Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinterförvaring av ingefära?  (läst 8575 gånger)

bos taurus

• Uppland
Vinterförvaring av ingefära?
« skrivet: 23 aug-14 kl 11:08 »
Ni som odlar ingefära hur vinterförvarar Ni den?

Be

• Finland
SV: Vinterförvaring av ingefära?
« Svar #1 skrivet: 05 sep-14 kl 11:44 »
Skulle jag också gärna vilja veta!

Och när är det dags att skörda dem? Jag odlade ganska sent, kring månadsskiftet maj-juni. Plantorna är gröna än men växer nog inte mera. De har under sommaren också torkat lite i spetsarna, trots att jag sett till att vattna ordentligt. Läste att de har en lång växtsäsong i sin normala miljö, men här är nog för kallt (och kanske mörkt) redan. Kan man dra upp dem redan månntro?
Ingen människa är illegal

Znibban

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 10 sep-14 kl 13:40 »
Jag har odlat ingefära inomhus som en krukväxt. Tagit ut den i pallkrage på sommaren men det måste vara varmt då annars ruttnar den.
Det blir ungefär lika mycket skörd som man planterade men färskt  ;D

Malin på torpet

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 16 sep-14 kl 09:16 »
Hejsan!
Jag skulle gärna vilja odla ekologisk ingefära.
Är det någon som vet vart man kan få tag på utsäde?

Mvh
Malin
Bor i skogen med man, barn, hundar, höns, bin och katter.

MissT

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 16 sep-14 kl 11:58 »
Jag odlar inomhus i en bred grund kruka och skördar efterhand som jag behöver. Vinterförvarar alltså inte, utan den står kvar i krukan. Utsäde finns i affären. Välj en bit som ser färsk ut och lägg den vågrätt i jorden, och täck med någon cm jord. Låt den inte torka ut för mycket utan håll den lätt fuktig. Det brukar ta lång tid innan dom första skotten tittar upp, så ha tålamod. Sedan kan det ta ca 1 år innan man kan skörda. Men då växer den desto mer.  Den jag odlar nu är från ekologiska knölar från Peru. Hittade dom i en större ICA affär. Men har även odlat dom från Kina.

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 16 sep-14 kl 14:29 »
Spännande, MissT. Kan man skörda kontinuerligt vartefter man behöver ingefära (när det så småningom bli dags för skörd) eller skördar man en gång och gräver upp allt.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

MissT

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 16 sep-14 kl 23:36 »
Jag skördar kontinuerligt. När den väl kommer igång efter ca 1 år så växer rötterna väldigt snabbt. Man får se till att skörda så inte krukan blir full. Har försökt bifoga en bild men det verkar inte gå. Provar igen,

Be

• Finland
« Svar #7 skrivet: 17 sep-14 kl 08:07 »
Hmm, intressant. Gräver du runt dem så att "moderknölen" blir kvar, eller hur gör du? Mina plantor är i alla fall långa, gängliga saker, så ifall jag börjar gräva hejvilt kommer de nog inte att kunna stå kvar upprätt... Visste inte heller att de vill ha bred kruka, så jag har dem i ämbar och stora krukor. Curcuman likadant.

MissT

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 17 sep-14 kl 14:54 »
Min är också jättelång, minst 1.5 m.  ;D När jag skördar så känner jag med handen längst kanten på krukan om där är något, och så bryter jag av en bit. Den växer snart ut igen. Därför måste man ha stora, breda kärl för knölarna breder ut sej väldigt snabbt när den väl kommit igång. Tror den slutar att växa och eventuellt dör om krukan blir full med knölar. Du kan väl staga upp den om den vill välta? Har inte märkt att det varit problem för mej, men min lutar sej mot väggen och hänger över lysröret. Har den i ett förråd med bara konstbelysning.

Skulle också vilja odla Curcuman (gurkmeja). Var får man tag i utsäde till den? Har letat i asiatiska affärer utan att hitta.

Be

• Finland
« Svar #9 skrivet: 17 sep-14 kl 15:22 »
TACK för infon! Ska genast gräva när jag kommer hem om ett par dar!  ;D

Curcumarotknölen hittade jag i en ekologisk matbutik här i stan. Så om du ser nån ekoaffär som har färskvaror...? :)

mmeo

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 17 sep-14 kl 18:53 »
Bra tips du har om ingefärsodlingen, MissT! Jag hade inte tålamod att låta krukan stå mer än över sommarsäsongen när jag provade sist, men nu vet jag ju bättre tills nästa gång.  :) Ungefär hur vid kruka har du?

MissT

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 17 sep-14 kl 23:02 »
Det är en sådan där vit plastkruka på fot, som var så populär på 80 talet. Skulle tro att den är nästan 40cm rakt över.  :)

MissT

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 18 okt-14 kl 14:01 »
Nu har rötterna satt igång att växa rejält. Så nu är jag självförsörjande på obesprutad ingefära  ;D

mmeo

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 18 okt-14 kl 17:34 »
Läckert! :)

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #14 skrivet: 19 okt-14 kl 10:09 »
Hur varmt och ljust behöver de ha under vintern? Är det rumstemperatur och tilläggsbelysning som gäller eller klara den sig i ett "vinterutrymme" med 5-10 grader och ordentliga fönster?
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

MissT

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 19 okt-14 kl 23:23 »
Vet inte hur låg temp dom klarar, jag har bara odlat i ca 20 grader. Du kan väl prova, en bit ingefära kostar inte så mycket. Kanske växer dom inte så mycket om det är kallt. Om dom står i ett ljust fönster så skulle jag tro att dom klarar sej utan extra ljus.

Malin.S.

• Norge
    • Jordnær mat
« Svar #16 skrivet: 03 dec-14 kl 13:10 »
Så spännande att man kan odla ingerfära själv. Det visste jag inte!

Hur gör ni när ni startar odlingen? Skall knölen förgros på något vis, eller är det rätt i jord som gäller?

Malin

Be

• Finland
« Svar #17 skrivet: 03 dec-14 kl 13:31 »
Så spännande att man kan odla ingerfära själv. Det visste jag inte!

Hur gör ni när ni startar odlingen? Skall knölen förgros på något vis, eller är det rätt i jord som gäller?

Jag "förgrodde" dom i en liten plastbunke med jord som stod varmt efter att ha läst det någonstans.

Tänkte testa det med att ha dem flera år, men nu har de typ nästan alla vissnat ner. En del har jag slängt ren, det hade kommit pyttelite ny ingefär, mycket mindre än de ursprungliga knölen var... Men gott hursomhelst :). Gurkmejan verkar klara sig i alla fall, får se hur länge.

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #18 skrivet: 03 dec-14 kl 15:54 »
Tänkte testa det med att ha dem flera år, men nu har de typ nästan alla vissnat ner. En del har jag slängt ren, det hade kommit pyttelite ny ingefär, mycket mindre än de ursprungliga knölen var... Men gott hursomhelst :). Gurkmejan verkar klara sig i alla fall, får se hur länge.

Hur hade du dem när de vissnade ner? Jag är ute efter hur man kan hålla dem över vintern utan att de vissnar och du kanske kan ge lite input ;)

Be

• Finland
« Svar #19 skrivet: 03 dec-14 kl 16:11 »
Hur hade du dem när de vissnade ner? Jag är ute efter hur man kan hålla dem över vintern utan att de vissnar och du kanske kan ge lite input ;)

Jaa jag vet inte så noga vad som gick fel. De stod på husets ljusaste plats, men mycket ljus är det ju nog ändå inte. Kanske hade de för torrt i något skede - jag tänkte att de inte får överbevattnas nu när de inte växer. Eller så tycker de bara inte om den torra luften annars. Eller nåt annat :).

Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 4 användare
skogskälla, simon.arvestrand, fall, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser