För en 8-10 år sedan så fick jag en billighets Harald Nyborgklyv i födelsedagspresent. Antagligen hade jag varit dålig på att förklara hur nöjd jag var med min yxa och mina kilar.
Den var till halvmetersbitar och gick inte ända fram till slutet, så för att ens kunna klyva något alls, så fick verkstadsbrodern göra grejer, som jag svetsade på.
Satte sonen på att 'förminska ner' stora och vresiga bitar, innan jag tog vid med yxan. Då la den av. Gick sakta och tyade ingenting, så den blev undanstoppad några år. Tänkte att nu har packboxar eller något gått.
Efter de åren så fick jag ett ryck och bytte oljan och sedan dess har den fungerat. Vid för vresiga bitar, så har den något automatstopp och då får man vända lite på dem och trycka från andra håll. Det inträffar väldigt sällan faktiskt.
Tyar man lyfta upp bitarna, så har de inte varit för stora typ. Man får trycka i kanten och vid behov snurra lite och trycka igen.
Grejen är att det går grymt sakta. Mycket kvickare med yxa. De som behöver kilas går dock snabbare att få hål på med klyven.
Och så låter den drygt jobbigt.
Morsan har den nu. 9-10 kubik staplad spisved, kör jag hellre med Gränsfors. Det är ju inte 30 kubik pannved liksom.