Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behandla ull/garn och tyg med aloe?  (läst 2206 gånger)

PernillaW

Behandla ull/garn och tyg med aloe?
« skrivet: 18 okt-14 kl 12:36 »
Hej!
Jag köpte ett sockgarn som är behandlat med aloe och jojoba, fötterna blir helt fantastiskt mjuka. Då funderade jag på hur sjutton kan de ha tillverkat det garnet? Det vore ju toppen om man kunde behandla tyger och garn själv för samma effekt. Någon som har några idéer kring hur man ev. skulle kunna gå tillväga? Och om det överhuvudtaget går....

MissT

• Västergötland
SV: Behandla ull/garn och tyg med aloe?
« Svar #1 skrivet: 18 okt-14 kl 13:15 »
Det skulle jag också vilja veta.  :)

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 18 okt-14 kl 17:03 »
Visst går det men det skulle bli fantastiskt dyrt med inköp av Aloen i de mängder som behövs. Man kan också fundera över hur hållbart det blir i en hemmagjord process. Färdigstickade högkvalitativa (i riktigt sockgarn) sockor i sådan kvalitet finns dessutom att köpa på amazon.com för 160-190 kr paret så det lönar sig inte heller, förutom att man har kul medans man stickar dom förståss. Jag skulle hellre föreslå att du testar en annan naturprodukt för samma effekt, nämligen tvättnötter. Aloe Veran har dessutom något högre risk för allergi-utveckling jämfört med tvättnötterna.

När man kokar tvättnötsextrakt så får man till en början en tvättlösning som innehåller en hög halt av saponiner (naturliga tvålämnen motsvarande de syntetiska tensiderna) + en massa andra ämnen. När man sedan kör ett andra uppkok (eller också bara blötlägger dom igen) minskar halten saponiner man får ut och dom övriga ämnena börjar överväga. Det är dessa ämnen som ger en balsameffekt på kläderna och som motsvaras av Aloe Verans balsameffekt. Det är frågan om en blandning av olika proteiner, kåda, gummiämnen och hartser. Tar man för mycket säger erfarenheten att plaggen kan bli hårda (ungefär som när man vaxar regnplagg för mycket), du får alltså prova dig fram litet.

Hur du skall kunna pressa in det här permanent i garnet i en hemmagjord process har jag ingen aning om. Det lär bara bli något ytligt penetrerande, som går bort efter någon tvätt, skulle jag gissa. Eller om man kokar in det i garnet på något vis innan det stickas?

Vissa arter av tvättnötter är föresten vinterhärdiga upp till Mälardalen, så där hade man möjlighet till egen försörjning med. Dom svarta kärnorna som man kan hitta ibland vid inköpet kan frösås, men då blir det i regel en av de tropiska arterna så de är inte vinterhärdiga hos oss. Amerikanska, Oceaniska och Europeiska arter är vinterhärdiga här. Man kan föröka dem med sticklingar också.

Såpejlika kanske också fungerar på samma vis? Jag misstänker dock att den innehåller mindre av de ämnen du är ute efter för balsameffekten. Citronvax?

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

PantaRei

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 okt-14 kl 17:43 »
Marseilletvål är ett alternativ. Garn tvättat med marseilletvål blir mycket mjukt och samtidigt infettat. Man kan säkert tillsätta ännu mer olja i tvättvattnet också. Garnet behöver bara sköljas helt hastigt efter en sådan tvätt så att så mycket fett som möjligt stannar kvar.

PernillaW

« Svar #4 skrivet: 18 okt-14 kl 18:54 »
Spännande svar! Jag skrev frågan i ren nyfikenhet, men i framtiden ska vi ha egna får och då tänkte jag spinna eget garn. Mest för att ha gjort hela processen själv, för att lära mig. Då kom ju idéerna om man kunde behandla ullen. Som resultat av min nyfikenhet. :)

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 19 okt-14 kl 04:35 »
Marseilletvålen är basisk. Detta ger en försvagning av ullfibern, på precis samma sätt som en permanent gör för håret. Det är därför som det blir mjukt. Jag föreställer mig att det inte gör särskilt mycket under livstiden av en tröja, men på ett par sockor kanske det ger tydligt sämre hållfasthet.

PantaRei

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 19 okt-14 kl 10:09 »
Man kan inte jämföra marseilletvål med permanentvätska. Marseilletvål är basisk precis som tvättmedel, schampo och de flesta tvålar är, permanentvätska är också basiskt men innehåller därtill kemikalier som påverkar håret på olika sätt. Ull bryts ner av kokning i starka baser men tål svaga baser i milda temperaturer, en snabb sökning på nätet ger att detta inte heller påverkar ullfiberns styrka.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #7 skrivet: 19 okt-14 kl 14:09 »
permanentvätska är också basiskt men innehåller därtill kemikalier som påverkar håret på olika sätt. Ull bryts ner av kokning i starka baser men tål svaga baser i milda temperaturer, en snabb sökning på nätet ger att detta inte heller påverkar ullfiberns styrka.

Jag håller inte med där. Man kan i det här sammanhanget definitivt jämföra basiska tvålar med andra basiska ämnen. På samma sätt finns det de som använder bikarbonattvättar till sitt hår. Ullfibern är precis som det mänskliga håret en proteinfiber vars yttersta skikt löser upp sig när det utsätts för den basiska miljön. Keratinfibrer tål sura miljöer bättre än basiska, efter en basisk hårtvätt bör man återgå till ett surt eller neutralt pH-värde för att återföra håret till ursprunget.

Det finns inga "andra magiska ämnen" i permanentvätskan som påverkar håret, det är mest skumbildare och förtjockningsämnen mm. Det är den basiska lösningen i sig som utgör permanenten. Håret görs mjukt i den basiska lösningen, därefter fixeras håret (i upprullad, böjd form) i en sur lösning som "läker" dom kemiska bindningarna i håret genom en oxdationsreaktion. Permanentat och klart.

När fiberns svavelbindningar (sulfidbryggor bryts i en reduktionsreaktion) omstrukturerats och brutits tillräckligt många gånger kan de emellertid inte återgå till sin ursprungliga form längre. På sikt sliter det på håret när det utsätts för den här processen upprepade gånger, keratinskikten löser upp sig och flikar faller av. Håret blir allt tunnare och topparna slits bort i förtid. Detsamma sker för ullfibern som för övrigt går lika bra att permanenta som vårt mänskliga hår. Den skrynklar sig och veckar sig och behåller denna struktur istället för att spänsta tillbaka. Mina betänkligheter som jag uttryckt i tråden handlar om att den här skadade fibern på sikt rimligtvis bör ha minskad slitstyrka när man går på dem i en stickad socka, som man dessutom kanske stoppar i tvättmaskinen upprepade gånger innan den har tjänat ut. I en vanlig tröja spelar det inte lika stor roll.

Man får inte falla för reklamen när man köper sådana tvålar för sin hårvård, de gör samma sak på håret vid en hårtvätt som vid en permanent (permanenten fortgår dock i regel under en längre tid).

Vill man alltså vara "snäll" mot sina keratinfibrer, bör man i det långa loppet använda någon tvättprocess som håller sig kring det neutrala eller svagt sura pH-området - under hela processen. Vid hårtvätt kan man använda sig av den s.k. balsammetoden, där unviks basiska shampon. Koncentrerad tvättlösning av tvättnötter som jag nämnde här ovan, har ett pH-värde på 5-6 vilket ger en för keratinfibrer mycket mildare tvättverkan än fasta tvålars pH runt 8. Permanentvätskor har i brukslösningen ett pH-värde mellan 7 - 9,5 (man fuktar i regel håret vid en permanent så lösningen i håret får ett lägre pH-värde).

MvH
Christina G

Dela detta:

* Inloggade just nu

650 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser