Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp mig ras- och färgbestämma kycklingarna (bild)  (läst 1677 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Hjälp mig ras- och färgbestämma kycklingarna (bild)
« skrivet: 15 aug-14 kl 20:44 »
Hej!

Idag kläcktes fem kycklingar under vår ruvhöna. Hönan låg på åtta ägg som var av dessa raser och blandraser:

4 ägg var 25 % Åsbo, 25 % Dvärgkochin, 50 % Guld Blåkantade Wyandotte.
1 ägg var 25 % Åsbo, 25 % Dvärgkochin, 50 % Guld Svartbandade Brahma (som ruvhönan).
2 ägg var 50 % Isbar som hade ljusgrå fjäderdräkt (vet inte vad färgen kallas) och 50 % Gul Orpington.
1 ägg var 100 % Gul Orpington.

Så här ser kycklingarna ut (notera den svarta kycklingen med vit mage näst längst till vänster som kan vara svår att se). Jag vet att det blir lättare när man ser vilka okläckta ägg som ligger kvar. Ett av dem har vi redan sett, vilket var ett Isbarägg. Så max en av kycklingarna kan vara Isbarkorsningen.

Det skulle vara kul om ni kunde para ihop rätt korsning med rätt kyckling, samt gissa vilken färg kycklingarna kommer få som vuxna.  :)

För att göra det enklare kommer här en bild på den pappa som är 50 % Åsbo och 50 % Dvärgkochin:

Och här kommer en bild på Wyandottemamman:

« Senast ändrad: 15 aug-14 kl 20:53 av Henrik Penrik Filivilivenrik »
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Hjälp mig ras- och färgbestämma kycklingarna (bild)
« Svar #1 skrivet: 17 aug-14 kl 22:11 »
Jag förstår om ni inte vill svara på denna faktiskt ganska jobbiga fråga.  ;D Men här kommer en till bild som kan hjälpa. Åh - det blev visst en grå kyckling till!

Och jag är inte alls säker på att de grå är syskon, för en har inga dun på benen medan en har ganska mycket. För övrigt har den svarta kala ben, medan en av de "piff-och-puff-färgade" har lite dun på benen.

Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #2 skrivet: 18 aug-14 kl 06:56 »
Jag vill påstå att frågan är omöjlig att besvara.  Du har här en otrolig mängd färganlag varav  en del inte är synliga på föräldradjuren.
Dessutom kan de ändra färg flera gånger om under uppväxten.
Du får vänta tills de är fullvuxna,  inte ens då kan man säga säkert,  utom  för de som är renrasiga gul orpington.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #3 skrivet: 18 aug-14 kl 09:37 »
Jag vill påstå att frågan är omöjlig att besvara.  Du har här en otrolig mängd färganlag varav  en del inte är synliga på föräldradjuren.
Dessutom kan de ändra färg flera gånger om under uppväxten.
Du får vänta tills de är fullvuxna,  inte ens då kan man säga säkert,  utom  för de som är renrasiga gul orpington.

Tack! (Misstänker att ingen av dem är Orpington iallafall, ett av de överblivna äggen såg lite orpingtonnigt ut.)

Men då har jag tre följdfrågor:
1) Är storleken en bra indikator på förädraskap? Isåfall borde väl Wyandotteblandningarna bli minst.
2) Jag har läst någonstans att roskam är dominant, stämmer det? Isåfall kommer Isbarblandningen bli den enda med enkelkam.
3) Är benbefjädring en bra indikator på förädraskap? Brahmablandningen torde isåfall vara 75 % benbefjädrad medan Wyandotteblandningarna är 25 % dito.

Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 3 användare
Ann Wallin, eriksjos, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser