Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kompost på vintern?  (läst 2748 gånger)

Kompost på vintern?
« skrivet: 08 nov-14 kl 16:02 »
Jag anlade vår första kompost nu i somras, dvs 4 kompost galler, bottnad m grenar sen varvat   m gammal jord fr krukor, hönsbajs, golvströ, gräsklipp, löv, vegavfall som tex fruktskal mm.

Frågan är hur jag gör i vinter? kan jag Fortsätta att lägga vegavfall? Vi kommer ju fortsätta tömma det dagliga från hönshuset .

Innan vi anlade denna slängde vi allt hönshusrens i en hög i skogen. Det blev fin-fin jordförbättring. Men hur gör vi nu när vi blandat i allt annat ? Ps. Vi är inte intresserade av att göra en kökskompost då då vi ger mat resterna till våra djur.
Tredje kullen kycklingar kläckta :O)

Birkeldh

• Södermanland
SV: Kompost på vintern?
« Svar #1 skrivet: 08 nov-14 kl 22:44 »
Fortsätt lägg på material! Kompost över vintern gillar att få mer mat regelbundet. Det är en fördel om den är isolerad så det sker förmultning och sjunker ihop lite och du fyller den helt.

« Svar #2 skrivet: 09 nov-14 kl 11:31 »
Tack för svaret! Guld värt! Men hur gör jag om den inte är isolerad? Här blir det kallt på vintern, nedåt -30.
Tredje kullen kycklingar kläckta :O)

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #3 skrivet: 09 nov-14 kl 12:40 »
Om komposten blir kall eller fryser så tar komposteringen längre tid.
Vilket inte är farligt eller illa om du inte har bråttom att använda komposten.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Lena III

• Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
« Svar #4 skrivet: 09 nov-14 kl 12:50 »
Vilket inte är farligt eller illa om du inte har bråttom att använda komposten.

::) Har man inte alltid det?

Kompostlimpe-Lena
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #5 skrivet: 09 nov-14 kl 13:43 »
::) Har man inte alltid det?

Kompostlimpe-Lena

Inte alls. Vår kompost är beräknad att få minst 2 år på sig gör att mogna.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

karsan

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 10 nov-14 kl 13:09 »
Min erfarenhet är att det fryser i komposten på vintern, vare sig den kallas isolerad eller oisolerad. Här talar jag om två olika, slutna kompostbehållare och Stockholmstrakten vad gäller klimat. TS har ju bara en gallerkompost, så den kommer säkert att frysa. Då kommer kaffesump och djurens golvströ etc att ta mera plats, snart blir det fullt. Men enkelt att skaffa en eller två till. 

Sen när det tinar på våren brukar det snabbt bli väldig fart i komposten och hög värme.  Syret förbrukas snabbt så då är det viktigt att gräva runt ofta. Fast troligen mindre kritiskt med gallerkompost.

JonasWess

• En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
« Svar #7 skrivet: 18 dec-14 kl 17:18 »
Skulle skaffa en varmkompost i stället. Antingen köper man en, men dom brukat kunna bli genomfrusna eller så bygger man en egen i plast och trä eller så svetsar man ihop eller hittar en metallbehållare som man klär med trä runt för att den ska bli isolerad.  :)
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

Eklunda54

• Gotland
    • Trädrömmar
« Svar #8 skrivet: 04 jan-15 kl 19:31 »
Vi har fem olika trädgårdskomposter, två varmkomposter och två latrinkomposter alla fryser någon gång på vintern men det har inte varit problem. Vi har prövat med varmvattenflaskor i varmkomposten utan bättre resultat. Ska man hålla igång en varmkompost får man göda den med sockerlag regelbundet så att värme alstras hela tiden- för jobbigt. Vänta till våren så fixar det sig. Vi har inte problem med råttor (än) vilket skulle kunna vara ett aber!?
Min blogg http:// snickartankar.blogspot.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

643 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser