Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför lägger de inga ägg?  (läst 1425 gånger)

Fröken M

Varför lägger de inga ägg?
« skrivet: 23 sep-14 kl 21:54 »
Mina fyra brahma slutade lägga ägg helt i augusti. Efter tre veckors uppehåll la en av hönorna ett ägg/dag i tre dagar, sedan dess har ingen av dom värpt. Alltså inga ägg på nästan två månader. En av dom har ruggat kraftigt, fjädrarna börjar växa ut nu.
Är detta normalt? Får vi inga ägg förrän till våren nu? Bör vi ha extra belysning i hönshuset eller driver man dom för hårt då? Viktigast är att dom mår gott så klart!

sonja på slätten

• Halland
SV: Varför lägger de inga ägg?
« Svar #1 skrivet: 24 sep-14 kl 08:11 »
Du kan inte räkna med ägg förrän de fått nya fjädrar. All näring går åt till fjädrarna.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Fröken M

« Svar #2 skrivet: 24 sep-14 kl 15:09 »
Men alla har ju inte ruggat, någon ruggade mitt i somras men det är ju ca två månader sedan nu.

Emushka

• Try again. Fail again. Fail better.
    • Skåne
    • Fjädergårdens höns och lantrasdjur
« Svar #3 skrivet: 24 sep-14 kl 15:18 »
Du kan räkna med ägg igen framåt jul, höns tar gärna en rejäl paus på hösten iom ruggningen. Visst går det att tvinga igång med ljus och värpfoder men schysstast mot damerna är att låta dem ta den tid de behöver, de kommer att börja värpa igen när deras kroppar är redo.
Här finns en liten flock får, ett gäng höns, några kaniner och två bedårande minigrisar. En hund såklart (terrierblandning), tre stallkatter och en jädra massa ungar har vi också!

sonja på slätten

• Halland
« Svar #4 skrivet: 24 sep-14 kl 15:40 »

Nu har jag ingen egen erfarenhet av Brahma,  men jag kan tänka att de inte precis är några högvärpande hönor  i jämförelse med andra raser.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Fröken M

« Svar #5 skrivet: 24 sep-14 kl 21:27 »
Bör jag sluta med värpfoder nu då och börja med det när de börjar lägga ägg igen?

sonja på slätten

• Halland
« Svar #6 skrivet: 25 sep-14 kl 09:42 »
Ja det tycker jag.
Sätt in en skål med snäckskal.  När du ser att det börjar gå åt  mycket mer än tidigare vet du att det snart blir ägg. Hönan känner när det är dags.

Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 2 användare
Karlsdotter, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser