Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Husqvarna 2000  (läst 11674 gånger)

Yvonne

• Uppland
Husqvarna 2000
« skrivet: 08 sep-14 kl 19:23 »
Är det någon som vet hur man ställer in raksöm på Husqvarna 2000? Kan egentligen ingenting om syning, och förstår inte hur alla 3 reglage ska användas. Har dessutom fått ytterligare 3 lösa rattar med maskinen. Vad är dom till?

Sjaunja

• -
SV: Husqvarna 2000
« Svar #1 skrivet: 08 sep-14 kl 19:37 »
Grattis till en himla bra symaskin! Det är ju två vred uppe och ett nere. Vid raksöm ska det övre vänstra vredet vara där det är ritat raksöm zigzack knapphål. Övre högra är stynglängd och jag brukar ha den på två eller tre. Nedre vredet är stygnbredd och är på noll vid raksöm. Vill du sy zig zack så ha den på tre ungefär.

Sjaunja

• -
« Svar #2 skrivet: 08 sep-14 kl 19:45 »
Dom där tre lösa plopparna använder du till dekor och specialsömmar. Sätt in pluppen på symaskinens baksida. Ställ de tre vreden på den färgkod som den söm du vill använda har. Smörj gärna maskinen då och då så håller den i evighet. Tre smörjhål är ovanpå maskinen och två är på bordet. Vill du sy långsamt så dra ut vredet på maskinens högra gavel.

Yvonne

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 08 sep-14 kl 21:15 »
Tack!! Fantastiskt bra svar!!!
Men alla stygnkombinationer i färgskalan högst upp, märkt A,B, C och D? Finns ju inte bokstäver på rattarna..
Jag är som sagt nybörjare :)

gransmala

• "Livet är en strid."
    • Småland
    • Gransmåla Lantgård
« Svar #4 skrivet: 08 sep-14 kl 22:02 »
Det finns fler rattar! Leta på loppis & second hand.
Grattis till en underbar symaskin!
Vi har haft vår i 10 år, (köptes begagnad men nyrenoverad för dyra pengar).
Min mor har en likadan som hon köpt ny på 70-talet. (den är renoverad ett flertal gånger eftersom hon haft eget företag & ändringssytt kläder, sytt upp gardiner, bytt blixtlås i arbetsoveraller m.m.) Maskinen är, om den sköts rätt, näst intill outslitlig.
Jag har även köpt en "extramaskin" på loppis för 200kr för att säkra tillgången på reservdelar.

Lycka till!
-"Det är tur att dom i sta´n inte vet hur bra vi har det på landet, för då hade vi inte råd å bo här."

Sjaunja

• -
« Svar #5 skrivet: 08 sep-14 kl 22:30 »
Hm. På min maskin så är det fyra såna där sömpmuppar att välja bland. De är märkta A,B,C,D och passar baktill på maskinen. Är dina inte så?

Yvonne

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 09 sep-14 kl 07:53 »
Tack gransmala!!

Jahaja, det finns ju en ratt till på baksidan av maskinen Sjaunja!! Nu har jag lärt mig massor :)
Det här var riktigt roligt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 1 användare
Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser