Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ska hönorna få i sig kalk när vi har kycklingar?  (läst 3098 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Jag har ett dilemma. Vi har kycklingar i hönsgården, så vi ger hönsen kycklingfoder + säd samt supplementerar inte med snäckskal eller annat extra kalk, just för att kycklingarna inte ska få i sig för mycket kalk och få njurskador.

Frågan är hur hönorna som värper ska få i sig tillräckligt med kalk? Jag tycker deras äggskal har varit lite tunna på sistone, jag är rädd att de ska drabbas av benskörhet eller nåt.  :(
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

bokeliden

• Västergötland
SV: Hur ska hönorna få i sig kalk när vi har kycklingar?
« Svar #1 skrivet: 28 sep-14 kl 15:01 »
Kycklingar brukar inte bry sig om snäckskal, du får väl smyga lite på dem...
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #2 skrivet: 28 sep-14 kl 17:04 »
Du menar att jag ska börja servera snäckskal till hela flocken?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

karsan

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 28 sep-14 kl 17:33 »
Jag tror inte det är någon risk att kycklingarna får i sig för mycket kalk om det serveras separat.  Så har jag 'alltid' gjort. Har haft höns i fem år och kycklingar varje vår.  Hela tiden snäckskal separat.  Det är väldigt intressant, man ser att hönsen som värper äter snäckskal och krossade äggskal som jag också ger, men att kycklingar och höns som inte värper är ointresserade.  Kycklingar kan smaka någon gång. Ett tecken på att en unghöna eller en vuxen höna tänker börja värpa om en vecka eller så är de de börjar äta kalk.  Höns verkar vara bra på att veta vad de behöver!  Åtminstone mina lantisblandisar.

karsan

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 28 sep-14 kl 17:36 »
Och med att servera separat menar jag i en separat behållare som alla har tillgång till när de har lust.  Det är ju heller inget som möss och andra djur bryr sig om.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #5 skrivet: 28 sep-14 kl 17:39 »
Åh, vad trevligt, Karsan! Jag ska ställa ut en liten låda med kalk idag!

karsan

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 28 sep-14 kl 18:05 »
Berätta om värphönorna blev glada!

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #7 skrivet: 29 sep-14 kl 09:00 »
Jag tror inte det är någon risk att kycklingarna får i sig för mycket kalk om det serveras separat.  Så har jag 'alltid' gjort. Har haft höns i fem år och kycklingar varje vår.  Hela tiden snäckskal separat.  Det är väldigt intressant, man ser att hönsen som värper äter snäckskal och krossade äggskal som jag också ger, men att kycklingar och höns som inte värper är ointresserade.  Kycklingar kan smaka någon gång. Ett tecken på att en unghöna eller en vuxen höna tänker börja värpa om en vecka eller så är de de börjar äta kalk.  Höns verkar vara bra på att veta vad de behöver!  Åtminstone mina lantisblandisar.

Hur behandlar du skalen för att förhindra risk för att hönsen inte skall få i sig animaliskarestprodukter från mathanteringen?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

tessg

• -
« Svar #8 skrivet: 29 sep-14 kl 09:55 »
Hur behandlar du skalen för att förhindra risk för att hönsen inte skall få i sig animaliskarestprodukter från mathanteringen?

Skulle gissa att många inte alls bryr sig om att undvika animaliska restprodukter till hönsen... Många rekommenderar ju tex. att ge kokt äggula till kycklingar! Sedan är det ju en annan sak vad Jordbruksverket tycker.
Rödkullor och Fjällkor, Gotlandsfår, Nordsvensk häst, Hedemorahöns, Fransk Vädur och Svensk Päls kaniner, vaktlar, hund & katter.
Nästa projekt: skaffa grisar!

karsan

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 29 sep-14 kl 10:42 »
Det är deras egna äggskal, torkade.  Jag har väldigt svårt att tro att hönsen kan få in någon ny smitta av det.
Ska man vara riktigt petig är väl snäckskal också en animalieprodukt. Och de som jag köpte sist på Granngården verkar komma från Danmark ...

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #10 skrivet: 29 sep-14 kl 10:46 »
Berätta om värphönorna blev glada!

Alla ignorerade kalket.  ;D

Nu citerade du ju inte mig, men jag är för egen del inte rädd för animaliska restprodukter. Jag är måhända naiv, men antar att om kalket säljs som hönsmat så ska det inte vara något farligt.

Vi ger ofta våra höns animaliska produkter. Senast idag fick de njuta av en stor tallrik strimlat kött som råkat bli lite för gammalt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 4 användare (3 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser