det är ingen egentlig höna så den kan inte para sig med sådana utan den är släkt med fasaner och rapphöns.
Den är mycket vacker, ser ut som en rapphöna/stor vaktel i samma storlek som en duva och härstammar från bergstrakterna i mellaneuropa.
Den är brunrosa, med cremevita och svarta streck vid ögonen, creme haklapp med svart privckade linje runt, blått band vid krävan, sidorna av buken är svart/vit tvärrandiga i breda ränder med en ljusare brunrosa färg på mitten partiet. Näbbroten, ringen runt ögat och benen är oranga. Huvudformen och näbben som hos en duva. Lätet påminner om gäss/sångsvanarnas flygläte under flytt.
De är monogama parlevare som värper mås- vaktelägglikande brunfläckiga ägg, ca. 30 g. (vakteläggen väger dock bara 10g.)
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Dela detta:

* Inloggade just nu

1633 gäster, 2 användare
Berberis, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser