Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rökutsug?  (läst 2431 gånger)

Doonard

  • Inlägg: 8
    • Östergötland
Rökutsug?
« skrivet: 12 nov-14 kl 11:09 »
Hej!

Nu har jag smitt några gånger och har observerat att jag blir alldeles svart i snoken varje gång. Jag eldar med koks i en stor eldstad med luft som blåses in med fläkt från sidan. Bör man använda rökutsug? Finns det någon variant man kan bygga som "drivs" av den varma luften som stiger från härden?

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Rökutsug?
« Svar #1 skrivet: 12 nov-14 kl 19:58 »
Om du har ett tillräckligt grovt skorstensrör rakt upp och en kupa över eldstaden så kommer den varma luften att söka sig ut genom röret helt automatiskt.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: Rökutsug?
« Svar #2 skrivet: 28 dec-14 kl 09:27 »
TW, jag har ett 8-tums rör, vad tror du om det?
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Rökutsug?
« Svar #3 skrivet: 28 dec-14 kl 11:32 »
Låter rimligt.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Rökutsug?
« Svar #4 skrivet: 07 apr-15 kl 14:13 »
Hur långt utsugsrör ska man ha, spelar det nån roll?
Vill minnas att det var viktigt till kaminen med en tillräckligt lång skorstenssträcka för att få bra drag.
Hänger längden (eller snarare höjden om det är en skorsten) ihop med dimensionen på röret också?
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

smedpeter

  • Inlägg: 119
    • Jämtland
    • smedpeters hemsida
SV: Rökutsug?
« Svar #5 skrivet: 02 jun-15 kl 23:19 »
Jo, allt har betydelse ; längd på röret, dimension på röret, och framför allt ISOLERINGEN. Om skorstens röret är isolerat blir det avsevärt bättre drag från början.  ;)
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

626 gäster, 5 användare
xaelanar, LimJans, Björkris, biggelina, bmr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser