Gissa rovdjuret...

Startat av tranicos, 23 Aug-14 kl 22:07

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

tranicos

Nu har det hänt igen. Vi hade problem med mink som tog ankor för mig där vi bodde för ett tag sedan. Flyttade i somras till ett nytt ställe och har hittills varit förskonade från rovdjur, men nu låg en av våra fina gulankshonor död i hagen. Jag blir trött och ledsen och för var gång det händer närmar sig punkten då man ger upp och slutar.

Nåväl. Vi bor nära skogen och en liten damm. Ankorna går i en stor hage omgärdad av ca två meter högt gunnebostängsel utan tak. Jag har inte kollat så noga nu i mörkret men jag tror inte djuret har grävt sig in under så antingen något som tar sig igenom maskorna i stängslet eller klättrar över, alternativt något som flyger...

Ankan låg på sidan med massor av dun i en hög på kroppen. Ena vingen, eller överarmen eller vad man ska säga är uppäten in till benet. Likaså ena låret. Sen är det som ett stort hål rakt in i bröstkorgen. Huvudet sitter kvar på kroppen och är inte ätit på men är blodigt och eventuellt lite skalperat mitt uppe på hjässan. Lite blod på halsen, eventuellt lite bitmärken.

Jag bifogar en dålig bild då jag inte har fungerande blixt på telefonen utan fick lysa med pannlampan.

Tar tacksamt emot teorier om vad det kan vara för rovdjur så jag vet hur jag snabbt ska komma till rätta med problemet.

//Linus

GrävlingsJanne

Gissar på duvhök. Det skulle nog vara bra med någon form av tak där du har fåglarna. Det är nog bästa sättet att skydda dom från luftangepp.
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

tranicos

Citat från: GrävlingsJanne skrivet 23 Aug-14 kl 23:25
Gissar på duvhök. Det skulle nog vara bra med någon form av tak där du har fåglarna. Det är nog bästa sättet att skydda dom från luftangepp.

Hej och tack för svaret!

Efter lite googlande gissar jag också på duvhök. Tänker på att ankan är plockad och att det mest är hals och mage som är ätit på. Dessutom har jag sett dem flyga här ibland. Får sätta upp nät över hagen imorgon.

Kan duvhöken även ta gäss? De går fritt i trädgården hela dagarna...

GrävlingsJanne

Vet inte riktigt om inte annat så kan den ju skada dom. Har sett att duvhöken tagit en ungsvan en gång.
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

tranicos

Då har det hänt igen, fast en höna denna gång.

Har lagt bärnät över hela gården men såg efter attacken att det har lossnat och lämnat en öppning på kanske 1 * 0,5 meter. Öppningen var precis över den slagna hönan. Vågar sig höken in genom nätet på detta sätt eller ska misstankarna riktas åt annat håll?

Nu har visst bilden i första inlägget försvunnit, men den såg i princip lika dan ut som dessa bilder, förutom att fjädrarna då låg i en prydlig hög intill ankan, nu är de mer utspridda.

Har häftat tillbaka nätet och hoppas på att attackerna upphör. Har även lagt den slagna hönan utanför hönsgården och satt upp en kamera som tar ett kort vad 10 sek. Hoppas kunna fånga tjuven på bild.

GrävlingsJanne

Den vågar sig nog in genom öppningen. Så det är nog höken som varit framme igen.

Kretsloppan

Duvhök, tror jag också. Ungfåglar tar gärna höns på hösten, har jag läst. Vi har ingen hönsgård än utan har hönsen fritt med hundvakt. Höken (är vi rätt säkra på) har tagit fyra för oss sedan sommaren 2012 varav en blev skadad i foten så vi fick ta bort den. Eftersom hönsen är så ruvvilliga har vi marginaler för svinnet. Naturen ger och naturen tar. Men en hönsgård med nättak skulle vi också behöva för att slippa stänga in dem i hönshuset just efter hökbesök.

Tidigare hade vi hönsgård med nättak (alltså "hönsnät" till tak) utan svinn åtminstone under det år vi bodde där.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

921 Gäster, 1 användare
Nataks