Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Insekter i inomhuskompost  (läst 2154 gånger)

Hallstrom

• Blekinge
Insekter i inomhuskompost
« skrivet: 09 nov-14 kl 00:34 »
Jag har problem med insekter i min maskkompost.
Att strö en massa strimlat papper på verkar inte funka,
varje gång jag öppnar den svärmar det ut sorgmyggor och annat elände.
Jag brukar duscha såpvatten med eteriska oljor i mina blomkrukor för att hålla dem borta därifrån.
Kan jag göra samma sak i komposten också, eller blir maskarna ledsna då?

christelle

• Blekinge
SV: Insekter i inomhuskompost
« Svar #1 skrivet: 09 nov-14 kl 08:14 »
Det är skillnad på flygfäna. I komposten är det nog mest "bananflugor" och de kan man bekämpa genom att sätta fällor med diskmedel och vinäger och noga städa av kärl och områden runt kärlen så det inte ligger typ bananskal och dylikt på fel ställe.
De andra "blomflugorna" är värre, de brukar inte bry sig om ovanstående fällor utan framlever helst sitt liv i jorden där de fördärvar hela inomhussådder ibland, jag har ett litet eget hittepåtricks för att bekämpa dem och det är att suga upp dom med dammsugaren, detta måste man göra fortlöpande/dagligen om man ska ha en chans innan de knaprat i sig ärtskott o dy. Har provat tipset att sticka ner oanvända tändstickor i jorden men det har inte hjälpt synbart. Har de invaderat helt så är det bäst att byta jord.
Och då får man ändå vara uppmärksam - här har flyttat in flugor/larver via nyköpt jord.
http://www.hemodlat.se/om-blomflugor-sorgmyggor-och-fruktflugor/
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 09 nov-14 kl 10:41 »
Mot flugor och dålig lukt i kompost är träspån. Allra best är träpellets.
kretslopp

Hallstrom

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 09 nov-14 kl 19:32 »
Ja jag suger också upp dem så gott jag kommer åt med dammsugaren, och har flera burkar med saft+öl+diskmedel som många av dem dränker sig i, samt en elektrisk insektsfälla men det räcker inte.
Ska prova med sågspån.

Förresten, vet nån vad det är för monstrum som ser ut som sorgmyggor/blomflugor fast smalare och ca 3 gånger längre? Alltså smala svarta avlånga kryp med långa smala vingar längs hela ryggen. Har aldrig sett såna förut.

MissT

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 09 nov-14 kl 19:49 »
Om ni har vanliga sorgmyggor, så häll lite gul såpa blandat med vatten i en skål och ställ i fönstret. Det är mycket effektivt.  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser