Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpråd tvättmaskin, tack!  (läst 4557 gånger)

markusahelge

• Västergötland
Köpråd tvättmaskin, tack!
« skrivet: 06 okt-14 kl 14:48 »
Hej alla hen, som sköter tvätten i barnfamiljer och så. Nu vill jag gärna ha er synpunkt på storlek av tvättmaskin.

Ännu är jag själv i hushållet men tanken är ju att det inte ska förhålla sig så för evigt utan jag ser fram emot familj med barn och därmed mycket tvätt i framtiden!
Nu kan jag köpa en maskin som finns på lager som har 7 kg tvättkapacitet. Eller vänta till slutet av månaden och köpa en som har 8 kg kapacitet... Frågan är då om ett kilo mer eller mindre gör stor skillnad?
Jag mekar en del också och jobbar i skogen så overaller och utekläder ska ju tvättas... Grovtvätt och dylikt.

Ja, 500 kr skiljer sig priset också på 7kilos och 8kilosmodellen...

Vad tror ni?
« Senast ändrad: 06 okt-14 kl 17:03 av markusahelge »
Aspirerande månskensbonde på 55 ha skogsmark i sjuhärads utkant.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Köpråd tvättmaskin, tack!
« Svar #1 skrivet: 06 okt-14 kl 20:45 »
Både 7 och 8 kg tvätt ser jag som ganska stora maskiner för hushållsbruk, de är på gränsen till tvättstugemaskiner. Själv har jag alltid hållit mig till toppmatade maskiner i 3 - 3,5 kg-klassen och har så att säga i ryggmärgen hur mycket tvätt man får in i en sån.

Jag skulle nog inte bry mig om skillnaden i storlek utan väga andra för- och nackdelar hos de båda maskinerna mot varandra istället. Om du planerar att skaffa barn så är det värt att ta en extra titt på hur barnsäkringsfunktionerna är gjorda. Så gott som alla moderna tvättmaskiner har någon slags barnsäkring som ska hindra en unge från att råka starta maskinen, men det är inte alla som går att "låsa" när maskinen väl är igång. Det kan vara ganska irriterande om det visar sig att en unge t ex hade vridit upp temperaturen till 95 grader eller vridit programverket förbi alla sköljningar.
En annan barnsäkringslösning som kan fungera i en del fall är om manöverpanelen sitter längst bak på maskinens översida istället för på fronten.

markusahelge

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 06 okt-14 kl 21:44 »
En annan barnsäkringslösning som kan fungera i en del fall är om manöverpanelen sitter längst bak på maskinens översida istället för på fronten.
Som den gör på toppmatade maskiner.
Tack för det rådet.

Ja, det kanske är överdimensionerat med 7 kg.. Vad tycker övriga om det, inte så mycket än så länge?

Maskinen jag tänker köpa har så kallad ångfunktion, vilket verkar bra att ha om man har en del kläder som tarvar kemtvätt, vilket jag har. Västar och dylika kläder i "sekelskiftesstil".

Vi kan ju höra vad folk tycker om det, också. Ångfunktion, onödigt lyx?

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 okt-14 kl 22:21 »
Sekelskifteskläder lär ha klarat vattentvätt.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 06 okt-14 kl 22:39 »
Jag har varit med och kört slut på ett antal maskiner. Nåja, den sista tog åskan.

Små toppmatade har visserligen fördelen att man snabbt kan köra fulla maskiner med samma tvätt, men jag föredrar stora maskiner som utan problem tar täcken och kuddar. Den som åskan tog var en 9kg maskin med stort inkast, gick till och med att tvätta madrasser i. Den som surrar i tvättrummet nu är en 8kg med borstlös motor som skall hålla betydligt längre än de borstade. Hoppas bara lagren är dimensionerade därefter :-\

När jag tvättar blir det lätt att tvätt blandas (jag har partiellt tvättförbud ;D), så det är lätt att fylla en maskin ändå.

När det gäller barnsäkerheten så var tvättstugan haspad när ungarna var opålitliga. En unge som kryper in i maskinen och en annan som startar är inte något man vill vara med om. Men där har de små toppmatade en klar fördel. Och så är de skönare för ryggen och går att placera på ett annat sätt.

markusahelge

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 06 okt-14 kl 23:13 »
Sekelskifteskläder lär ha klarat vattentvätt.

Kläder från sekelsiftet lär ska ha klarat vattentvätt, ja! :)  Dessa kläder jag köpt nytillverkade i sekelskiftes'stil' från formidabla (reklam) www.gentlemansemporium.com rekommenderar på tvättrådslappen kemtvätt... Vilket jag gärna följer!

Ja, stor trumma ser jag som en fördel... lätt att knô i tvätten, och de moderna ska ju ha sådan där tvättmängdsensor... Så man kan slänga i tre par kalsonger och några t-shirtar också, utan att känna ångest, tycker jag väl? Förhöjningssockel är redan inköpt, för att den ska komma lite högre upp.

Ångfunktionen ska ju också kunna motverka nödvändigheten av att stryka sina skjortor, åtminstone hjälpligt, vilket är käckt när man inte har lust med strykning!

Och tvättstugan kan jag låsa, men bra ändå att kolla upp vad för slags barnlås maskinen har!

Men frågan återstår... Är skillnaden mellan sju kg och åtta kg försumbar, möjligen? Själv är bäste dräng, tycker du skillnaden på åtta och nio kg är märkbar?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 06 okt-14 kl 23:53 »
Jo, det blev en märkbar nedgång i vad man kan trycka in av framför allt madrasser. Men ner till 7kg skulle jag inte gå, om det inte vore för att jag fick en och pengarna var slut i övrigt. Tvättmaskinen är en så pass central del i en barnfamiljs vardag att den är värd en funderare. Sedan har man "efterbehandlingen", torkproceduren. Har man ont om utrymme och vill få det smidigt så är torktumlaren ett bra val. En stor kondenstumlare, helst en som går åt båda hållen så slipper du snurrade påslakan. Min fru är lite av en klädsnobb (eller så är det jag som inte bryr mig tillräckligt, det beror på från vilket håll man tittar) och såg tumlaren som en styggelse när jag träffade henne, men nu kör hon nog hälften av sin tvätt genom den hemska maskinen ;D Barnens kläder blir mjukare, mycket damm försvinner och den dödar av eventuella bakterier och virus som tar sig igenom lågtemperaturprogrammen i tvätten.

En tvättmaskin hade jag inbyggd tumlarfunktion i, men det var en misslyckad lyx. Man kan bara köra halv maskin om det skall fungera.

Jakobn

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 07 okt-14 kl 09:22 »
Finns ingen övre gräns för hur stor en tvättmaskin får vara i en barnfamilj. Jag hade alla gånger valt 8kg. I övrigt så har föregående inlägg många kloka synpunkter.
Skogskläder mattor och andra grovtförorenade artiklar har jag en gammal tvättmaskin till utan massa dator tjafs och plastlager som står i ett uthus.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 07 okt-14 kl 09:57 »
Jag sneglade på en 10kg med extra starka lager och borstlös motor, men tyvärr tog åskan den förra maskinen när det var ont om pengar i kassan.

Som tur är här så har fruns syster en stalltvättmaskin, så jag slipper rensa maskinen från hästhår...

En granne tvättade sina mattor med högtryckstvätten. Jag såg aldrig resultatet, men det gick bra sade han.

En funktion som kan vara bra med tanke på barn är extra sköljning, men det hänger ju mycket på vad man använder för tvättmedel. Och så är frugan förtjust i fördröjd start, så maskinen precis är klar på morgonen. Hon är ju som sagt lite kinkig med det där ;D

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 07 okt-14 kl 11:32 »
Ja, det hade ju varit en något okonventionell raggningsreplik: Tjaba snygging, vill du följa med hem till mig och titta på den nya 8 kg-tvättmaskinen som jag har köpt, där vi ska tvätta våra barns tygblöjor? ;D

Visst är trummans storlek viktig, men också kvaliteten på maskinen. Här i hushållet har vi en 6 kg:s maskin, som har överlevt dryga 8 års familjetvättande, inte illa, tycker jag! Valde fabrikatet efter vilken vi hade på jobbet, där det fanns en stackars tvättmaskin som gick typ 8 timmar varje arbetsdag och bara gick och gick och gick. Vilket märke? Om en säger det lite fort kan en tro att det är Simons tvättmaskin :) .
När vi kom hit till gården fanns här en nästan 20 år gammal Mjäll som fungerade kanonbra, men den var för liten (3-4 kg) för våra oändliga tvättbehov, så den blev utbytt mot den förstnämnda trotjänaren.
Eftersom modärna tvättmaskiner ska vara så ohemult vatten- och elsnåla tvättar och sköljer de rätt dåligt, och därför är det ett måste att maskinen har en extravatten/extraskölj- funktion.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

markusahelge

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 07 okt-14 kl 11:59 »
Ja, det hade ju varit en något okonventionell raggningsreplik: Tjaba snygging, vill du följa med hem till mig och titta på den nya 8 kg-tvättmaskinen som jag har köpt, där vi ska tvätta våra barns tygblöjor? ;D

Ahahah... Exakt! Ska lägga en bild i plånboken, när maskinen är installerad... "Kolla här, så här har jag det i min tvättstuga! Vill du följa med hem?!" ;-)

Kan ju vara lite kul att inte säga rent ut, märken och dylikt! Så ja, tvättmaskinen jag talar om är av samma märke som min motorsåg... Inte stihl då!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #11 skrivet: 07 okt-14 kl 16:20 »
En granne tvättade sina mattor med högtryckstvätten. Jag såg aldrig resultatet, men det gick bra sade han.
Det är en klassisk metod för t ex bagagerumsmattor till bilar. Man hänger upp mattan på garageväggen med ett par spikar och ger sig sedan på den med högtryckstvätt, rotborstar etc efter behov.

En funktion som kan vara bra med tanke på barn är extra sköljning, men det hänger ju mycket på vad man använder för tvättmedel.
Extra sköljning brukar inte behövas om man doserar tvättmedlet rätt, om man tycker att tvätten blir dåligt sköljd brukar det bero på att man har vräkt i alldeles för mycket tvättmedel. Det lönar sig att läsa doseringsanvisningarna noga!  Sköljmedel bör man normalt inte använda alls, annat än möjligen om man har extremt hårt vatten. Och om man använder sköljmedel får man vara beredd på att det så småningom börjar växa otrevligheter i maskinens sköljmedelsbehållare, det är i så fall lämpligt att plocka isär maskinen för att rengöra denna relativt ofta.

Och så är frugan förtjust i fördröjd start, så maskinen precis är klar på morgonen. Hon är ju som sagt lite kinkig med det där ;D
Ett annat sätt som fungerar bra på alla maskiner med mekaniskt programverk är att ansluta den via en timer.

Bäckaryd

• Småland
« Svar #12 skrivet: 07 okt-14 kl 16:35 »
Saknar några saker på min rätt nya tvättmaskin:
Program med endast tömning och centrifug, när något är jätteblött efter tvätten och man knappt orkar hänga upp det (typ man har av misstag valt lägsta centrifugeringshastigheten) och man måste köra ett helt program igen.
Förtvättprogram till valfria temperaturer, finns bara på 40-gradersprogrammet här.
Blötläggningsprogram. För de gånger något är riktigt smutsigt som mattor, hästtäcken och jordiga kläder. Som man gjorde förr, låt tiden göra jobbet
Bästa funktionen jag har är 15-minutersprogrammet som nästan används mest.

anneli

Dela detta:

* Inloggade just nu

700 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser