Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rostskydda med beg. frityrolja?  (läst 1889 gånger)

Rubensgården

• Gäst
Rostskydda med beg. frityrolja?
« skrivet: 03 nov-14 kl 11:32 »
Då jag gillar gratis och ogillar att plöja ner syntetiska rostskyddsoljor undrar jag om begagnad frityrolja kan göra jobbet? Ska smörja in plogen och annat oskyddat stål.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Rostskydda med beg. frityrolja?
« Svar #1 skrivet: 03 nov-14 kl 14:36 »
Den är säkert många gånger bättre än att inte rostskydda alls. Enda möjliga problemet är om dels salt och dels fria fettsyror som bildas när oljan härsknar kan ställa till något.

Fria fettsyror kan man bli av med genom att låta oljan stå orörd länge så att den skiktar sig och det härskna lägger sig som ett flottlager ovanpå oljan.

Och eventuellt salt kanske man kan få bort genom att först blanda oljan grundligt med vatten, sedan låta den stå tills den har skiktat sig, och tappa av olja och vatten var för sig. Med lite tur har man det mesta av saltet i vattnet efteråt. Har dock ej provat själv.

Rubensgården

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 nov-14 kl 11:41 »
Det enda problemet vi hade på industrimaskiner var att oljorna härdade och härsknade. Vegetabiliska oljor blev en kortlivad trend. I det här fallet kanske det bara är bra. Ska höra om jag hittar olja.

Skogsola

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 09 nov-14 kl 09:39 »
 Biobaserad sågkedjeolja är förvisso inte gratis men osyntetisk och kan med fördel plöjas ner.

Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser