Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sur höna  (läst 1150 gånger)

Orpan14

Sur höna
« skrivet: 05 sep-14 kl 23:40 »
Jag har en isa brun som vill ligga på ägg hela tiden men jag har ingen tupp. Hur ska jag få henne att sluta?

klarafina

• Hälsingland
SV: Sur höna
« Svar #1 skrivet: 06 sep-14 kl 05:17 »
Jag är nybörjare sen i maj och hade/har samma problem, :-\ när hon aldrig ville sluta skaffade jag befruktade ägg hos grannen och i förrgår föddes tre helt underbara kycklingar, sen kom en till igår och alldeles nyss när jag var ut med mat (äggula) åt dom smådunbollarna satt en till liten gul dunboll under hönan. Men av 5 hönor som jag köpte hos grannen var det 2 som började ruva utan att vi har tupp i aug, ja la ägg under båda, men det misslyckades och krånglade en höna tog den andres ägg och lämnade sina(se annat inlägg) Så hon som blev av med äggen hon lät jag ligga på fejkägg i två veckor sen plockade jag bort dem och har lyft ut henne varje dag, men det hjälper inte, så nu har jag lagt ett ägg som är ruvat under den andra hönan åt  henne, om det är ok ska det kläckas en kyckling åt henne och då kanske hon slutar??? :P Jag har alltså inget bra svar, för jag har inte lyckats på ett sätt, men jag är jätteglad att jag gjorde mej besväret att ordna så jag kunde få kycklingar, men det kanske du inte kan? Hört av nån att höns som vill ruva fortsätter med det, kanske kan man byta en sån höna med nån som vill ha en sån ???

J

klarafina

• Hälsingland
SV: Sur höna
« Svar #2 skrivet: 07 sep-14 kl 19:23 »