Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tupp!  (läst 897 gånger)

Taco

Tupp!
« skrivet: 10 sep-14 kl 10:40 »
Hej!
Jag behöver lite råd och info om tuppar! Har precis skaffat fyra hönor, jättemysigt! 😊 men nu när de börjat få gå fritt ute så tycker jag de är lite väl modiga och drar gärna iväg och ibland åt olika håll! Funderar nu på om jag kanske ska ha en tupp iaf som håller lite koll, för det är väl tuppens uppgift om jag förstått det rätt att han ska hålla ihop flocken och visa dom ett och annat 😏 hönorna är 3 mån, funkar det om jag tar en tupp på 4 mån? Och vad ska jag mer tänka på om jag släpper in en tupp hos dom?
Tacksam för svar 🐔

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Tupp!
« Svar #1 skrivet: 10 sep-14 kl 12:23 »
Ja det kan ju fungera...men tro inte att alla hönor/kvinnor slutar att tro på den fria viljan bara för att en tupp/man kommer och galer...

Det är aldrig för sent att ge upp.

Taco

« Svar #2 skrivet: 10 sep-14 kl 13:02 »
Haha nä det hoppas jag verkligen inte 😉

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 17 sep-14 kl 10:48 »
Klart du ska ha en tupp om du har möjlighet. Flocken blir mycket lugnare och hönsen kan strosa omkring och äta utan att behöva lägga tid på att ha uppsikt efter faror.

Det kommer kanske att ta ett tag innan det stora lugnet infaller eftersom du har unghöns. Tonåringar lär ju ha en ökad impuls att göra farliga saker utan att tänka på konsekvenserna (i alla fall när det gäller människor, och hönstonåringar påminner mycket om människotonåringar, enligt min erfarenhet ;)) men när de mognat så kommer de att ha det bättre med tupp.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

609 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser