Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta hydraulolja på MF 135  (läst 18404 gånger)

teufel

Byta hydraulolja på MF 135
« skrivet: 25 aug-14 kl 18:45 »
Hej!

I samband med ett hydraulslangbrott så upptäckte vi att hydrauloljan på vår Massey Ferguson 135:a hade en färg som närmast skulle kunna beskrivas som likören Bailey's.
Mao bör oljan bytas.

Hur går jag till väga? Finns det nån urtappningskran någonstans?  Hur mycket ska sedan fyllas på? Årsmodellen är 1977.
Vilken olja ska det vara? Jag kör hellre med en olja som klarar av många år i tjänst än nån billig skit som behöver bytas.

TW

• Finland
SV: Byta hydraulolja på MF 135
« Svar #1 skrivet: 25 aug-14 kl 21:03 »
Urtappningsplugg finns nedtill på växellådan i hörnet mellan sida och botten. Om jag minns rätt är den på höger sida ungefär rakt ned från framkanten på sätet.

Oljenivån mäter man med oljestickan som finns mitt på den runda luckan på höger sida av traktorkroppen några centimeter under reglaget för hydraulikens sänkhastighet. Jag är inte säker men jag tror att oljevolymen är mellan 20 och 30 liter.

Påfyllningskorken är stor och rund med sexkantskalle och är intill den längre växelspaken.

Oljan som man brukar använda finns att köpas i 20 liters dunkar i alla lantbruksaffärer. Universalolja eller Farmoil eller Farm Universal brukar den heta. 10w30 är rätt viskositet.

Oljan i bakändan får vara ganska billig för den bryts inte ned som oljan i motorn gör. Största problemet är att den samlar skit och kondensvatten. Därför lönar det sig att byta oljan med några års mellanrum.

Om du inte har någon instruktionsbok kan det löna sig att skaffa en. Där står allt du behöver veta om såna här saker. Jag rekommenderar Peters Traktorböger.
http://www.traktorbogen.dk/
« Senast ändrad: 25 aug-14 kl 21:11 av TW »
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #2 skrivet: 25 aug-14 kl 22:54 »
Ser oljan ut som Baileys så är det förmodligen vatten i den. (Baileys ser väl ut som brun grädde eller nåt sånt?)

teufel

« Svar #3 skrivet: 25 aug-14 kl 23:04 »
Jag fullkomligt älskar er!  :P

Tack så hemskt mycket! :)

Aqualize

« Svar #4 skrivet: 26 aug-14 kl 00:22 »
Och vill man inte hälla i universalolja så ska man ha en transmissionsolja (mineral) av rätt sort. Inte hydraulikolja. Transmissionen sätter agendan när den är gemensam.
På maskinistens hemsida hittar du nog lite olika reparationsmanualer, jag tror inte instruktionsbok fanns där. OIE.se säljer manualer (danska sidan verkar peka dit med).
Har du multi power (snabbväxel) har du nog ett filter också (så på min 175:a) på sidan av motorn på väg fram till oljekylaren, byter man olja så byter man filter. I övrigt tror jag den inte har något filter förutom en sugsil nere vid pumpen men det kräver ju lite mer för att byta eftersom den är intern.

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
« Svar #5 skrivet: 26 aug-14 kl 00:39 »
Det är två avtappnings pluggar, en på växellådan, en på bakaxelhuset(delen bakom växellådan) påfyllning är gemensam(se ovan)
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

TW

• Finland
« Svar #6 skrivet: 27 aug-14 kl 16:16 »
På maskinistens hemsida hittar du nog lite olika reparationsmanualer, jag tror inte instruktionsbok fanns där. OIE.se säljer manualer (danska sidan verkar peka dit med).

Peters Traktorböger är såvitt jag vet leverantör åt Olssons i Ellös. Båda säljer samma böcker så man får ju beställa var man vill men jag vet inte om Olssons har hela sortimentet. Hans-Peter har ett enormt sortiment och mycket på svenska. Jag som bor i Finland beställde direkt från honom eftersom ingen säljer hans böcker här i landet.

Fyllständiga sprängskisser på MF 135 finns att ladda ned här:http://www.annatefka.com/
Klicka på "Techniek" till vänster på startsidan och sedan på "Onderdelen boeken" i rutan högst uppe på sidan. Välj sedan rätt version av MF 135 och klicka på blåa texten så får du upp det som nedladdningsbar PDF. Din traktor är sannolikt engelskbyggd och då skall du välja "MF 135 Engeland". Tillverkningslandet brukar stå på den lilla plåtskylten bredvid ratten. De franskbyggda 135orna var litet annorlunda så i så fall skall du välja "MF135 Frankerijk". MF135 MK3 var en senare version som i stort sett motsvarade MF 148 men med litet kortare kropp..... så årsmodell 1977 kan vara en sådan och i så fall skall du välja "MF135mk3/148".
Jag som inte är någon mekaniker brukar titta litet på sprängskisserna innan jag börjar skruva sönder. Då man vet ungefär hur delarna ser ut och sitter ihop blir allting enklare.
« Senast ändrad: 27 aug-14 kl 16:21 av TW »
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #7 skrivet: 10 jul-16 kl 17:17 »
En följdfråga i denna gamla tråd.
Jag har råkat bli inblandad i MF135-mekande, och det har ju visat sig vara minst sagt en djungel av olika varianter av MF135, det förekommer ju skillnader dels beroende på årsmodell, dels olika optioner och dels beroende på var traktorn är tillverkad och i vilket land den har sålts.

Nåväl, detta gäller en svensksåld MF135 '71 som av allt att döma har levererats via Bergsjöverken - det sitter en Bergsjö 108 frontlastare på den, hytten är byggd av Saab-Ana i Nyköping och den enda typskylt jag har hittat sitter mitt på instrumentbrädan och har tydligen satts dit av Bergsjöverken, på den står samma chassinummer som i registreringsbeviset. Jag har inte hittat några typskyltar på ställen där det kan finnas enligt utländska instruktionsböcker på annatefka.com , inte heller något motornummer. Detta exemplar är INTE försett med Multipower.
Vad man vet just nu är huvudproblemet ett mekaniskt knack i motorn, troligtvis ett vevlager som skar i samband med att den av okänd anledning tappade oljetrycket sist förra ägaren körde.

Och nu till frågorna:
1)
Hur mycket måste man riva för att ta ner oljetråget? Räcker det att palla upp traktorn under kopplingskåpan och ta bort framaxel, kylare mm innan man tar ner tråget eller måste även motorns transmissionskåpa bort? Finns några skruvar för tråget gömda bakom svänghjulet så man ändå måste dela traktorn för ett sådant här jobb?

2)
Kan man utgå från att det är standarddimension på vevaxelns lagertappar om motorn är "oskruvad" och inte tidigare renoverad, eller har det förekommit underdimension från fabrik (som på t ex vissa Ford personbilsmotorer)?

3)
Originalelsystemet verkar till större delen vara bortkopplat och ersatt av någon tidigare ägares hemgjorda installationer. Generatorn är en Mitsubishi växelströmsgenerator som är inkopplad på ett sådant sätt att den rimligtvis aldrig kan ha fungerat. Kan man vänta sig att detta exemplar ursprungligen har haft minus- eller plusjord? Likströms- eller växelströmsgenerator?

4)
Finns det något filter för hydrauloljan på en MF135 utan Multipower? Var sitter det i så fall? Kan man komma åt ev sugsil för hydraulpumpen utan stora demonteringar?

TW

• Finland
« Svar #8 skrivet: 10 jul-16 kl 20:08 »
De flesta MF 135 som såldes i Norden var tillverkade i Coventry i England. Säkert finns det något undantag...... men det är en bra gissning.

Brukar inte filtret för hydrauloljan vara bakom runda luckan på någondera sidan av bakkroppen?....eller är det bara på multipower modeller?

Jag är så gott som säker på att traktorn var minusjordad. Min 165 från -71 är minusjordad. MF 35 brukar däremot vara plusjordad.
Engelska MF 135 brukar ha Lucas elsystem med likströmsgenerator. Lucasgeneratorn är ökänd för att ladda dåligt så därför har säkert någon försökt byta till Mitsubischi.

Jag har aldrig hört att någon har talat om underdimensionslager från fabrik på 3.154. De är vanliga motorer och en kamrat brukar skruva med dem så jag tycker att jag borde ha hört om sådant skulle finnas......men man kan ju aldrig vara helt säker.
Hur som helst är det enkelt att få tag i reservdelar till dem.

Antifacist.

Aqualize

« Svar #9 skrivet: 11 jul-16 kl 21:14 »
"Sugsilen" (grovfilter kan man väl kalla det) finns på kolvpumpen, bör vara enklast åtkomlig via luckan på vänster sida. Något annat filter ska den icke-MP ha för transmissionen.
Vet inte hur mycket Bersjö varit inblandade i det här, de gjorde väl "bara" lastaren. Ana-Maskin sålde MF.

Finns verkstadsmanual på maskinisten.net nedladdningssektionen (Downloads), mer än skruvandet på den vet jag inte.

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser