En följdfråga i denna gamla tråd.
Jag har råkat bli inblandad i MF135-mekande, och det har ju visat sig vara minst sagt en djungel av olika varianter av MF135, det förekommer ju skillnader dels beroende på årsmodell, dels olika optioner och dels beroende på var traktorn är tillverkad och i vilket land den har sålts.
Nåväl, detta gäller en svensksåld MF135 '71 som av allt att döma har levererats via Bergsjöverken - det sitter en Bergsjö 108 frontlastare på den, hytten är byggd av Saab-Ana i Nyköping och den enda typskylt jag har hittat sitter mitt på instrumentbrädan och har tydligen satts dit av Bergsjöverken, på den står samma chassinummer som i registreringsbeviset. Jag har inte hittat några typskyltar på ställen där det kan finnas enligt utländska instruktionsböcker på annatefka.com , inte heller något motornummer. Detta exemplar är INTE försett med Multipower.
Vad man vet just nu är huvudproblemet ett mekaniskt knack i motorn, troligtvis ett vevlager som skar i samband med att den av okänd anledning tappade oljetrycket sist förra ägaren körde.
Och nu till frågorna:
1)
Hur mycket måste man riva för att ta ner oljetråget? Räcker det att palla upp traktorn under kopplingskåpan och ta bort framaxel, kylare mm innan man tar ner tråget eller måste även motorns transmissionskåpa bort? Finns några skruvar för tråget gömda bakom svänghjulet så man ändå måste dela traktorn för ett sådant här jobb?
2)
Kan man utgå från att det är standarddimension på vevaxelns lagertappar om motorn är "oskruvad" och inte tidigare renoverad, eller har det förekommit underdimension från fabrik (som på t ex vissa Ford personbilsmotorer)?
3)
Originalelsystemet verkar till större delen vara bortkopplat och ersatt av någon tidigare ägares hemgjorda installationer. Generatorn är en Mitsubishi växelströmsgenerator som är inkopplad på ett sådant sätt att den rimligtvis aldrig kan ha fungerat. Kan man vänta sig att detta exemplar ursprungligen har haft minus- eller plusjord? Likströms- eller växelströmsgenerator?
4)
Finns det något filter för hydrauloljan på en MF135 utan Multipower? Var sitter det i så fall? Kan man komma åt ev sugsil för hydraulpumpen utan stora demonteringar?