Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bokföring  (läst 1611 gånger)

JKE

• Uppland
bokföring
« skrivet: 30 sep-14 kl 15:07 »
Jag är helt ny på det här med bokföring och hoppas någon kan hjälpa mig. Jag har fått en leasingfaktura på en maskin vi har där de korrigerat hyran med -6 kr (minus 6 kr). Hur bokför man en sådan hyreskorrigering? Finns det ens konto för det?

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: bokföring
« Svar #1 skrivet: 04 okt-14 kl 07:34 »
Har de betalat ut 6 kronor till ditt konto, eller har de bara dragit av 6 kronor på din aktuella faktura? Är det det sistnämnda (mest troligt)behöver du inte bry dig om de avdragna kronorna, utan bara bokföra det nya betalade beloppet på det aktuella utgiftskontot. Ditt bokföringsprogram/din huvudbok bryr sig inte om vad du "brukar" betala, den intresserar sig endast för vad du faktiskt har betalat :) .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Ex.

• -
SV: bokföring
« Svar #2 skrivet: 04 okt-14 kl 12:56 »
Du får justera leasingkostnaden helt enkelt. Jag vet inte riktigt varför det blir sådär, men du kommer att se det på var och varannan faktura som du får framöver.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Dela detta:

* Inloggade just nu

746 gäster, 3 användare (1 dolda)
Fede Fisk, eka

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser