Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på platser i Österlen där man kan köpa mark  (läst 1209 gånger)

ThereseErne

  • Inlägg: 0
    • Uppland
Tips på platser i Österlen där man kan köpa mark
« skrivet: 29 aug-14 kl 17:04 »
Hej allihop på denna inspirerande hemsida!

Jag och min man vill flytta till Österlen. Det vi vill göra (väldigt kort sammanfattat) är bygga ett antal hobbithålor, odla grönsaker, frukt och bär, ha ankor, utedass och vara självförsörjande. I framtiden vill vi att hobbithålorna ska bli ett kollektiv med likasinnade (dvs folk som har tröttnat på dagens samhälle och konsumtion och vill leva nära naturen) men det dröjer några år. Nu letar vi efter mark, gärna med en bäck eller annan källa som man kan dricka vatten från och med mycket träd (med lite öppet land såklart, optimalt 40% öppet, där vi kan börja bygga och odla) på minst 20000 kvadratmeter. Om marken lutar vill vi såklart att den ska luta söderut för odlingens skull. Om marken redan har fruktträd som ger frukt och/eller kullar är det en otrolig fördel. Är det någon som har några tips på var man ska leta eller känner till någon som säljer något som liknar detta?

Jag skulle bli otroligt tacksam för svar!

Therese

Conquest

  • Inlägg: 5
    • Skåne
SV: Tips på platser i Österlen där man kan köpa mark
« Svar #1 skrivet: 04 sep-14 kl 13:05 »
Det finns gamla trådar här på sidan som handlar om kollektiv på Österlen, kolla dem. Fastighetsmäklare för villa och lantbruk kanske. Mossagården var de första i Sverige med abonnerat frukt o grönsakslådor med hemkörning. De kör i hela Skåne och har nog koll på många miljövänliga alternative människor och platser. Kolla med dem.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Tips på platser i Österlen där man kan köpa mark
« Svar #2 skrivet: 04 sep-14 kl 13:22 »
Min mark sluttar norrut så den får ni inte köpa..

Spännande projekt men jag antar att det ni inte är ekonomiskt oberoende i dagsläget, dom tomter som säljs via mäklare har ju en tendens att hålla priser för utbrända stockholmare som behöver ha en stuga för att träffa andra stockholmare i samma krissituation...

I norra delen av Österlen så finns det en del självhushållare med diverse projekt, dom stora är ju http://mandelmann.se/ och http://www.ecotopia.se/sv/

Hobbithålor, det har vi inga vad jag vet..


http://www.blocket.se/simrishamn/Grevlunda_641__Vitaby_52730522.htm?ca=23_13&w=1
Detta är ett väldigt vackert område men också ganska höga priser brukar förekomma.
Man ska nog ge sig ut och snacka omkull en bonde för att lyckas med en bra affär..
« Senast ändrad: 04 sep-14 kl 13:35 av Bösahusarn »
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 2 användare
Jon.b, alfhild

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser