Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gjuten platta, så många funderingar.  (läst 2762 gånger)

zombivarg

• Jag kan inte leva utan mit liv
    • Skåne
Gjuten platta, så många funderingar.
« skrivet: 21 sep-14 kl 20:00 »
Jag har nu fått ok att bygga mitt höns hus men inte så stort jag först tänkt mig, men det gör inget, är glad jag får bygga något  ;D.
Va först meningen att jag skulle bygga på plintar/ lekablock, men får nu ändra det till gjuten platta.
Har läst, tittat runt här, sökt bland trådarna och även om jag fått svar på några frågor så finns det andra frågor jag inte fått/ får svar på.
Vad jag upp täckt är att det finns olika sorters bygge av gjuten platta/ golv.

1.) Gräva ut marken 50-90 cm ner, lägga lekablock som man murar två i höjd, innanför lägger man makadamm, isolering, armering och sen gjuter man resten upp till kanten på det översta lekablocket, sen färster man trä reglar i lekablocken till vägarna.

2.) Gräv ut marken 50- 90cm ner, gör en ram av trä som fästes mot jord vägen, fyll på med makadamm, isolering, armering och sen gjutning. Här tar man bort träramen när plattan brunnit klart och fäster reglarna till vägarna direkt i platan.

3.) Gör som alternativ 2 men gjut in eller mura ovan på, (vet inte vilket som man gör), lekablock ett till två lav sen kommer träreglarna ovan på lekablocken.

4.) Gräver ur lite grann 20- 50cm ner, lägger makadamm, gör en trälåda uppe på makadammen, isolerar, armerar och sen gjuter man, denna konstruktionen hamnar oftast typ en halv meter eller mer ovan marken.

Nu undrar jag vad som är bra respektive dåligt med dessa olika alternativ?
Varför gjuter man på så olika vis?
Lika dant är det med hur djupt man ska gräva, har hört allt från 50- 90 cm djupt, antar att det lite spelar in vart i Sverige man bor?
Jag vill göra något som är hållbart, billigt och bra, men vet inte vilket sätt jag ska välja?
Snacka om att jag är förvirrad och det går runt i huvet på mig  :-X

Ska kanske säga att jag bor i mitten av Skåne och hönshuset ska ha inner mått på 3 x 3,5 m, plattan ska vara isolerad men inget avlopp.
Är tacksam för alla svar och funderingar/ ideer ni kan komma med.
When you can live forever
What do you live for

Pentti Linkola

• Gäst
SV: Gjuten platta, så många funderingar.
« Svar #1 skrivet: 21 sep-14 kl 20:07 »
Mitt gamla hönshus hade gjuten platta och med högre gjuten grund, innan syllen och träet kom. Det var nimmt. Bra där man skyfflar skit och träet är på behörig höjd från fuktig bädd.
Och lätt att hålla rent.
« Senast ändrad: 21 sep-14 kl 20:57 av Pentti Linkola »

Norralund

• Småland
« Svar #2 skrivet: 21 sep-14 kl 20:34 »
He he har precis svarat på din gamla tråd om hönshus ;D
Ska du gjuta en platta är det nog bäst att ha en kant som i alternativ 3
du behöver nog inte ha så tjock betongplatta max 10 cm säkert mindre, men jag är ingen expert på gjutning. ;)

Alexn72

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 22 sep-14 kl 10:49 »
Spontant tänker jag tvärt om ...
Vad ska bli av det om 5-10-15 år
Ska du alltid ha höns där?
Är dörren dit, ute eller mellan 2 byggnader

Vad ska du ha för golv?
isolering i väggar/tak?
Fuktigt i marken?

zombivarg

• Jag kan inte leva utan mit liv
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 22 sep-14 kl 20:16 »
Har ingen aning om jag kommer ha höns där om 5-10-15 eller fler år.
För hoppningsvis kommer jag ha höns där väldigt länge.
Mitt höns hus kommer stå bredvid ett garage/ verkstad.
Golvet ska gjutas, självklart (för mig) ska jag ha isolering golv, tak och väggar.
Men jag vill börja med grunden vilket är att gjuta plattan, jag vill inte prata om väggar nu för det kommer dröja innan några sådana kommer upp.
Marken där huset ska stå är inte blöt, men det är inte snus tort heller.

Det lutar mot att jag gör som alternativ tre, då kommer trä väggarna upp lite mer från marken.
Vi håller även på att gräva ur källaren och där är en blandning av sand, småsten, grus som jag tänkte lägga under makadamen för att göra det ännu bättre.
Det kan väl inte bli dåligt, eller?
Hoppas på bra väder till helgen för jag tänkte börja gräva ur där jag ska gjuta plattan.
Det kommer att komma en tråd med bilder om hela bygget, men jag har dåligt med pengar så allt kommer ta lite tid.
When you can live forever
What do you live for

tommy f

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 12 nov-14 kl 15:39 »
Lättast bör väll vara att gräva ur lite, fylla med makadam, padda/packa det och sedan bygga en träram som man fyller sen, ev lär du kanske skotta ut lite extra runt om i träramen satt du får en vot under väggarna, men det kanske inte behövs om byggnaden blir lätt? Sen på med ett varv leca på plattan som du slår väggarna på, man kan även slå dom direkt på plattan men det är ju alltid en fördel och få upp träväggarna lite :)
Vill du ha isolerad platta eller är rädd för att det ska tjälskjuta så är det ju lätt att bygga en ram utav L-block istället för en utav trä som du sedan lägger isolering i http://www.byggmax.se/gjutning-och-husgrund/byggsystem/l-element-langsida-300-400-p61019001 Här finns annars en massa info om hur du bygger en seriös platta (kanske inte så aktuellt till ett litet hönshus):
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=73&t=9997

Lycka till! :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser