Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  förankra stort bågväxthus - hur?  (läst 5018 gånger)

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
förankra stort bågväxthus - hur?
« skrivet: 28 sep-14 kl 22:18 »
Vi ska sätta upp ett bågväxthus (ca 10x30m) och planerar att lägga "syllröret" direkt på marken. Frågan är hur vi bäst förankrar det i marken. Dels måste ju syllen fixeras så den inte trycks ut av bågarna, dels måste den förankras neråt så inte hela växthuset far iväg när det blåser. Det blir ju ett rejält segel!

Ska vi använda jordskruvar (t.ex. dessa http://tabergs.com/jordskruv/index.html )? Eller ett plattjärn på vardera sidan och dra igenom en bult? Eller vanliga stolpskor? Eller ett bockat armeringsjärn? Eller?

Alltså: hur förankrar vi bäst växtuhset?

(Det finns en del trådar på samma ämne men jag hittar inget definitivt svar. Startar därför en ny tråd.)

andtol

• Gäst
SV: förankra stort bågväxthus - hur?
« Svar #1 skrivet: 28 sep-14 kl 22:21 »
Vad säger tillverkaren?

Det är vanligt att man gräver ner plasten på långsidorna. Jorden håller fast växthuset. Men det beror på konstruktionen.

Rubensgården

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 28 sep-14 kl 22:23 »
Tänk så billigt som möjligt. Om du gräver ner gamla kasserade fälgar Som du kanske kan få på skroten eller däckfirman ger dessa tillräckligt med ankare för att hålla emot det mesta i många år. Finns en massa skrot man kan använda. De flesta hus jag sett har man bara slagit ner galvade rör i backen vid varje takstol för att få stabilitet i sidled. Tänk på att de allra flesta hus står löst på syllen. Så länge det inte har en ofördelaktig geometrisk form eller att vinden kan komma in under ska det mycket till att det ger sig iväg. /Jan

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
« Svar #3 skrivet: 28 sep-14 kl 22:25 »
Vi har köpt det begagnat så jag har ingen aning om vad tillverkar rekommenderar... ;-)

När vi monterade ner det var det förankrat med nedslagna plattjärn. Det kändes lite som en improviserad lösning och där stod det betydligt mer vindskyddat än på den nya platsen.

Vi har funderat på att gräva ner plasten men skulle helst slippa. Det känns som mycket jobb och besvärligt när plasten ska bytas om några år.

Hans Andersson

• -
SV: (Ämne saknas)
« Svar #4 skrivet: 28 sep-14 kl 23:02 »
Gräv ner grejer eller stockar på nån meters djup och förankra  syllen med vajer. Sen om du måste gräva ner plasten beror ju på hur den sitter fast på ramen.  Man kan aldrig ta i för mycket när det gäller sånt här!

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #5 skrivet: 29 sep-14 kl 09:05 »
Man behöver inte gräva ner plasten utan man kan helt enkelt fylla åldersbeständiga säckar med jord och helt enkelt ställa dom på plasten som ligger på marken.
Men som det sägs så är säkringsarbetet värt varenda minut då vinden är en mycket mycket stark motståndare som om den får den minsta möjlighet kommer ruinera ditt arbete med lätthet om du välger att göra det lätt för dig själv.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
« Svar #6 skrivet: 05 okt-14 kl 22:48 »
Tack för alla svar! Det slutade med att vi slog ner ca 20st meterlång plattjärn runt jorden och fäste dem mot stommen med u-bultar. Vi får hoppas det håller.

Bo

« Svar #7 skrivet: 10 okt-14 kl 20:37 »
Det blir runt 1500 kp som varje pinne skall hålla emot i storm.

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
« Svar #8 skrivet: 10 okt-14 kl 20:45 »
Det blir runt 1500 kp som varje pinne skall hålla emot i storm.
Hmm. Kan du förklara det? kp  är ju en enhet för tryck = kraft/yta. Varje pinne borde väl ha ett krav i enbart "motståndskraft". Eller menar du 1500kg?

Bo

« Svar #9 skrivet: 10 okt-14 kl 21:15 »
Kilopond använder man när det handlar om kraft. Kilogram när det handlar om vikt.

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
« Svar #10 skrivet: 10 okt-14 kl 21:47 »
Nu känner jag mig dum.   :(
kilopond, givetvis. Inte kilopascal.
Tack för förklaringen!

Får jag ställa fler dumma frågor?
Hur kom du fram till siffran? Det låter som ganska mycket? Anta istället att vi förankrat huset i tjugo rejäla personbilar - då borde det verkligen inte flyga iväg någonstans?

Bo

« Svar #11 skrivet: 10 okt-14 kl 23:28 »
40 meter per sekund ger ett vindtryck på 100 kilopond per kvadratmeter och jag räknade då med ett motsvarande sug på ett växthus med den formen om vinden kommer från sidan. Det blir ju som en vingprofil.

Men det är ju inte lönt att göra förankringen starkare än plastfolien.

andtol

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 11 okt-14 kl 08:25 »
Aha. 1 hp = 10 N. Nu förstår jag. Kp används inte längre.

Dock tycker jag Bo räknar fel. Vinden pressar ner växthuset också. Det måste man också ta hänsyn till. Det är en bågprofil.

Däremot är det viktigt att man inte lämnar någon glipa i plasten som slår eller är lös. Där kommer annars vinden få fäste och plasten går sönder.

Höjden

• Bor på gård med får, katter och hund.
    • Livet på Höjden
« Svar #13 skrivet: 19 okt-14 kl 10:59 »
Hos oss är drivhusen förankrade genom att man grävt en grop vid/under varannan båge (där den möter "syllröret"). Den är sedan fylld med betong som man sedan sticker ner ett böjt armeringsjärn i som en märla över syllröret. Marken är hårdpackad sandgjord och lätt att gräva gropar i. Skulle tro att det är en sådan betongklump på var 3:e båge dvs 6 meter mellan förankringspunkterna, huset är 50 m långt. För att hålla hop hela drivhuset och undvika att konstruktionen trycks ut i väggarna sätter man ett armeringsjärn i botten från vägg till vägg (fäst i syllen genom att kroka runt) två sådana borde räcka eftersom du har syll som håller ihop gavlarna också. Sedan är det bra att gräva ner plasten ordentligt, det gör det lättare när du sedan ska raka ner snön.

Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser