Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga laddningsregulator till solcell  (läst 3145 gånger)

ulfgustav

  • Inlägg: 29
    • Lappland
Bygga laddningsregulator till solcell
« skrivet: 18 aug-14 kl 07:16 »
Hej

Någon som byggt sin egen laddningsregulator till solcellerna?
Bygg tips och råd om någon har erfarenhet av detta?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14487
    • Östergötland
SV: Bygga laddningsregulator till solcell
« Svar #1 skrivet: 18 aug-14 kl 07:41 »
Känns inte lönt att plocka fram lödpennan när det finns så billiga regulatorer att köpa, t.ex. den här:  http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Volt/Laddningsregulator-31635/

torbjorn

  • Inlägg: 13764
    • Medelpad
SV: Bygga laddningsregulator till solcell
« Svar #2 skrivet: 22 aug-14 kl 10:05 »
Det är väl de gånger man ställer krav på regulatorn som en färdigköpt pryl till rimligt pris inte kan uppfylla, som det kanske lönar sig att bygga något själv.  T ex om man har speciella krav på temperaturkompensering av laddspänningen eller vill kunna använda "dumpenergin" till något ändamål.
Men jag tror i så fall att den enklaste lösningen är att skaffa en billig regulator med ungefär rätt egenskaper (systemspänning, märkström mm), göra en reverse engineering av den och sedan komplettera den med de funktioner man själv vill ha.

Jag konstruerade och byggde en liten solcellsregulator för ca 15 år sedan, den fungerande men dock kom den av olika skäl aldrig till användning och jag misstänker att man inte skulle göra konstruktionen likadan idag.

hans

  • Inlägg: 327
    • Dalsland
SV: Bygga laddningsregulator till solcell
« Svar #3 skrivet: 04 sep-14 kl 22:47 »
Jag har gjort ett kap hoppas jag på 24volt säljer man ut Morningstar 60amp MPPT för 2900 kr (6500kr) en vad jag förstår jättebra regulator med mer funktioner än man hinner med att lära sig i en livstid det finns fler kvar så.........Om det händelsevis finns någon väl insatt person i denna tekniken så skulle jag gjärna vilja bli kontaktad och mot ersättning få hjälp med installationen.Jag vill dels fylla på med ytterligare teknik och allmänt brainstorma om hur och vilken spänning jag skall ha i huset för förbrukare i framtiden Västragötaland.

HJFF

  • Inlägg: 455
    • Västerbotten
SV: Bygga laddningsregulator till solcell
« Svar #4 skrivet: 12 nov-14 kl 23:00 »
Hans, du har nog valt en av dom bästa solcells regulatorerna och med tillräcklig kraft att hantera en ganska stor anläggning, MPPT är bra och du kan tjäna lite effektivitet då inte regulatorn behöver "tvinga ner" spänningen från solcellerna till den ungefärliga batteri spänningen, solcellerna ger nämligen  maximal uteffekt vid en spänning som är högre än din batteribank, MPPT söker helt enkelt efter det mest effektiva.

Den är nog inte så svår att installera, du har några få dip switchar att ställa in beroende på batteribank, dimensionera kablar rätt och säkra av, tänk bara på den höga strömmen som kan uppstå i o m du har en batteribank, Starkström!

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Bygga laddningsregulator till solcell
« Svar #5 skrivet: 13 nov-14 kl 10:42 »
Jag har också gjort samma kap på 24volt.
Har installerat en TS-MPPT-60 hos min mor, där med 500W paneler och 12v batteribank.
En håller jag på och installerar hos mig själv, med 1000W paneler och 24v batteribank.
Att denna batteribank är NiCd batteri komplicerar saker oerhört, då det inte finns någon färdig inställning för NiCd, utan man måste ansluta till TS:en med nätverkskabel.

Jag är total gröngöling på allt vad elektronik heter, och har fått till åtminstonde en anläggning. Så det är inte svårt. :)
Bara att slänga upp frågor här så ska jag försöka svara!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

326 gäster, 1 användare
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser