Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Burmaterial  (läst 10339 gånger)

Drevern

• Gäst
Burmaterial
« skrivet: 27 mar-07 kl 16:19 »
Vad har ni för material till de burar ni har era kaniner i? Jag skall till att tillverka burar och vill helst använda skivor att bygga av.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Burmaterial
« Svar #1 skrivet: 27 mar-07 kl 17:07 »
Jag har använt plywood och målat botten med flytande asfalt spätt med grus så det blir en ruggig yta som de inte kan halka på. Lätt att rengöra, går att tvätta och går att bränna ifall olyckan skulle vara framme och man får in en smittsamt bakterie/sjukdom.
« Senast ändrad: 27 mar-07 kl 17:08 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 27 mar-07 kl 19:26 »
hej mina burar är i playwood och bottnarna är i spåntat virke då kan jag byta ut en bräda ifall det skulle behövas dörrarna är av fyrkantslist med helsvetsat nät med rutor ca 1,5cm sedan är allt målat så det är lätt att skrubba rent mvh.praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

Våmhuskullan

• -
« Svar #3 skrivet: 27 mar-07 kl 20:27 »
Mina burar är stomme och väggar av virke som finns på gården..alltså mycket olika typ av bräder. Även golvet är av gamla bräder. Dörrar har jag gjort av gamla fönster med tvådelad spröjs. ena "rutan" kan vara kvar om den är hel och stark annars byta mot en bit skiva, den andra sätter jag nät i. Dörren blir olika stor beroende på hur högt fönstret är  (alltså en stående rutan lägger jag längs med)
Invändig målar jag med oljefärg och utvärndigt med falurödfärg+oljefärg.
Att jag målar invändigt är just för att det lättare att rengöra.
invändigt i botten är det målat samt så har jag borrat några hål för att jag brukar spola och skrubba buren ordentligt på sommaren och då rinner det ur av sig själv och torkar lite snabbare.
I "toaletten brukar jag lägga en platssäckbit med spån/pellets då jag tycker det är enkelt att bara ta ut säcken, tömma i komposten, spola av säcken och lägga in igen(alt byta mot ny säck) Gäller att kaninen INTE biter på¨säcken, då ska man inte ha plast.
På taket har jag takpapp.
Detta är som du förstår mycket billigt då jag använder begagnat virke och det enda som burarna kostar mig är takpapp samt lite nät.

Jag läste att du Kimma hade målat med flytande aspalt, det måste ju vara jättebra då kaninerna samtidigt slipar klorna lite eller???
Jag har tänkt tanken att lägga in takpapp i botten då det kanske skulle kunna slipa klorna en aning.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 27 mar-07 kl 21:11 »
Våra burar är av lösvirke. Jag tycker det blir så mycket spill annars, eller så måste man anpassa burmåtten efter skivorna.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 27 mar-07 kl 22:45 »
Mina burar är stomme och väggar av virke som finns på gården..alltså mycket olika typ av bräder.

;D Ja, det låter som mina burar - man tager vad man haver!
Några fönster har jag inte använt än, men väl en gammal toadörr och annan bråte. Tog bla ett gäng bräder som använts till gjutform... De tog kål på sågen  :-[

I botten använder jag spontat, och alla inomhusburar är omålade. Utomhus använder jag falurött.

Jag började min burtillverkning med plywoodskivor, men tycker det är bökigare såga otympliga skivor. Dessutom är det billigare med spontat (iaf där jag handlar virke).
Landsflykting i storstan...

Iram

• Kråkbackens kaniner
« Svar #6 skrivet: 27 mar-07 kl 23:07 »
Ja, plywood är svindyrt tycker jag. Eftersom jag har belgiska jättar skulle burkostnaderna bli astronomiska om jag byggde i plywood då jag måste bygga stora burar. Annars är plywood bra och lätt att bygga med. Brukar använda det till smågrejer, man kan köpa spillbitar på byggvaruhusen ibland.

Annars är mina burar byggda av reglar som sedan brädslagits med spåntat virke. Till den största buren hittade jag billig sekunda panel, jättebra! Taken är oftast spåntat virke och takpapp. Golven är sk trossbotten, en fuktsäker plywood som finns i plattor på 120x55 cm. Sedan klattar jag på den färg jag råkar hitta billigt, och dörrarna är av kompostnät- Tjockt och bra åt jättar med stora gnagtänder!
 :P

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #7 skrivet: 28 mar-07 kl 07:43 »

Jag läste att du Kimma hade målat med flytande aspalt, det måste ju vara jättebra då kaninerna samtidigt slipar klorna lite eller???
Jag har tänkt tanken att lägga in takpapp i botten då det kanske skulle kunna slipa klorna en aning.

Stämmer bra det, de lattjar och leker ju lite på nätterna och även om man har halm eller spån så når de botten lite ändå när de gräver osv. Jag glömde säga att jag även målar med detta en bit upp på väggen så att inte fukt och väta från urin eller ungarna när de ligger i sitt bo förstör väggen, resten av buren är målad med vit lackfärg för att det skall bli ljust för kaninen. Vilket även förenklar städningen.

"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #8 skrivet: 28 mar-07 kl 07:44 »
Ja, plywood är svindyrt tycker jag. Eftersom jag har belgiska jättar skulle burkostnaderna bli astronomiska om jag byggde i plywood då jag måste bygga stora burar. Annars är plywood bra och lätt att bygga med. Brukar använda det till smågrejer, man kan köpa spillbitar på byggvaruhusen ibland.

Annars är mina burar byggda av reglar som sedan brädslagits med spåntat virke. Till den största buren hittade jag billig sekunda panel, jättebra! Taken är oftast spåntat virke och takpapp. Golven är sk trossbotten, en fuktsäker plywood som finns i plattor på 120x55 cm. Sedan klattar jag på den färg jag råkar hitta billigt, och dörrarna är av kompostnät- Tjockt och bra åt jättar med stora gnagtänder!
 :P

Man kan även använda OCB skivor, de är 40 spänn billigare än plywood men är lite tyngre att arbeta med.

Cedala

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 28 mar-07 kl 09:34 »
Va smart botten, Kimma!

Min bur (har bara en stor utebur, än så länge.) gjorde jag av en gammal garderob som stod bakom skjulet när vi flytta hit. Denna har jag lagt ner, så att taket går att lyfta (dörren på garderoben) isolerat från utsidan, plus brädor me falufärg. På golvet har jag lagt nät, sedan plast matta som jag kan ta ur och göra rent. På taket ligger sådana där "fusk" tegelpannor av plast (eller vad det är...)
Jag har lagt hela garderoben på lecastenar, inga mellanrum. (som oxå låg här när vi flytta hit).

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #10 skrivet: 29 mar-07 kl 18:35 »
viktigast när man bygger kanine burar är nog att inte använda tryckimpregnerat virke...efter som kaninerna gnager...så kan de bli sjuka...
där för brukar jag inte heller använda spånskivor...
utan vanliga brädor är bäst...

men skivor täcker ju bra ... och det går fort o snickra...
Jag brúkar använda kompost galler som nät...
 :)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Kerstin Linnea

« Svar #11 skrivet: 30 mar-07 kl 11:14 »
Vi använde OSB skivor att bygga av, dom är ganska billiga och består av flis som är ihopfogat till skivor....Inehåller säkert lim men är bra att bygga av och är inte tunga om man är två som hjälps åt...Det går utmärkt att avända häftpistol och fästa nätet med... :)

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #12 skrivet: 13 apr-07 kl 23:38 »
Tänkte pröva att göra burar av vita, 1 kubikmeter stora plast- tankar. Jag skall såga upp fronteerna och ena sidan och sedan fästa samman dem två och två. Måtten blir då ca 90x90x180 (hxb xl). Golven sågar jag ocklså upp. Kompost galler i botten så att kaninerna kan beta. I dörrarna sätter jag kompostgaller med svetsat nät 10x10mm i mask storlek för att hålla vesslor och annat otyg håller sig på rätt sida gallret.
Ventil gör jag av det stora locket på ovan sidan.
Tankarna kostar mig 20 kr styck.
De är ljusa och lätt rengjorda.
Har någon erfarenhet av dessa dunkar som kaninburar?
(Har själv Mellerud/Dalslandskaniner, med tanke på utrymmet.)
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Drevern

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 14 apr-07 kl 08:52 »
Blir det inte varm att gå och beta under plasten?

Torptomten

• -
« Svar #14 skrivet: 14 apr-07 kl 23:28 »
Jag har testat med öppen front och "takventil" till tomater(!). :-[
De växte knappt alls förän jag satte igen fronten OCH tätaade springorna vid dörren SAMT minskade öppningen i taket.
Plasten är ganska tjock och enligt termometern ökade inte temp inne mot ute med mer än ca 10 gr ens en solig dag då fronten var stängd! Tänkte också förse "Tankburarna" med ett tak ca 10-20 cm över tankens topp. Taket skall göras av Undoline- skivor som ät lätta och ej ljusgenomsläppliga. Luft kommer altså att kunna svepa över tankens topp men under "Övertaket".
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #15 skrivet: 15 apr-07 kl 07:36 »
Jag har testat med öppen front och "takventil" till tomater(!). :-[
De växte knappt alls förän jag satte igen fronten OCH tätaade springorna vid dörren SAMT minskade öppningen i taket.
Plasten är ganska tjock och enligt termometern ökade inte temp inne mot ute med mer än ca 10 gr ens en solig dag då fronten var stängd! Tänkte också förse "Tankburarna" med ett tak ca 10-20 cm över tankens topp. Taket skall göras av Undoline- skivor som ät lätta och ej ljusgenomsläppliga. Luft kommer altså att kunna svepa över tankens topp men under "Övertaket".

Tänk på bara att kaninerna reproducerar inte om temperaturen stiger över 30 grader. Oftast tom tidigare och vid lägre temperatur. Kaniner är oerhört känsliga för värme och en gradskillnad på 10 låter i mina öron ganska mycket. Under en varm sommar i sverige kan vi lätt komma upp i temperaturer som 30 grader, då har du 40 i lådan och då ska du vara glad om kaninen överlever.

/Kimma

Torptomten

• -
« Svar #16 skrivet: 15 apr-07 kl 10:29 »
Tack Kimma!!! Jag får sätta in en termometer i buren och börja med att ha den i skuggan medan jag testar.
Blir den för varm på sommaren får den bli Vinterviste!

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #17 skrivet: 15 apr-07 kl 12:58 »
Tack Kimma!!! Jag får sätta in en termometer i buren och börja med att ha den i skuggan medan jag testar.
Blir den för varm på sommaren får den bli Vinterviste!

Var så lite så, lycka till!

dfee

« Svar #18 skrivet: 16 apr-07 kl 11:31 »
Jag har använt plywood och målat botten med flytande asfalt spätt med grus så det blir en ruggig yta som de inte kan halka på. Lätt att rengöra, går att tvätta och går att bränna ifall olyckan skulle vara framme och man får in en smittsamt bakterie/sjukdom.
Är det kallasfalt du menar? Är det den som ska spädas med lacknafta också?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #19 skrivet: 17 apr-07 kl 00:28 »
Är det kallasfalt du menar? Är det den som ska spädas med lacknafta också?

Ja kallasfalt men den behöver inte spädas. Det är bra om den är tjockflytande då täpper den till alla ev springor och porer. Fast desto jobbigare för handlederna att måla med.  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

626 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser