Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa ädelträbitar  (läst 17685 gånger)

maria_asa

• Gäst
Köpa ädelträbitar
« skrivet: 25 mar-07 kl 09:48 »
Är det någon som vet var man kan få tag på mindre bitar av ädelträ?
Jag har frågat på de lokala trähandlarna men inte fått napp. (De har inte ens stora bitar ädelträ vilket skulle kunna vara ett "nödalternativ")

Skytten

• Skåne
Re:Köpa ädelträbitar
« Svar #1 skrivet: 25 mar-07 kl 09:57 »
Vad vill du ha - Exotiska rara arter eller mera närliggande som
äpple, päron, körsbär och valnöt, de sistnämnda finns väl att få tag på. Annars har jag.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

maria_asa

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 mar-07 kl 10:13 »
äpple, päron, körsbär och valnöt, de sistnämnda finns väl att få tag på. Annars har jag.
Jag är mest intresserad av mörkare trä så det blir väl exotiska arter då.

Skald

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 25 mar-07 kl 10:21 »
Prova dina lokala snickerier om du nu inte gör affär med Skytten... Byggvaruhusen har inget spännande alls i regel, allt "finare" trä går direkt till snickerierna.. Norrby Trä i Borås är dock lite av ett undantag, men förmodligen för att dom har eget hyvleri :)

jenses

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 mar-07 kl 11:40 »
Jag vet att många instrumentbyggare köper exotiska träslag här:
Theodor Nagel i Hamburg

maria_asa

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 26 mar-07 kl 15:34 »

Vad har du för något? Hur mycket vill du ha för det? Kontakta mig på maria.extra@yahoo.com

statustrött

« Svar #6 skrivet: 26 mar-07 kl 22:24 »
 För några år sedan skrevs det en del om värmebehandlat trä, främst björk. Så jag prövade att linda in  två bitar björk i aluminiumfolie och lade dem i ugnen 6 timmar i cirka 150 grader om jag minns rätt. Resultatet blev jakarandeliknande färg helt igenom. titta på denna länk http://www.unionwood.se/cgi/webbpub-s/ak_webbpub-s.cgi?funk=F&nr=00098&typ=2v&Sprak_ID=sv      . Och sök efter fler länkar själv

hasteus

« Svar #7 skrivet: 26 mar-07 kl 23:18 »
Värmebehandla verkar ju riktigt intressant, tack för tipset, måste genast pröva!  :D

Hasteus skriver upp det på sin lista, en bit ner.... den är lång...  hmm kanske blir "genast" nån gång nästa år, kanske....  ::)

Skytten

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 26 mar-07 kl 23:25 »
Kolla även vedhögen, eller liggande björkbitar, det kan inträffa sk "ädelröta" vilket gör björken väldigt vacker, svarta linjer och rödgula.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #9 skrivet: 27 mar-07 kl 08:53 »
Bröderna Holm i Sala säljer det mesta i träväg, antingen åker man dit eller handlar via postorder.

maria_asa

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 27 mar-07 kl 12:51 »
För några år sedan skrevs det en del om värmebehandlat trä, främst björk. Så jag prövade att linda in  två bitar björk i aluminiumfolie och lade dem i ugnen 6 timmar i cirka 150 grader om jag minns rätt. Resultatet blev jakarandeliknande färg helt igenom. titta på denna länk http://www.unionwood.se/cgi/webbpub-s/ak_webbpub-s.cgi?funk=F&nr=00098&typ=2v&Sprak_ID=sv      . Och sök efter fler länkar själv

Låter väldigt intressant. I länken nämndes det att de använde vattenånga i processen, var det nåt du använde eller var det "torr" ugn?

KarinLinnea

• Småland
    • Tillökningsbloggen
« Svar #11 skrivet: 27 mar-07 kl 18:51 »
Skit i dom exotiska träslagen tycker jag! Vill du hä mörkt så kör på valnöt eller betsa päron, som är idealiskt just för betsning... Men om du måste ha ädelträ så rekomenderar jag Bröderna Holm. Där kan man köpa småbitar på postorder.

Får man vara nyfiken och fråga vad du ska göra?
"Vi ärver inte jorden av våra föräldrar. Vi lånar den av våra barn!"
Som förälder och politiker för MP, måste dessa ord leda mig. En möbelsnickare med intresse för hantverk, natur och jakt. Och jag erkänner, jag är tyvärr för lat för 100% självhushållning.

statustrött

« Svar #12 skrivet: 27 mar-07 kl 18:54 »
Jag hade torr ugn, men slog in bitarna i aluminiumfolie, inbillade mig att det skulle vara bra. Det luktade ganska mycket varmt/brännt trä i lägenheten men det berodde nog mest på att jag inte hade någon köksfläkt.

maria_asa

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 28 mar-07 kl 21:12 »
Skit i dom exotiska träslagen tycker jag! Vill du hä mörkt så kör på valnöt eller betsa päron, som är idealiskt just för betsning... Men om du måste ha ädelträ så rekomenderar jag Bröderna Holm. Där kan man köpa småbitar på postorder.

Får man vara nyfiken och fråga vad du ska göra?

Kan man köpa från bröderna Holm även som privatperson? Tyckte mig se något om bara företag/skolor (kan dock mycket väl ha sett fel )

Jag ska göra/gör hårkammar och hårpinnar.

KarinLinnea

• Småland
    • Tillökningsbloggen
« Svar #14 skrivet: 29 mar-07 kl 10:36 »
Nej just det, det kanske man inte kan... ???

Har för mig att jag sett småbitar på panduro eller slöjddetaljer. För det är bara småbitar du behöver eller? Där får du i alla fall köpa som privatperson.

Lycka till.
Karin
"Vi ärver inte jorden av våra föräldrar. Vi lånar den av våra barn!"
Som förälder och politiker för MP, måste dessa ord leda mig. En möbelsnickare med intresse för hantverk, natur och jakt. Och jag erkänner, jag är tyvärr för lat för 100% självhushållning.

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 30 mar-07 kl 19:47 »
du kan köpa bitar av diverse olika träslag från de som säljer knivtillbehör tex www.nordellknives.com
mvh lilla zoo
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

sivan48

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 03 maj-07 kl 13:23 »
Varför inte återanvända gammalt material som ända oftast slängs?
Kom på att gamla pianon skänks bort på Blocket nästan dagligen,och oftast körs till tippen,då få vill ha dessa stora tunga instrument....
Ofta gamla vackra träslag; de gamla pianona ofta utsnidade,och vackra
...utmärkt att återanvända till nya saker..

För att inte tala om gamla elfenbenstangenter,för den tälj-intresserade...och metall-strängar...

Ja. bara ett tips på alternativ återvinning av jordens sinande resurser...

http://www.blocket.se/li?q=bortsk%E4nkes&ca=11_s&c=30&w=1

sivan48

• Uppland
« Svar #17 skrivet: 03 maj-07 kl 13:29 »

marivio

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 04 maj-07 kl 18:55 »
Har lite småbitar över från ett bord min far gjoirde i afrika på 60-talet. Kan vara ngn sorts mahogany men jag vet inte säkert. Har fått hjälp att kapa en kant och den som gjorde undrade var jag fått bordet ifrån eftersom det var så hårt träslag.
Jag har väl ett 10-tal bitar ung 4x5 cm ca 12mm tjocka som du kan få mot portokostnad.
Ska du masstillverka eller behöver större bitar är det ju inte till hjälp, men eftersom jag hittade dem i gräset idag när jag skulle klippa och hade läst tråden igårkväll så plockade jag in dem.  

Jakob T

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 06 maj-07 kl 09:17 »
Om man ska hålla på under en längre tid och kan vänta på att trät ska torka finns en väldigt bra variant; att hålla ögonen öppna och ta hand om träd som sågas ner i ens närområde. Om det är på allmän mark kan man ta kontakt med de ansvariga, t ex parkförvaltningen i efterhand, de blir bara glada. Om de ägs av privatpersoner brukar man också kunna prata sig till bitar. På så sätt har jag fått tag på både hagtorn, idegran och hassel, tre träslag som visserligen är ljusa (idegran går bra att betsa), men som är väldigt trevliga att jobba med, både hårda och samarbetsvilliga (idegran är dock giftigt). Lycka till!
Jakob T

Dela detta:

* Inloggade just nu

579 gäster, 2 användare (1 dolda)
Torkel

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser