Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på ny vedklyv  (läst 13880 gånger)

andtol

• Gäst
Tips på ny vedklyv
« skrivet: 01 nov-14 kl 12:27 »

Vad ska jag köpa för vedklyv? 25-30 cm gran kommer klyvas mest men även en del björk och tall.

andtol

• Gäst
SV: Tips på ny vedklyv
« Svar #1 skrivet: 01 nov-14 kl 12:28 »
Jag har lyckats kröka kolvstången på en billig hydraulklyv genom att försöka klyva riktigt vresiga och kvistiga granklabbar.

Ajdå. Jag som har för mig du tidigare sagt att de flesta vedklyvar är helt ok kvalitetsmässigt?

Maria C S

• Småland
« Svar #2 skrivet: 01 nov-14 kl 13:25 »
Att klyva vet är mycket teknik, vresiga bitar ska tas på rätt sätt. Ibland får man inse att det inte går då är det kil å yxa som gäller. Vi gav oss på ett körsbärs träd förra året och det är verkligen ingen skoj då fibrerna inuti är vridna å greniga.
Tänker spontant att 30 cm diameter borde väl alla klyvar klara men jag är ingen vedklyvs expert, så det kanske är stor skillnad på dom.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 01 nov-14 kl 13:54 »
Vi har en eldriven liten en som funkar bra men, kubben får inte vara längre än 35 cm för då blir det för tight. Som tur har vi en granne med en traktordriven jätteklyv som vi får låna någon gång ibland. Bra när man ska klyva ekkubb som är mer än 30 cm i dia.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

kurt

« Svar #4 skrivet: 01 nov-14 kl 13:58 »
De dyrare klyvarna klarar grövre och längre ved och de arbetar framförallt snabbare, så det handlar ju bara om hur mycket ved man skall klyva och vilket tålamod man har

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 01 nov-14 kl 15:05 »
Ajdå. Jag som har för mig du tidigare sagt att de flesta vedklyvar är helt ok kvalitetsmässigt?

Jodå, men man kan behöva vara lite försiktig med en del av dem.  Inte sträva efter att klyva varenda vresig granklabb till varje pris, det kanske är bättre att lägga en del av de värsta åt sidan och sönderdela dem med motorsåg istället. Man bör också komma ihåg att så gott som all ved är mer lättkluven medan den är färsk.

Om man ser på de billigaste hydraulklyvarna så har jag en känsla av att de som tar lite större längder (t ex 50 cm) är lättare att kröka kolvstången på än de som bara klarar drygt 30 cm ved.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #6 skrivet: 01 nov-14 kl 16:35 »
Det stämmer bra det att klyva skall man göra när det är färskt.
Då kan man lätt fixa 10 kbm på ett par tre dagar och klyva allt med yxa.
Men skall man ha nått som håller så måste man upp i prisklasserna. Jula, biltema och liknande går bort utan det skall nog vara mer yrkesgrejer.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

christelle

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 01 nov-14 kl 19:17 »
Jodå, men man kan behöva vara lite försiktig med en del av dem.  Inte sträva efter att klyva varenda vresig granklabb till varje pris, det kanske är bättre att lägga en del av de värsta åt sidan och sönderdela dem med motorsåg istället. Man bör också komma ihåg att så gott som all ved är mer lättkluven medan den är färsk.

Om man ser på de billigaste hydraulklyvarna så har jag en känsla av att de som tar lite större längder (t ex 50 cm) är lättare att kröka kolvstången på än de som bara klarar drygt 30 cm ved.
Vad är det för kolvstång eller ja, var sitter den och hur fungerar den i klyven?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 01 nov-14 kl 19:25 »
För en 8-10 år sedan så fick jag en billighets Harald Nyborgklyv i födelsedagspresent. Antagligen hade jag varit dålig på att förklara hur nöjd jag var med min yxa och mina kilar.
Den var till halvmetersbitar och gick inte ända fram till slutet, så för att ens kunna klyva något alls, så fick verkstadsbrodern göra grejer, som jag svetsade på.

Satte sonen på att 'förminska ner' stora och vresiga bitar, innan jag tog vid med yxan. Då la den av. Gick sakta och tyade ingenting, så den blev undanstoppad några år. Tänkte att nu har packboxar eller något gått.

Efter de åren så fick jag ett ryck och bytte oljan och sedan dess har den fungerat. Vid för vresiga bitar, så har den något automatstopp och då får man vända lite på dem och trycka från andra håll. Det inträffar väldigt sällan faktiskt.

Tyar man lyfta upp bitarna, så har de inte varit för stora typ. Man får trycka i kanten och vid behov snurra lite och trycka igen.

Grejen är att det går grymt sakta. Mycket kvickare med yxa. De som behöver kilas går dock snabbare att få hål på med klyven.
Och så låter den drygt jobbigt.

Morsan har den nu. 9-10 kubik staplad spisved, kör jag hellre med Gränsfors. Det är ju inte 30 kubik pannved liksom.
« Senast ändrad: 01 nov-14 kl 20:39 av Pentti Linkola »

christelle

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 01 nov-14 kl 19:32 »
En sån trälig klyv låter ju inte vidare trevlig eller lättjobbad. Finns det inga bra klyvar på öppna marknaden som man inte själv ska behöva svetsa dit grejer på och som kan ta lite rejäla bitar. Vi har kraftig poppel så frågan är om det ens finns en klyv som tar de bitarna?

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 01 nov-14 kl 19:49 »
Är bekant med en vedmaskin som klipper också.
Tar inte grövre än 27 cm, så de bitarna måste sågas på andra hållet också och stoppas in på högkant för att klyvas.
Det går snabbt med klenare bitar, men någon spisved blir det inte..

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #11 skrivet: 01 nov-14 kl 19:57 »
Faxe 500 har vi och den klyver fort och går tillbaka fort,Mvh

christelle

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 01 nov-14 kl 19:58 »
Faxe 500 har vi och den klyver fort och går tillbaka fort,Mvh
Hur stora bitar tar den?

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #13 skrivet: 01 nov-14 kl 21:47 »
Min far köpte billigaste och enklaste klyven på jula för några år sedan och den fungerade fantastiskt bra. Klöv i princip allt, det skulle vara en riktigt grenig och vresig bit för att den skulle stoppa. Men sakta gick den och krävde tvåhandsgrepp för att starta så man kunde hålla kubben på plats samtidigt. Men själv föredrar jag yxa.

Hektor

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 01 nov-14 kl 22:39 »
Jag har en Faxe 700 mm gamla modellen med en spak. Styrning av kolven och steglös inställning av slaglängden. 7 tons tryckkraft.

Dyr, men som vanligt så får man vad man betalar för. Småländsk kvalitet.

Stora grova tjuriga klumpar ska man inte försöka klyva i mitten utan börja med en bit på sidan så släpper spänningen i klumpen.

andtol

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 01 nov-14 kl 22:42 »
Visst är yxa både snabbare och billigare. Men yxa fungerar inte alltid. Min rygg tål inte 50 kbm med yxa. Och familjen ska också kunna klyva.

Faxe 500 verkar gå på 10000. För mycket pengar. Jula/biltema/klas i sjön-tips?

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 01 nov-14 kl 22:44 »
Ni har inte funderat på en sådan bilfjädervariant?

andtol

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 01 nov-14 kl 22:46 »
Ni har inte funderat på en sådan bilfjädervariant?

Jo. Kollat på Ingmars klyv. Fina grejer. Men hur får jag tag material?

Maria C S

• Småland
« Svar #18 skrivet: 01 nov-14 kl 23:21 »
Nu blir jag nyfiken vad är det för fjäderklyv ni pratar om ?
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 01 nov-14 kl 23:38 »
Jo. Kollat på Ingmars klyv. Fina grejer. Men hur får jag tag material?

Skrotfirmor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser