Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skillnader i ullberedningsmetoder  (läst 5716 gånger)

Alba

• Södermanland
Skillnader i ullberedningsmetoder
« skrivet: 26 aug-14 kl 10:44 »
Eller enkelt uttryckt:
jag undrar om någon kan hänvisa mig, eller orkar beskriva här, skillnaderna mellan:

kokad ull
valkad ull
filtad ull
vadmal

Har förstått att det handlar om olika slitstyrka till olika ändamål, vävt och ibland stickat tyg osv. Men det är inte solklart för mig Tack på förhand!  :D
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

wickedyarns

• Gotland
SV: Skillnader i ullberedningsmetoder
« Svar #1 skrivet: 26 aug-14 kl 11:53 »
Vadmal är vävt och hårt valkat så att det får en hopfiltad yta, valkningen gjordes oftast med vattendrivna träklubbor /valsar (tunga)
Kokt ull är bara lättvalkat men i varmt vatten så det är också hopfiltat men oftast inte mer än att det är elastiskt fortfarande som fleece ungefär.
Filtad ull får du om du tvättar ett icke superwashbehandlat plagg i tvättmaskin på 60 grader. Eller om du tovar med handkraft och varmvatten. Valka betuder egentligne bara typ " knådad"

Slitstyrka på ull är mer beroende av ullkvalitet än beredning skulle jag vilja säga, men vadmal är det tyngsta/tjockaste typen av beredning och väl gjort kan tyget bli vindtätt och lätt vattenavstötande. 

« Senast ändrad: 26 aug-14 kl 12:26 av wickedyarns »

olivia.k

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 26 aug-14 kl 12:35 »
När man tovar ull så filtar man den, för man gnuggar och får fibrerna att krypa i hop. Filta kan man också göra genom att slänga in ullprodukter i tvättmaskin så kommer de ut mycket mindre än de var från början. Det är bearbetningen som gör att ull filtas, inte värmen.

När man sen är i slutskedet av filtningen när man tovar, så gör man något som kallas valka, dvs man tar stora brädan i trä med räfflor i och så kan man gnugga tovade föremålet hårt mot detta så valkas det och krymper jättemycket. Det momentet kallar jag valka alltså.

Kokad ull känns lite som något nytt begrepp,, som när ett modeföretag ska sälja nån jacka så låter det nytt att den är gjort i kokad ull. Lär ju vad det då. Själv brukar jag ofrivilligt koka ullen när jag färgar garn.

Vadmal är ett namn på ett tygsort vilket underlättar när man ska köpa just den tygsorten. Det är tjockare ull som är valkad helt enkelt och det är säkert ett väldigt gammalt ord. Finare ulltyger som inte är så tjocka som vadmal är exempelvis kläde. Kläde ska va gjort av kamgarn, medans vadmal är gjort att billigare ulltrådar än kamgarn.

Kretsloppan

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 26 aug-14 kl 14:20 »
Går det att göra ett tyg som motsvarar vadmal i slitstyrka utan att väva och utan tillgång till stamp?

Kan man torrtova med nål ett riktigt stort stycke och sedan valka i tvättmaskin? Eller har ni bättre tips på hur man gör tyg till ytterplagg på något behändigt och snabbt sätt?

Sjaunja

• -
« Svar #4 skrivet: 26 aug-14 kl 14:32 »
Torrtovning tar ju en jädra tid om man ska tova stort och tätt. Att rulltova i en plastmatta eller bambujalusi, på mongoliskt vis, går fortare. Man kan ju också sticka sjok med ullgarn och krympa i tvättmaskin, det blir också rätt stabilt. Eller ta begagnade ylletröjor och krympa i maskin, klippa sönder och sy av. Eller göra alltihop! Montera ihop med lappteknik :D

Kretsloppan

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 26 aug-14 kl 14:58 »
Har ju en massa ull. Bäst med plastmatta och mongolteknik då, alltså? Vore kul med en anordning efter hund? Eller får jag jogga själv med den.  :)

Sjaunja

• -
« Svar #6 skrivet: 26 aug-14 kl 15:04 »
Har hört att mongoler nuförtiden kört med tovningsrullen bakom bilen :) Se till att din ull är lättovad. Jag misslyckades en gång för att jag inte kollade det, blev bara håligt och ostabilt.

ojd

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 30 aug-14 kl 15:31 »
Lite smådetaljer, hur valkad en vara är säger inte så mycket om hållbarhet egentligen, man kan ha ett glesvävt tyg som är valkat.. Och valkade varor har inte lika hög snodd i garnerna vilket gör att de inte har särskilt hög slitstyrka. Man kan förbättra slitstyrka och vattentålighet genom olika appreturer, en lätt borstning till exempel.

Ett annat bra tyg om man vill ha vindtäthet och lite styrka är walkloden, alltså lodentyg som vi säger i sverige. Från början valkades detta under vattenfall, nu använder man nog trummor.

Överlag tycker jag vadmal och liknande tygers kvaliteter är väldigt överskattade. Ska man ha varmt, slitstarkt och vindtätt ulltyg finns det mycket bättre. T.ex. cavalry twill, doeskin, melton (inte den varianten man använder som kragfilt! utan ytterrockstyget), pilot cloth, duffle, donegal tweed, covert cloth etc. Kan rekommendera hainsworth, HE box och molloy & sons som har ok priser.

renee d

« Svar #8 skrivet: 30 aug-14 kl 22:36 »

Kretsloppan

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 31 aug-14 kl 14:58 »
Felting in Mongolia
Trevlig länk! Ser ju onekligen roligare ut att vispa ullen än att karda den :). Har ju läst i Paetau Sjöbergs "Tova" men den är så ordrik att jag hinner krångla till processerna många varv i huvudet innan jag läst klart ett kapitel. Misstänker jag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 7 användare (1 dolda)
ToveNilsson, 127, Kronhjorten, Adels, Sundance, blomharet

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser