Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Knäpp tupp  (läst 866 gånger)

Sille

• Närke
Knäpp tupp
« skrivet: 29 aug-14 kl 03:18 »
Jag har en unghöna som varit dålig, hon har suttit i egen bur och fått specialbehandling 😉
Nu mår hon mycket bättre och jag testade att sätta tillbaka henne i flocken. Men tuppen flyger på henne, gång på gång. Jagar henne och sliter fjädrarna av henne.
Jag satte tillbaka henne i buren. Men hur ska jag göra för att hon ska slippa bli påflugen? Tuppen är annars alltid jättesnäll mot sina hönor, så jag fattar inte vad som flugit i honom.

sonja på slätten

• Halland
SV: Knäpp tupp
« Svar #1 skrivet: 29 aug-14 kl 06:11 »
Det kan vara så att tuppen vill para hönan, eftersom det är något han inte kunnat göra på ett tag, men hon är inte i värpning och vill inte bli parad,  vilket retar tuppen.
Eller, om hon har varit borta från flocken länge, har hon blivit en utböling i tuppens ögon.
Eller han uppfattar henne som svag och därför inte lämplig att ha i sin flock.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Sille

• Närke
SV: Knäpp tupp
« Svar #2 skrivet: 29 aug-14 kl 10:16 »
Finns det något jag kan göra eller ska jag bara avvakta och se om han ger sig? Eller borde jag ha unghönan avskild tills hon är helt återställd och orkar med knäpp tupp?

Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 1 användare
RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser