Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vikinga by  (läst 9071 gånger)

Floki

• Småland
Vikinga by
« skrivet: 11 sep-14 kl 19:21 »
Ifall jag helt hypotetiskt skulle vilja starta en by om några år (när jag gått ut skolan) som är liknande så som Amish lever. fast att byn ska vara i vikinga tema. en by där vi odlar våran egna mat och slaktar våra egna djur. vi skapar våra egna verktyg och lever som man gjorde på vikinga tiden, klär dom de klädde sig, lever i långhus.

man har sin åkerbit, vissa är smeder eller skräddare och dessa får betalning för sitt arbete så att de kan köpa mat utav de andra i byn. byn ska vara självförsörjande på ett sådant vis att vi inte behöver importera mat till byn. vi kommer använda häst och vagn. inga nymodigheter är tilllåtna, inga mobiler, bilar, plast-artiklar vi ska ha en brevlåda eventuellt så att man kan skicka och ta emot brev från nära och kära. de ända nymodiga sakerna som är tillåtna är mediciner vid behov och glasögon och sådana essentiella saker.

vid 18 års ålder ska barnen även få göra som de gör i Amish byar, att barnen får åka ut och uppleva världen utanför och välja om de vill stanna eller inte.
alla kommer vara tillåtna att bo här om man följer reglerna.

detta ska vara en plats för brödrarskap och systerskap, långt borta från den moderna världens stress och pengar-girighet. en plats där efter en tung arbetsdag så festar man i huvud-byggnaden och har det kul tillsammans med musik mat och dryck.

ifall jag skulle vilja starta en sådan by, hur börjar man och vart hittar man människor för att gå med i detta projekt?
hur skulle man gå till väga?

jag är ny så vet inte om detta är rätt ställe att posta det på
« Senast ändrad: 11 sep-14 kl 19:34 av Floki »

Ett svart får

• Bohuslän
SV: Vikinga by
« Svar #1 skrivet: 11 sep-14 kl 19:36 »
Jag tror bästa sättet är att köpa en rejäl gård och sedan bygga upp byn själv och sälja eller hyra ut husen till de som är intresserade. Att få folk till att betala innan det finns något konkret är omöjligt.

Det finns ju ett antal ekobyar, men få med forntidstema. Kanske gå med i en och arbeta för att göra den sådan som du vill?

Floki

• Småland
« Svar #2 skrivet: 11 sep-14 kl 20:09 »
Om jag skulle spara ihop pengar till en gård och börja odla. sedan bygga ett hus i taget och låta människor köpa dem och bli en del i allt. undrar bara om människor skulle vilja bo sådär. men ska nog se om jag kan lyckas i framtiden när jag fått ihop pengar och läst på om jordbruk och så

andtol

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 11 sep-14 kl 20:20 »
Jag tror du behöver få erfarenhet av att odla och leva enkelt först. Eller det kanske du har?

Hur är det att leva avskärmad från samhället? Utan dator och mobil, som du har idag?

Skaffa ett litet torp och odlingsmöjligheter och börja sakta.

Har du sett filmen Hippieland? Vacker film men också väldigt tänkvärd på problem som kan uppstå i ett större kollektiv.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 11 sep-14 kl 20:23 »
Om man börjar själv och får det att funka så brukar andra följa efter.

Floki

• Småland
« Svar #5 skrivet: 11 sep-14 kl 20:40 »
ska se Hippieland! vi har kycklingar och lite odlingsmark på trädgården så ska lära mig allt jag kan, ska se om jag kan ha min egna lilla plats att odla till våren

andtol

• Gäst

turlar

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 11 sep-14 kl 22:05 »
http://urplay.se/Produkter/180443-Uppvuxen-i-hippieland

Mycket intressant o gripande film som jag inte kunde lämna. Nu har det släckts i spisen.
Den man ligger med får bädda.
Det man inte vet, har man ingen aning om.
Den som bara kollar i backspegeln kör oftare i diket.

Floki

• Småland
« Svar #8 skrivet: 11 sep-14 kl 22:08 »
jag har kollat på filmen nu. den var riktigt intressant och bra, de hade en riktigt bra plan synd bara att de spårade ur i slutet och att alla lämnade. annars var det bra att de hjälpte i utsatta delar utav världen.
men jag tror att jag inte kommer stöta på de problemen de gjorde. för min plan är att alla ska bo i en by som man bor i byar nu. individuella hus så det kommer inte bli överdrivet mycket folk. människor kan även sälja mat eller andra saker de har gjort till utomstående för att få pengar utifall man behöver det, tillexempel vid tandproblem eller sjukhusvistelse. när byn blivit tillräckligt stor så kanske man kan ha en liten byskola så att barnen inte behöver resa till en annan plats för att gå i skolan.

blomknopp

• För Sverige ur tiden!
    • Övriga världen
    • Google maps gives you everything you'll ever need
« Svar #9 skrivet: 12 sep-14 kl 00:37 »
Ifall jag helt hypotetiskt skulle vilja starta en by om några år (när jag gått ut skolan) som är liknande så som Amish lever. fast att byn ska vara i vikinga tema. en by där vi odlar våran egna mat och slaktar våra egna djur. vi skapar våra egna verktyg och lever som man gjorde på vikinga tiden, klär dom de klädde sig, lever i långhus.

man har sin åkerbit, vissa är smeder eller skräddare och dessa får betalning för sitt arbete så att de kan köpa mat utav de andra i byn. byn ska vara självförsörjande på ett sådant vis att vi inte behöver importera mat till byn. vi kommer använda häst och vagn. inga nymodigheter är tilllåtna, inga mobiler, bilar, plast-artiklar vi ska ha en brevlåda eventuellt så att man kan skicka och ta emot brev från nära och kära. de ända nymodiga sakerna som är tillåtna är mediciner vid behov och glasögon och sådana essentiella saker.

vid 18 års ålder ska barnen även få göra som de gör i Amish byar, att barnen får åka ut och uppleva världen utanför och välja om de vill stanna eller inte.
alla kommer vara tillåtna att bo här om man följer reglerna.

detta ska vara en plats för brödrarskap och systerskap, långt borta från den moderna världens stress och pengar-girighet. en plats där efter en tung arbetsdag så festar man i huvud-byggnaden och har det kul tillsammans med musik mat och dryck.

ifall jag skulle vilja starta en sådan by, hur börjar man och vart hittar man människor för att gå med i detta projekt?
hur skulle man gå till väga?

jag är ny så vet inte om detta är rätt ställe att posta det på

Låter nice och med en vettig och konkret plan eller färdigt/påbörjat projekt så kan säkert folk vara intresserade. Tror inte folk är beredda att betala jättesummor för ett boende i den standarden dock. Det som får mig att reagera är att du inte vill att barnen ska få se omvärlden förrens vid 18årss ålder? Det är ganska sjukt sektbeteende tycker jag.=)

Ett tips är att snacka med andra som lever "primitivt", här finns (eller iallafall har funnits för några år sedan) en del sånt folk i forumet, dock är dom ju inte så aktiva pga ingen dator osv..
M + SD + KD + C + FP sänkte skatten för storbankerna med totalt 140 miljarder PER ÅR! Detta hade räckt till tex 800 000 extra anställda till vården, eller 3 månaders betald ledighet för alla, varje år!

Floki

• Småland
« Svar #10 skrivet: 12 sep-14 kl 15:17 »
Barnen kommer få se omvärlden när man åker till marknader för att sälja saker eller för att gå i skolan (om vi ej har en skola i byn). men vid 18 års ålder så får de välja om de vill stanna eller inte. de kan då testa på omvärlden och se om det är något för dem. de får gärna gå in till närmaste by med familjen och se hur det är. men de får inte ha mobiler eller el i husen om de ska bo här. men de får köpa godis i stan om de är där och kollar, men annars så ska man leva som man gjorde förr här.

de enda kostnaderna för att köpa hus/bygga hus där är den kostnaden det kommer kosta att bygga ett sådant hus. jag vill inte skapa detta för att sitta där som en kung som drar in pengar för boenden och tar ett tionde. nej jag kommer jobba som vem som och alla är lika värda. vi kanske skulle ha ett råd som bestämmer vissa saker som rör andra, byggandet av nya hus eller köpandet utav mer mark.

solstorm

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 12 sep-14 kl 16:26 »
En form av beredskapsby bestående av traditionella småbruk är en nödvändighet för att bemöta kommande kriser .
Tyvärr finns det inget utbredd medvetenhet kring detta behov .
Därför är det svårt att gennomföra dels pga byrokrati och dels för att det saknas interesse.
Jag är övertygad att vi kommer hamna på vikingatida nivå och standard.
Fast då får vi lära oss en del om hantverk och matproduktion.
Vissa modifikationer kanske det kommer finnas .

Så tanken är inte dum als utan snarare förnuftigt.
Det handlar inte om att återvända i tiden utan snarare att lära sig leva i framtiden .

Floki

• Småland
« Svar #12 skrivet: 12 sep-14 kl 21:49 »
En form av beredskapsby bestående av traditionella småbruk är en nödvändighet för att bemöta kommande kriser .
Tyvärr finns det inget utbredd medvetenhet kring detta behov .
Därför är det svårt att gennomföra dels pga byrokrati och dels för att det saknas interesse.
Jag är övertygad att vi kommer hamna på vikingatida nivå och standard.
Fast då får vi lära oss en del om hantverk och matproduktion.
Vissa modifikationer kanske det kommer finnas .

Så tanken är inte dum als utan snarare förnuftigt.
Det handlar inte om att återvända i tiden utan snarare att lära sig leva i framtiden .

just det där! för detta är sättet vi människor borde leva för som art är vi inte mogna nog att ha teknik för vi använder den på ett sådant vis så att vi förstör världen!

solstorm

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 12 sep-14 kl 22:02 »
just det där! för detta är sättet vi människor borde leva för som art är vi inte mogna nog att ha teknik för vi använder den på ett sådant vis så att vi förstör världen!
Exakt . Vårt ansvarstagande har inte utveklads i samma takt som tekniken .
Snarare har den avtagit . Nu dikterar teknologin takten .
Människan står hjälplös bervid eller är slukad av den .

Det är dax att komma ihåg vår ursprung , anknyta till naturen och låta den stärka oss så att vi kan leva i fred med den och varandra .

Vi behöver gemenskaper , vi har mygget att göra och lära oss.
Vi har ett ansvar för framtiden .
Vi har en värld att skapa .

Floki

• Småland
« Svar #14 skrivet: 13 sep-14 kl 09:33 »
därför tycker jag att det borde finnas en lag att man ska få leva som man gjorde förr utan några krav på pengar för saker de inte behöver. man ska då ha krav på sig som att man inte får ha el eller avlopp om man ska leva så. at man verkligen ska få leva på marken man har och inte behöva jobba deltid bara för att kommunen känner att de kan tjäna pengar och förstöra lite utav denna persons visioner om att leva som förr

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #15 skrivet: 13 sep-14 kl 09:50 »
därför tycker jag att det borde finnas en lag att man ska få leva som man gjorde förr utan några krav på pengar för saker de inte behöver. man ska då ha krav på sig som att man inte får ha el eller avlopp om man ska leva så. at man verkligen ska få leva på marken man har och inte behöva jobba deltid bara för att kommunen känner att de kan tjäna pengar och förstöra lite utav denna persons visioner om att leva som förr
Hur skall du göra om du blir sjuk eller skadad då? Skall du använda sjukvården som andra har betalat?

Kontorsråttan

• Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
« Svar #16 skrivet: 13 sep-14 kl 10:39 »
Vill man leva utan inblandning från staten får man nog tänka sig att flytta till ett land som inte har så väl utbyggt socialt skyddsnät.
Vad sägs om Rumänien/Bulgarien/Ungern? Där det lever folkslag som står utanför samhället och verkar få vara det.
Billig mark & mildare klimat med kortare vintrar.
Om byn bara pratar ett annat språk än övriga landet verkar inte vara några problem.

Vad tros om den idén? 
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

solstorm

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 13 sep-14 kl 10:39 »

Att vänta på lagändring är lönlöst . Vem skulle driva frågan ?
Det är bara sätta igång här och nu . Sen får man röja hindren ur vägen vartefter dem uppstår .
Frihet är inget man får - man tar sig den gennom eget ansvarstagande .
Just vikingbyar finns det , de kan även vara bebodda sommartid .
Vet att det finns sådant i danmark .
Sen skulle man kunna driva ett traditionell landbruk , men då kommer länstyrelsen skjuta av omärkta djur .
Det finns hur mycket regelverk i vägen som helst så att det verkar lönlöst att ens försöka .
Därför handlar det snarare om egeninitiativ och en form av fredlig aktivism .
tt välldokumenterad  projekt kan skapa uppmärksamhet och öppna för möjligheter .

Allt detta kräver seriös struktur och organisation .
Där har vi första hindret som vi själva ansvarer för .

Det är lätt att vara entusiastisk en sommar för att sedan krypa tillbacks i bekvämlighetens famn när det blåser hårt .
Det är egentligen bara de som ingen annan möjlighet har som kommer gennomföra något sådant .
Det kommer uppstå problem med soc och alla möjliga instanser som kommer lägga sig i . Staten drar sig inte för att bränna ner gårdar .
Exempel finns från Taroberg i Ångermanland och Sorvaris gård i Värmland.

Man måste vara medveten vad en konfrontation kan innebära .

Jag tror på en kombination av fredlig aktivism ^ självförsörjning^ och politisk och medial arbete .
Det våre fördelaktig att blanda in föreningsliv , skolor och universitet .
Det måste vara öppen och folkligt förankrat .

Då finns det en chans att lyckas

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #18 skrivet: 13 sep-14 kl 10:47 »
Man kan följa samhällets regler och ändå få som man vill. Det hela handlar om proportioner.

• Avlopp måste man ha i en form eller annan. Om inte annat så för ens egen skull. Det blir snabbt "osnyggt" annars. Ni kommer ändå att ha torrtoa, så det blir bara gråvatten att ta hand om.
  • Eftersom hela området borde kunna anses vara ett hushåll så borde den minsta av kommunens soptunnor räcka. I vissa kommuner borde ni också få rabatt för att ni komposterar själva.
  • Tänk på att få in så mycket som möjligt av det naturliga ljuset inomhus så slipper ni försämra inomhusluften med sot. ...och ni slipper höra tjafs om lysdiodbelysningar. Odla bin med topplistkupor (som vikingarna troligen såg på sina färder kring medelhavet) och använd skattevaxet till ljus.
  • Elektricitet kan dras till området och kanske vara fast kopplat i en verkstad eller liknande. I akutfall har man i så fall en av samhället godkänd plan B. Lite tillfällig kabel är nog bättre än bensinredskap. Ni kommer ändå att vara bättre förberedda vid strömavbrott och liknande än samhället i stort. När ni hjälpt grannar i nöd första gången så kommer de att förstå era val bättre.
  • Kommunikationer är viktiga i relation till resten av samhället. När ni skickar någon av er klan utanför byn så se till att de har bästa möjliga kommunikationsmedel. Ni måste ändå kunna använda dem oavsett hur mycket ni väljer att använda dem hemma. Det behövs inte mycket för att hela byn ska anses vara "tillräckligt uppkopplad". ...troligen två vardera av mobil och dator (som ägs gemensamt av klanen).
  • Samla både gamla och nya kunskaper om hälsa. Ni kommer att behöva kunna väldigt mycket även på detta område. Så länge man inte aktivt förnekar klanfolket möjligheten till skolmedicin så hålls alla lugna. Hur mycket man sedan använder den möjligheten är däremot upp till er.
  • Betala skatt. Ni kommer att ha små inkomster så skatterna kommer att bli därefter...

Slutligen lite inspiration...
http://inhabitat.com/archaeologists-discover-1000-year-old-viking-fortress-in-denmark/
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #19 skrivet: 13 sep-14 kl 14:49 »
Det finns absolut inga lagar som hindrar dig från att leva som du vill, har du ingen ström i kåken behöver du inte betala några elräkningar och har du inget rinnande vatten anses du inte behöva avlopp. Det är fullt lagligt att odla sin egen mat, och det finns inga lagar som tvingar dig att lönearbeta. (Däremot kan samhället ha åsikter om vad du ska göra om du behöver försörjningsstöd, "socialbidrag", ur kommunens kassa av någon anledning.) Visioner får du ha vilka du vill, vi har tankefrihet i det här landet!

Men tänk på, i dina storstilade idéer om en vikingaby, att är det bara dina regler som gäller - är det stor risk att det bara blir du som vill bo där oxå...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

458 gäster, 3 användare (1 dolda)
Ros-Marie Karlsson, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser