permanentvätska är också basiskt men innehåller därtill kemikalier som påverkar håret på olika sätt. Ull bryts ner av kokning i starka baser men tål svaga baser i milda temperaturer, en snabb sökning på nätet ger att detta inte heller påverkar ullfiberns styrka.
Jag håller inte med där. Man kan i det här sammanhanget definitivt jämföra basiska tvålar med andra basiska ämnen. På samma sätt finns det de som använder bikarbonattvättar till sitt hår. Ullfibern är precis som det mänskliga håret en proteinfiber vars yttersta skikt löser upp sig när det utsätts för den basiska miljön. Keratinfibrer tål sura miljöer bättre än basiska, efter en basisk hårtvätt bör man återgå till ett surt eller neutralt pH-värde för att återföra håret till ursprunget.
Det finns inga "andra magiska ämnen" i permanentvätskan som påverkar håret, det är mest skumbildare och förtjockningsämnen mm. Det är den basiska lösningen i sig som utgör permanenten. Håret görs mjukt i den basiska lösningen, därefter fixeras håret (i upprullad, böjd form) i en sur lösning som "läker" dom kemiska bindningarna i håret genom en oxdationsreaktion. Permanentat och klart.
När fiberns svavelbindningar (sulfidbryggor bryts i en reduktionsreaktion) omstrukturerats och brutits tillräckligt många gånger kan de emellertid inte återgå till sin ursprungliga form längre. På sikt sliter det på håret när det utsätts för den här processen upprepade gånger, keratinskikten löser upp sig och flikar faller av. Håret blir allt tunnare och topparna slits bort i förtid. Detsamma sker för ullfibern som för övrigt går lika bra att permanenta som vårt mänskliga hår. Den skrynklar sig och veckar sig och behåller denna struktur istället för att spänsta tillbaka. Mina betänkligheter som jag uttryckt i tråden handlar om att den här skadade fibern på sikt rimligtvis bör ha minskad slitstyrka när man går på dem i en stickad socka, som man dessutom kanske stoppar i tvättmaskinen upprepade gånger innan den har tjänat ut. I en vanlig tröja spelar det inte lika stor roll.
Man får inte falla för reklamen när man köper sådana tvålar för sin hårvård, de gör samma sak på håret vid en hårtvätt som vid en permanent (permanenten fortgår dock i regel under en längre tid).
Vill man alltså vara "snäll" mot sina keratinfibrer, bör man i det långa loppet använda någon tvättprocess som håller sig kring det neutrala eller svagt sura pH-området - under hela processen. Vid hårtvätt kan man använda sig av den s.k. balsammetoden, där unviks basiska shampon. Koncentrerad tvättlösning av tvättnötter som jag nämnde här ovan, har ett pH-värde på 5-6 vilket ger en för keratinfibrer mycket mildare tvättverkan än fasta tvålars pH runt 8. Permanentvätskor har i brukslösningen ett pH-värde mellan 7 - 9,5 (man fuktar i regel håret vid en permanent så lösningen i håret får ett lägre pH-värde).
MvH
Christina G