Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Införsel eller indrivning?  (läst 1395 gånger)

Gröfre Slissing

• -
Införsel eller indrivning?
« skrivet: 11 okt-14 kl 08:36 »
Hej!
Förr  (är i detta fall 1980 - 1990-talet) var det så att det förekom två slags "indrivning!"
När staten ville ha sina pengar hette det "införsel", när privatpersoner eller företag ville sammalunda hette det "indrivning."
En skillnad emellan dem var att existensminimum var lägre när det gällde "införsel" än när det gällde "indrivning"
Med detta klargjordes tydligt att det var viktigare att STATEN fick sina penningar än att privatpersoner eller företag fick sina.
Är det fortfarande så?
Kan väl lugna  er, mina medkännande, med att att jag icke ligger i farozonen på något vis!

Hälsningar!
G S
« Senast ändrad: 11 okt-14 kl 09:24 av Gröfre Slissing »
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Införsel eller indrivning?
« Svar #1 skrivet: 16 nov-14 kl 21:41 »
Idag är det ingen generell skillnad, annat än att vid konkurser ska eventuella tillgångar i konkursboet i första hand gå till skatteskulder, andra hand till banker som har fordringar på boet och tredje hand till övriga fordringsägare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

755 gäster, 2 användare (1 dolda)
Fede Fisk

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser