Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En bagge, hur gör ni andra?  (läst 4072 gånger)

wahlgrens

• Uppland
En bagge, hur gör ni andra?
« skrivet: 06 sep-14 kl 22:37 »
Jag har ett väldigt litet gäng tackor. Tidigare har vi gjort som så att vi har köpt ett bagglamm på hösten, låtit honom betäcka tackorna och sedan slaktat honom under vintern. Funderar nu på om det skulle fungera att behålla baggen ett par år istället. Är det någon som vill dela med sig av för och nackdelar. Hur länge kan en bagge gå ensam? Hur länge kan han gå med tackorna? Kan man ha baggen med tackorna hela tiden, och bara separera honom från dem när han har bagglamm till sällskap på hösten? För och nackdelar efterlyses. Två baggar vore ju det bästa förstås... men bortsett från det, hur gör man om man bara har en bagge?

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
SV: En bagge, hur gör ni andra?
« Svar #1 skrivet: 07 sep-14 kl 07:49 »
Vad har du för ras på dina får?
Jag har gestrikefår nu o baggen går med tackorna. En förutsättning för att det ska funka är främst att han är snäll mot lammen. När lammen blir ca 4 mån kan man dela bort bagglammen o baggen o ha de så till bagglammen ska slaktas o då brukar det här vara dags för baggen att jobba med betäckning o kan åter släppas med tackorna.
I år har jag lånat ut ett gäng o tre går hemma, baggen, en äldre tacka o hennes tacklamm som han inte är far till.

Jag har gjort lika när vi hade gotlandsfår o det fungerade bra, då både gotlänningarna o gestrikarna inte blir brunstiga förrän mot hösten ungefär oktober här.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

wahlgrens

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 07 sep-14 kl 08:42 »
Tack för svar!

Jag har tre gotlandstackor och de andra tre är korsningar. De har många olika gener så jag vet inte hur det står till med deras brunst... Gotland/finull/dorset.

Är det vanligt att baggen inte gillar lammen?

olivia.k

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 07 sep-14 kl 10:22 »
I höstas hade jag en bagge och 2 tackor. De gick ihop hela vintern,  och lammen föddes i april.  När lammen föddes fick han nån knäpp och skulle betäcka ena tacken och jagade henne så han fick vara inlåst i box 2 dygn, sedan funkade han bra och han gick ihop med tackor och lamm fram till aug då jag avskiljde bagglammen. Sen dess har baggen gått med bagglammen utan problem.

Det svåraste har varit att smyga in med kraftfoder åt tackorna i hagen utan att baggen ska se det. Jag gav dem kraftfoder när lammen var små, men slutade tidigare än jag ville för att baggen också ville ha.

I höst ska jag använda samma bagge men sedan efter tjänstgöringstiden ska han få gå med årets bagglamm, så han inte är där när lammen föds.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #4 skrivet: 07 sep-14 kl 10:43 »
Jag har 3 tackor och1 bagge.
De går tillsammans året runt, och det fungerar hur bra som helst!

Skiljer av tackorna från de andra när de fött sina lamm, 3-4 dagar.
Sedan får de gå tillbaka till kompisarna igen.
Hittills har de fått lammen med några dagar eller veckor emellan så en hästbox har räckt
åt en tacka+lamm åt gången.

De har fri tillgång på hö efter betestiden och smyger till tackorna havre så gott det går.
Mina får sina lamm i mars ungefär, och det är nackdelen med att låta baggen gå kvar året runt, att man inte
kan styra lamningen.

Jag skiljer lammen från flocken en vecka innan slakt.
Iår får jag dock lösa hur jag ska göra med trillinglammen, de är lite små att slakta nu på hösten så de ska sparas till
våren.
De behöver en egen hage med hus så inte deras far betäcker dem.
De övriga 3 ska slaktas om ca 1 månad, 1 bagglamm har redan flyttat och fått egna fruar.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Dela detta:

* Inloggade just nu

1632 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser