Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Till er som har en B&B  (läst 1992 gånger)

sere1pg

• Västergötland
Till er som har en B&B
« skrivet: 23 sep-14 kl 19:29 »
Hej!

Kul att ha hittat det här forumet, det verkar finnas massa intressant här!

Till min fråga: jag håller på med en kurs i projektledning och ska om ca. 3 veckor lämna in en förstudie till ett låtsas-projekt. Tanken är att jag ska (låtsas) hjälpa någon som är pensionerad att starta en B&B på landet. Eftersom det är någon som har annan inkomst, behöver personen i fråga inte få in så mycket pengar av det, utan mest göra det som når kul, och kanske ha 1-2 rum.
Jag behöver dock kolla lite hur det ser ut med det aktuella utbudet, om det finns förfrågan, och hur det går/det har gått för liknande företag med samma idé. Självklart kan man inte jämföra med vilka B&B som helst, så jag tänkte att min skulle vara nånstans mellan Vänersborg och Säffle, inte alltför långt ifrån E45. Lite grönt, nära vattnet. Två våningar, en till mig och en till gästerna.

Vad behöver jag tänka på?
Finns det förfrågan?
Hur marknadsför ni er?
Hur mycket jobb är det?
Hur startade ni, vad har varit svårast?
Allt av intresse!

Jag kommer inte att behöva extremt mycket detaljer, iom att jag inte kommer att göra detta på riktigt (under de nästa 30 år iaf), men bara lite grundläggande info!
Hoppas att det finns någon som kan hjälpa här :) inboxa mig gärna om ni inte vill skriva för mycket här eller om ni har frågor!

/Irma

SoloQwist

• -
SV: Till er som har en B&B
« Svar #1 skrivet: 23 sep-14 kl 21:04 »
"förfrågan", är det detsamma som "efterfrågan"?
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!

sere1pg

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 24 sep-14 kl 10:16 »
Hahaha ja! Det blir fel ibland, framför allt när man är extra-trött ;)
(fast tur att du sa det, jag tror att jag har sagt fel i en vecka nu. Kommer aldrig ihåg ordet efterfrågan...)

olivia.k

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 24 sep-14 kl 13:40 »
Eftersom det är någon som har annan inkomst, behöver personen i fråga inte få in så mycket pengar av det, utan mest göra det som når kul, och kanske ha 1-2 rum.

När jag var i England så bodde jag ofta på B&B som ägdes av något gammalt pensionerat par som hyrde ut ett eller två rum på sin ovanvåning. Man bodde verkligen hemma hos någon kändes det som. Här i Sverige verkar B&B mer vara något slags billigare variant av hotell, där man hyr ut en massa rum och ibland hela huset som på norrfrid.se. Jag tror inte det är vanligt att man i Sverige hyr ut ett rum?

Min närmaste granne här i Sverige har B&B som heltids jobb och har även en anställd på timmar, och jag tror hon har minst 5 rum i huset samt något uthus man kan hyra. Själv bor hon inte i det huset heller, men bor på gården.

sere1pg

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 24 sep-14 kl 13:57 »
När jag var i England så bodde jag ofta på B&B som ägdes av något gammalt pensionerat par som hyrde ut ett eller två rum på sin ovanvåning. Man bodde verkligen hemma hos någon kändes det som. Här i Sverige verkar B&B mer vara något slags billigare variant av hotell, där man hyr ut en massa rum och ibland hela huset som på norrfrid.se. Jag tror inte det är vanligt att man i Sverige hyr ut ett rum?

Min närmaste granne här i Sverige har B&B som heltids jobb och har även en anställd på timmar, och jag tror hon har minst 5 rum i huset samt något uthus man kan hyra. Själv bor hon inte i det huset heller, men bor på gården.

Ja, det är lite det som är problemet för min del. Jag vill att det ska vara någonting vid sidan om, och om man googlar så hittar man ganska många ställen med plats för max 6 pers, 2-3 rum. Men alla bokas igenom andra hemsidor och det finns inget sätt att komma i kontakt med ägarna :(
Att göra det som ett heltidsjobb funkar inte, vi har så kort tid på oss och det är så mycket man ska ta reda på och räkna på, och det hinner jag inte med tyvärr. Det hade varit jättekul!

Dela detta:

* Inloggade just nu

737 gäster, 2 användare (1 dolda)
Fede Fisk

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser