Hej alla glada lantbrukare
Vad har ni för goda råd att ge om man vill köpa kalvar/ungdjur för att föda upp till slakt.
Är öppen för alla förslag ang ålder/vikt vid inköp och vilket foder som ska och inte ska användas samt mängden. Men jag vill som sagt inte hålla på med kalvningar pga flera anledningar.
Vill inte ha tjurar, så antingen kvigor eller göra dom till stutar.
Antal så pratar vi till att börja med ca 20 djur totalt och vartefter jag skickar till slakt så köper jag in nya.
Jag har tänkt mig att köpa in köttdjur för det sägs att dom växer bättre och ger bättre slaktvärde, vissa säger även att dom har bättre temperament än mjölkraser. Men dom kanske är dyrare i inköp pga att fler vill ha dom/ingen vill sälja?
Är det bättre att köpa billigt när dom är små och föda upp dom, eller kostar foder och plats så pass mycket så det är bättre att köpa lite äldre?
Mjölkrastjurar som man gör till stutar kanske är billigast och den rätta vägen att gå? Jag vet inte så jag vill gärna få era erfarenheter och synpunkter.
Fre tillgång till vallfoder låter givet, men bör man servera spannmål eller pelleterat kraftfoder också? Kraftfoder borde ge snabbare växt, men risk för för mycket fett vilket ger dåligt slaktvärde? Och det kostar dessutom att köpa kraftfoder, är det då värt att köpa kraftfoder och få snabbare "omsättning" på djur?
Är det en bra medelväg att ge dom spannmål istället för pelleterat kraftfoder? Vilken sort i sånnafall?
Vad räknar ni med för ålder för slakt? 2 år är det jag hör häromkring från dom flesta, men vissa säger ca 18 månader?
Hur mycket snabbare kan man få med spannmål och/eller kraftfoder?
Jag har inte jättemycket mark tyvärr så spannmål måste nog köpas in om det ska serveras stora mängder.
Är helensilerat spannmål något alternativ för bättre tillväxt eller är det bara variation på smak?
Många frågor som vanligt men vill väldigt gärna ha hjälp.