Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vikinga by  (läst 9079 gånger)

Floki

• Småland
SV: Vikinga by
« Svar #20 skrivet: 13 sep-14 kl 18:02 »
finns det något bra sätt att ha ett utedass där man inte samlar upp allt i en stor svart soppåse som man sen slänger för att staten ska bränna? typ att man gräver ner det på en speciell plats så att det blir till jord? om man gräver ner toapapper (det kommer man nog inte ifrån den bekvämligheten) förmultnar det och blir till jord snabbt?

behöver man en dator? räcker det inte med typ 4-6 mobiler med kontantkort som man kan ha när man ska handla med folk på marknader och så?

el är ju mest en bekvämlighet och det behöver man inte tänker jag. om man bygger hus som är så pass issolerade så att ingen värme försvinner ut så kan man klara sig rätt bra även på vintern väl? bikupor har jag redan tänkt och där man kan få honung och som du säger ljus.

jag menar Amish får ju leva på detta vis så då borde vi också kunna det. om jag gör allt som lagen kräver, barn går i skolan (om det är närmaste by eller om det är en skola i byn), vid husbygge så ber vi om byggnadstillstånd. vi märker och behandlar djur enligt lagen.

behöver man denna nödlösning att det finns el?

jag tänkte också att som inkomst så kan varje familj som bor här sälja saker de tillverkar. om det går bra så kan man anhålla marknader där man säljer kläder, knivar man smitt och mat. man kommer ju inte dra in stora summor så kommer bli lite eller ingen skatt, så ifall man blir sjuk så kan man betala sjukavgift, att då hela klanen hjälper en i nöd. man kan då också för de pengarna köpa in medicin till de behövande och diverse saker som tandborste och tandvård.

reglerna jag tänkt mig kommer då bara vara till exempel ingen mobil man använder som vardagsbruk utan i så fall vid speciella tillfällen som att någon ska till stan eller så (gruppen med barn i skolan i nästa by kan ha en med sig som de har vid nödfall, typ en nokia 3310 för de är oförstörbara). sedan att man jobbar på sin del utav marken för att få ihop mat till sin familj. en regel kommer ju vara att man ska vara hjälpsam, om någon har brist på mat och du har vldigt mycket för att din skörd blev bättre så ska du hjälpa till utan att kräva pengar, detta för allas trivsel och överlevnad. att man klär sig som man gjorde på vikingatiden/medeltiden med för att det ska bli en så mysig atmosfär som möjligt.

vi kommer nog inte ha något socialbidrag för att pengar kommer inte att ha så stor roll här, de pengar man behöver kan man sälja saker för att få ihop.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #21 skrivet: 13 sep-14 kl 18:50 »
finns det något bra sätt att ha ett utedass där man inte samlar upp allt i en stor svart soppåse som man sen slänger för att staten ska bränna? typ att man gräver ner det på en speciell plats så att det blir till jord? om man gräver ner toapapper (det kommer man nog inte ifrån den bekvämligheten) förmultnar det och blir till jord snabbt?
Många gräver fortfarande ner det, och så länge man inte gräver ner det djupt är det en bra metod. Men nedströms brunnen då. Men det är inte tillåtet att göra så längre, nu för tiden måste det komposteras i en tät, godkänd kompost i två år. För övrigt använde inte vikingarna papper, utan så kallade "rövskrapor" av trä. En bra, ekologisk metod.
el är ju mest en bekvämlighet och det behöver man inte tänker jag. om man bygger hus som är så pass issolerade så att ingen värme försvinner ut så kan man klara sig rätt bra även på vintern väl?
"Passivhus" kallas det, men det är högteknologiska hus som kräver (elektriska) ventilationsanläggningar med värmeväxlare för att ta vara på värmen från utgående luft. Bättre med ett rimligt isolerat hus och en modern vedkamin.
jag menar Amish får ju leva på detta vis så då borde vi också kunna det. om jag gör allt som lagen kräver, barn går i skolan (om det är närmaste by eller om det är en skola i byn), vid husbygge så ber vi om byggnadstillstånd. vi märker och behandlar djur enligt lagen.
Amish bor inte i Sverige, men även de börjar bli trängda av nya regler och lagar. Men i Sverige kan man komma undan med ganska mycket om man bara sköter det snyggt och ingen anmäler det. Kommunen orkar sällan leta efter fel själv.

andtol

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 13 sep-14 kl 19:28 »
Men i Sverige kan man komma undan med ganska mycket om man bara sköter det snyggt och ingen anmäler det. Kommunen orkar sällan leta efter fel själv.

Nja, har man djur och barn så kommer kommunen och andra myndigheter intressera sig för hur man sköter sina djur, lever och bor. Speciellt barnen. BVC kommer att komma på hembesök. Skolan kommer lägga sig i. Och har man egen skola kommer skolinspektionen.

Mitt förslag till floki är att själv börja försöka leva din dröm. Börja i ett torp med odlingsmöjligheter. Eller en billig gård i Norrland. Lev utan el, dator och mobil. Torrdass. Skaffa erfarenhet. Odla all din mat. Har du möjlighet att ha djur så skaffa det, t ex köttkaniner.

För att kunna leda andra måste du själv leva som du lär. Det är inget enkelt liv du eftersträvar. Arbete alla ljusa timmar på dygnet.

blomknopp

• För Sverige ur tiden!
    • Övriga världen
    • Google maps gives you everything you'll ever need
« Svar #23 skrivet: 13 sep-14 kl 21:01 »
Tänk på att många här överdriver, möjligtvis gillar dom inte din ide...
Man behöver absolut inte ha några pengar, någon el, något avlopp, någon kontakt med "omvärlden" överhuvudtaget som man inte vill, klart man kan gå till doktor tandläkare osv, men man kan gott och väl skippa all annan myndighetskontakt, har man inga penningar så finns det inget dom kan straffa en genom att stjäla från en. Det går att leva skitfint "utanför samhället" och bara ta del av det man just själv behöver. Moralisk fjollåsikter om detta hör inte hit, finns andra som snyltar så enormt mkt mer från samhället än någon som går till doktorn ett par ggr per år utan att betala för sig, som exempel kan nämnas att en genomsnittlig familj i sveriges rikaste kommun får över 10 000kronor (skattekronor) I MÅNADEN i bidrag till städhjälp och läxläsning. Jämför det med ett par läkarbesök till ett värde av kanske 1000kr PER ÅR! No problemas my friend!
M + SD + KD + C + FP sänkte skatten för storbankerna med totalt 140 miljarder PER ÅR! Detta hade räckt till tex 800 000 extra anställda till vården, eller 3 månaders betald ledighet för alla, varje år!

Floki

• Småland
« Svar #24 skrivet: 13 sep-14 kl 21:17 »
ja min plan är att börja själv och när jag får det att fungera så kanske fler vill flytta dit! ska jobba ett par år nu efter skolan och sedan se om jag hittar en gård någonstans i skogen utan el där jag kan bo.

blomknopp

• För Sverige ur tiden!
    • Övriga världen
    • Google maps gives you everything you'll ever need
« Svar #25 skrivet: 13 sep-14 kl 21:38 »
ja min plan är att börja själv och när jag får det att fungera så kanske fler vill flytta dit! ska jobba ett par år nu efter skolan och sedan se om jag hittar en gård någonstans i skogen utan el där jag kan bo.

Bra plan! Håll oss gärna uppdaterade på hur det går för dig och för vikinga byn, hur/om dina planer förändras under tiden osv!! Mycket intressant projekt!
M + SD + KD + C + FP sänkte skatten för storbankerna med totalt 140 miljarder PER ÅR! Detta hade räckt till tex 800 000 extra anställda till vården, eller 3 månaders betald ledighet för alla, varje år!

Floki

• Småland
« Svar #26 skrivet: 13 sep-14 kl 21:58 »
tack. kommer dock inte att riktigt påbörja sökning efter hus och så förrän om 4-5 år när jag tjänat pengar men sen så kommer jag att hålla er uppdaterade!

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 14 sep-14 kl 00:33 »
Om man sköter det snyggt och inte undanhåller eventuella ungar från skolan och liknande, så ska det inte vara några större myndighetsproblem med ett enklare liv.

Utan avkommor, så blir det förstås enklare att dra det fullt ut.

http://www.op.se/jamtland/berg/det-har-bara-blivit-vart-satt-att-leva

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #28 skrivet: 14 sep-14 kl 00:52 »
Om man använder humanure-systemet så komposteras latrinen vid tämligen hög temperatur och kan sedan användas till odlingarna.

I nödfall räcker det med två mobiltelefoner men redundans bör man inte tumma på. En "stationär" och åtminstone en för utflykter.

Man behöver inte bygga passivhus för att få dräglig temperatur. Om långhus byggs med rum i rummet behöver inte storsalen vara 22°C. ...och ni tänker inte elda med öppen eldstad så mer av energin i veden blir kvar inuti huset. ...och ni kommer att ha sängalkover och tjocka täcken. Det blir ett boende med samma tanke som klädseln vid uteliv. Lager på lager. Tro mig, det blir skönt att basta mitt i vintern.

Ni kommer att vara del av det här samhället. Ni kommer inte att vara isolerade. Ni kommer förr eller senare att ombes hjälpa till. Då måste ni ha kapaciteten att kunna göra det. Era val måste tas med styrka. Det går inte att ducka för samhället men det går att samarbeta. Undviker man folk kan man inte hålla huvudet högt. De kan kritisera er och till och med skratta åt er men även deras samhälle hålls ihop av tejp och ståltråd. Minns det. Kritiken är ändå inte värst. Det är vanligtvis snabba njutningar och snabba cash som får stolta byggen på fall.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Rubensgården

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 14 sep-14 kl 06:56 »
Har haft en dröm att bygga en pålbyggd vikingaby på sank mark. Naturen skulle få vvara som den är under husen. I närheten skulle det få finnas odlingsmark. Obrukbar mark kan man få billigt men det kan vara svårt att få bygga på grund av naturvärden. Vad som gäller för toalettlösningar är olika i olika kommuner.

TW

• Finland
« Svar #30 skrivet: 14 sep-14 kl 17:14 »
På vikingatiden var inomhustemperaturen vintertid bara några plusgrader och toaletten var i bästa fall en rund slana uppsatt mellan två pålar tvärs över dynghögen. Golvet av stampad lera och kor och får i sina bås inne i långhuset så man bodde mitt i fjösfukten......
Skitigt kallt och fuktigt.

Jag tror nog du får satsa på en litet mer sentida självförsörjning.... med ett rejält timrat trehåls utedass och rörspisar och köksspis av järn att elda i....

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

karsan

• Södermanland
« Svar #31 skrivet: 15 sep-14 kl 11:35 »
Kanske kan vara värt att kolla upp om Skogsnäskollektivet, efter vad jag förstår den närmaste svenska motsvarigheten till amerikanska The Farm.

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #32 skrivet: 15 sep-14 kl 20:32 »
Kanske kan vara värt att kolla upp om Skogsnäskollektivet, efter vad jag förstår den närmaste svenska motsvarigheten till amerikanska The Farm.

http://www.skogsnas.com/
http://www.skogsnasgreens.com/skogsnaes.html
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

solstorm

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 16 sep-14 kl 21:33 »
Det är nog bra att höra med skogsnäsorna först om de er intrresserad av  enkel livföring och kollektivism .
Det kan bli överraskande vad som kommer fram .
Det kan ligga världer emellan vad ts syfter på och vad som är accepterad i skogsnäs.
Just saying it..

Nina W

• Värmland
« Svar #34 skrivet: 16 sep-14 kl 23:15 »
-Kanske en mindre grupp skulle trivas med att leva som vikingar, men det är sant som någon skrev att hälsovårdsnämden inte skulle gå med på att en barnfamilj levde så. Till ex folk som är elöverkänsliga, jag skulle tro att dom är mer motiverade än många andra. Kanske någon som är sjukpensionär av psykisk grund men klarar sig då han får ta dagen som den kommer och jobba hårt med kroppen. Kanske ett par livströtta tonårskillar som behöver komma ut i skogen också... Skulle kunna bli en fin blandning av folk. Men många av de fångstmetoder och jaktmetoder man använde på vikingatiden är inte tillåtna nu. Till ex jakt med pil o båge, fångstgropar och fällor som inte dödar djuret omedelbart. Moderna vapen behövs. Djurskyddsbestämmelserna för att ha till ex häst o getter är inte alls oöverkomliga. Tak över huvudet och en torr bädd. Tillgång till vatten och tillräckligt med mat. Hovskötsel och klövvård. Men visste du att man inte slog hö med lie på vikingatiden? Jag gick en lieslåtterkurs en gång och läraren berättade att ända tills medelåldern så var det skära som gällde. Han sa att då digerdöden kom så dog massvis med bönder, det blev mycket mark att bruka. Och kanske var det då som man kom på att det skulle gå fortare om man satte ett långt skaft på skäran...och gjorde den längre o rakare. Lycka till med att förverkliga din dröm. Om du lyckas så kommer jag gärna o hälsar på!

Rubensgården

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 17 sep-14 kl 06:56 »
Vad skulle hälsovårdsnämnden ha för synpunkter? Man får bo i princip hur man vill om man bara sköter sina kort. Vissa krav finns på till exempel toalett men dusch behövs inte. Får man bo i tält är ju hus bättre. Jakt med pil och båge har varit tillåtet 2009. Vet inte om det är så ännu. Djuren ska naturligtvis skötas enligt dagens regler. Elöverkänslighet finns inte.
/Jan

solstorm

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 17 sep-14 kl 08:37 »
Att överta eller härma vinkingatiden kommer ha sina begränsningar .
Man kan inte förvänta sig att folk blir asatroende exempelvis .
Även om det finns mycket kundskap att hämta ur den tiden så gäller det att intigrera ny kundskap .
Frågan är om det ska handla om någon sorts realety laiv eller en seriös form av enkelt och ekologisk livsföring .
I vilket fall lär det bli ett grabbig sammanslutning .
Det handlar om ett liv med mycket kroppsarbete och umbäranden från bekvämligheter .
Just detta faktum är en anledning till att vi inte redan skapat liknande sammanhang.
En annan anledning är saknaden av hålbara sociala strukturer .

Ett sådant projekt är en seriös angelegenhet som kräver mycket av sina deltagare .
Utan övertygelse och glöd  , uttålighet , struktur och fredlig kultur går det inte .

Hur ska vi få till en ^vikingaby^ om vi inte ens klara av att skapa en vangplats ?

Anpassning till omständigheter kommer skapa initiativ .
Nöden är uppfinningens moder .
Omställningen till enklare liv är inget vi väljer , det kommer vara en förutsättning för furtsatt existens .
Ingen vacker dröm utan en äkta verklighet .

Floki

• Småland
« Svar #37 skrivet: 17 sep-14 kl 09:46 »
det kommer inte vara i punkt och pricka vikingatid. mest att det ska ha den vibben i att hus ser ut så och kläder. kommer inte kräva att folk blir asatroende utan religioner som folk har får de ha fast kommer inte finnas kyrkor eller moskeer utan man får utföra dem hemma. det kommer inte vara helt vikingatid, bara det fungerar och ser ut som om det hade funnits som spinrockor, vävstolar och liknande är tillåtna och liknande saker.

karsan

• Södermanland
« Svar #38 skrivet: 17 sep-14 kl 13:03 »
lite googling ger vid handen att varken spinnrock eller det vi idag kallar vävstol fanns på vikingatiden, båda kom i allmänt bruk i Sverige först på 1700-talet.
Slända och upprätt vävstol med lodtyngda varptrådar verkar ha varit det som vikingarna använde.

solstorm

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 17 sep-14 kl 14:39 »
Finns en tråd om ulvahem . Ett projekt i planeringsstadie .
Det kanske kan inspirera .
Hur saker och ting ser ut som anser jag spelar underordnad roll .
Det viktiga är väll att det finns ett hållbart alternativ .
En naturlig försörjningsmetod .
För att gennomföra en mera autentisk vikingatids anpassad by finns som sagd exempel i danmark där folk på fritid lever vikingarliv .
I sverige har vi Birka på björkö i mälaren .
Det kanske går att samarbeta och föreslå en permanent bosättning för entusiaster .
Det i sig kanske kan medverka till kundskap .
En form av praktisk och levande arkeologisk studium .

Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser