Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  övervintra kronärtskockor på friland  (läst 1523 gånger)

LenaWB

• Uppland
övervintra kronärtskockor på friland
« skrivet: 15 nov-14 kl 11:24 »
Vintern som gick var ovanligt mild och jag lyckades övervintra några  egensådda kronärtskockor,de blev liksom bara kvar i landet och jag brydde mig inte.... De gav fina tidiga skockor i år. Nu har jag frösått och planterat ut ett gäng sent för att försöka göra om bedriften, men tänkte inte lämna det åt slumpen. Har täckt med löv och när det har börjat frysa på tänkte jag vräka på ytterligare med halm/hö.Nu till frågan - är det fuktblöta vintrar eller vintrar med kyla/tjäle som är utmaningen. Behöver jag plasta in bädden också? Har även ett gäng fänkål som står kvar i bädden intill - är det någon ide att försöka täcka och övervintra dem eller? Bor i Uppland, Norrtälje-trakten...
Odlar själen och allt möjligt annat på tomten o odlingslotten i Spånga, samt på fritidsstället i Roslagen.  Älskar skog o mark, vovven o ja är perversa på att plocka svamp. Gjuter betongföremål, kardar o försöker spinna ull - har inte riktigt tid att jobba men vad göra...

mmeo

• Östergötland
SV: övervintra kronärtskockor på friland
« Svar #1 skrivet: 17 nov-14 kl 16:18 »
Vad kul att du fått plantor att övervintra tidigare! Var i Sverige bor du? Vilken zon?
Jag ska också försöka övervintra kronärtskockor i år. Vi får se hur de går för plantorna är rätt ynkliga efter massiva lusangrepp i sommar.
Men som jag har förstått det är det viktigt att skydda mot vinterväta. Jag har läst att man kan ställa två tegelpannor lutade mot varandra som ett tak över varje planta. Så tänkte jag jag göra med mina plantor här i dagarna. Först skär jag ner dem en bit och så på med ett tjockt lager löv, sen tegelpannor som regnskydd.

Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 2 användare
nordictinkerer, LarryGeano

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser