Jag har nu fått ok att bygga mitt höns hus men inte så stort jag först tänkt mig, men det gör inget, är glad jag får bygga något

.
Va först meningen att jag skulle bygga på plintar/ lekablock, men får nu ändra det till gjuten platta.
Har läst, tittat runt här, sökt bland trådarna och även om jag fått svar på några frågor så finns det andra frågor jag inte fått/ får svar på.
Vad jag upp täckt är att det finns olika sorters bygge av gjuten platta/ golv.
1.) Gräva ut marken 50-90 cm ner, lägga lekablock som man murar två i höjd, innanför lägger man makadamm, isolering, armering och sen gjuter man resten upp till kanten på det översta lekablocket, sen färster man trä reglar i lekablocken till vägarna.
2.) Gräv ut marken 50- 90cm ner, gör en ram av trä som fästes mot jord vägen, fyll på med makadamm, isolering, armering och sen gjutning. Här tar man bort träramen när plattan brunnit klart och fäster reglarna till vägarna direkt i platan.
3.) Gör som alternativ 2 men gjut in eller mura ovan på, (vet inte vilket som man gör), lekablock ett till två lav sen kommer träreglarna ovan på lekablocken.
4.) Gräver ur lite grann 20- 50cm ner, lägger makadamm, gör en trälåda uppe på makadammen, isolerar, armerar och sen gjuter man, denna konstruktionen hamnar oftast typ en halv meter eller mer ovan marken.
Nu undrar jag vad som är bra respektive dåligt med dessa olika alternativ?
Varför gjuter man på så olika vis?
Lika dant är det med hur djupt man ska gräva, har hört allt från 50- 90 cm djupt, antar att det lite spelar in vart i Sverige man bor?
Jag vill göra något som är hållbart, billigt och bra, men vet inte vilket sätt jag ska välja?
Snacka om att jag är förvirrad och det går runt i huvet på mig

Ska kanske säga att jag bor i mitten av Skåne och hönshuset ska ha inner mått på 3 x 3,5 m, plattan ska vara isolerad men inget avlopp.
Är tacksam för alla svar och funderingar/ ideer ni kan komma med.