Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur kan vi leva utanför samhället  (läst 21703 gånger)

Klasb

• Gotland
SV: Hur kan vi leva utanför samhället
« Svar #60 skrivet: 20 sep-16 kl 16:46 »
Du kan leva utan för samhället men vare sig du vill det eller ej så står det sjukhus och väntar på dig, det finns vägar att åka på, räddningstjänsten rycker ut när det blir skogsbrand och din stuga brinner upp. Hela samhällets skyddsnät står till ditt förfogande, någon måste betala. Varför ska vi "i" samhället betala för dig bara för att du vill leva i en utopisk dröm.
nej det går inte att i längden leva utanför samhället

Maria C S

• Småland
« Svar #61 skrivet: 20 sep-16 kl 16:58 »
Eller så är vi alla så indoktrinerade i systemet att vi inte vet annat...
Nej alla är inte så indoktrinerade. Ett liv utanför det vi kallar samhället är inget bekvämt liv men kan vara ett lyckligt liv... inte samma sak.
Om man tittar på kvinnan som föddes och växte upp utanför samhället så går det ju att leva av naturen om man har utsäde, djur,verktyg och redskap och framför allt kunskap. Saknas kunskap så är äventyret över inom ett år.
Den ryska familjen hade med sig saker från det som vi kallar samhället.
Familjen som bodde i vildmarken i ryssland hade 3 barn som dog av att dom blev smittade av dom som fann dom.
Det fanns ingen antibiotika så barnen dog.
Enkla små sår kan vara dödliga.

Har man djur med sig så hamnar man i inavels problematik över tid.

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

karsan

• Södermanland
« Svar #62 skrivet: 20 sep-16 kl 17:10 »
För att inte tala om att en liten grupp människor själva blir inavlade efter ett par generationer.

Maria C S

• Småland
« Svar #63 skrivet: 20 sep-16 kl 17:12 »
Du kan leva utan för samhället men vare sig du vill det eller ej så står det sjukhus och väntar på dig, det finns vägar att åka på, räddningstjänsten rycker ut när det blir skogsbrand och din stuga brinner upp. Hela samhällets skyddsnät står till ditt förfogande, någon måste betala. Varför ska vi "i" samhället betala för dig bara för att du vill leva i en utopisk dröm.
nej det går inte att i längden leva utanför samhället

Ok nu förstår jag hur du menade. Ja så är det ju.

Maria C S

• Småland
« Svar #64 skrivet: 20 sep-16 kl 17:16 »
För att inte tala om att en liten grupp människor själva blir inavlade efter ett par generationer.
:) ja om dom ska föröka sig med, folk lever dock betydligt längre än djur så det tar ju tid innan den problematiken uppstår.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #65 skrivet: 20 sep-16 kl 20:08 »
Hur menar du nu? Man ska väl inte ta emot saker från "samhället" som man inte själv är med och finansierar?

Självklart!     Människan är av naturen väldigt bekväm av sig.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Permission

• Uppland
« Svar #66 skrivet: 21 sep-16 kl 16:14 »
Intressant att trådstartaren bara gjorde ett inlägg och sen försvann.

Det är iaf intressant den här känslan som en del känner att "samhället är ont" och att man då längtar efter att komma därifrån till en livsstil som med tiden förskönats och där det fina delarna gallrats ur historien, men man glömmer alla de bedrövliga delarna som generationerna vartefter vill glömma.

Många är vi väl som drömt om att bara ge sig ut och leva av vad som naturen ger?
 https://www.youtube.com/watch?v=xugVC41uHbs

Det är få förunnat att kunna "leva" utanför samhället men samtidigt är det en stor del som lever utanför samhället som inte vill annat än att få vara en del av det.

Maria C S

• Småland
« Svar #67 skrivet: 22 sep-16 kl 10:36 »
Bra inlägg permission.
Vem som helst kan prova på att vara ENSAMMA i naturen ett par veckor dom flesta klarar inte en vecka.
Killen i filmen är inte rustad för vildmarken varken mentalt eller kunskaps mässigt.
Dom flesta klarar inte ensamhet ens I samhället.
Behöver appar och FB för att ha kontakt med andra.

christelle

• Blekinge
« Svar #68 skrivet: 22 sep-16 kl 11:43 »
...
Många är vi väl som drömt om att bara ge sig ut och leva av vad som naturen ger?
 https://www.youtube.com/watch?v=xugVC41uHbs
...
Tittat på Ed och tycker att han går väl långt i sitt experiment, han svälter och utsätter sin kropp för onödiga strapatser men det allra värsta är att han egentligen inte alls klarar att vara utan andra människor under en så lång period. Människan är en social art som behöver närhet och möjlighet att kommunicera med andra. Ensamheten påverkar honom oerhört mycket mentalt vilket gör att han även får svårare att klara av de andra delarna i vildmarkslivet.
Utfallet av hela experimentet hade blivit ett helt annat om de varit två människor ute i vildmarken, möjligen hade en ensam människa med sin hund rett ut det ganska bra, eftersom hundar är domesticerade och kommunikativa på sin egen nivå.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Zebulon

• Nybliven lantis
    • Östergötland
« Svar #69 skrivet: 22 sep-16 kl 15:43 »

Självklart!     Människan är av naturen väldigt bekväm av sig.

Ska jag tolka dig som att du tycker att det är acceptabelt att bara nyttja samhällets resurser utan att själv bidra?
”Sällan ser man bautastenar vid vägen, om de inte rests av fränder över fäder.”

Nordic Vargtand

• Hälsingland
« Svar #70 skrivet: 22 sep-16 kl 15:53 »
En grej jag kom att tänka på, om jag (i teorin) skulle ha någon form av valutareserv, men som är mer stabil över tid än vanliga pengar, sedan använde man den om man tex behövde vård och liknande, då skulle det faktiskt kunna funka i teorin...

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Skogsvilde

• -
« Svar #71 skrivet: 22 sep-16 kl 17:52 »
Ska jag tolka dig som att du tycker att det är acceptabelt att bara nyttja samhällets resurser utan att själv bidra?

Nu väljer du att försöka vända frågan till en personfråga.

Svaret beror på nej, ja, kanske.   
Läs reflektionen och sätt in den i sammanhanget!
Men inte nödvändigtvis.

Permission

• Uppland
« Svar #72 skrivet: 23 sep-16 kl 13:05 »
Ed Wardle är definitivt ingen mespropp däremot är hans experiment av de mer extrema slagen, liksom de andra äventyr han är känd för är också rätt extrema och kräver psyke.
Ett annat exempel är den ska Grizzlyman som levde ensam ute i vildmarken med grizzlybjörnarna, men han var ist en extrem personlighet i sig och man hade nog behövt vara lika störd som honom för att klara det han sysslade med, det blev ju så småningom hans död.

Man kan ju förstå de som längtar tillbaka till något, hur många har inte sett och växt upp med Barnen i Bullerbyn och eller Emil i Lönneberga och tycker att det är riktigt trevliga miljöer, det många inte förstår och vet är det enorma slit som krävs för att leva på det viset, det är ju våra farmödrar och mormödrar mfl som lagt grunden till dagens samhälle, genom deras slit och uppoffringar.

Många har säkert sett Hästmannen (om inte så gör det) och man ser där ganska snart hur problemfylld hans vardag är och man uppfattar också att en ensam person inte är särskilt stark, är man ensam i det drömsamhälle en del verkar vilja leva i (anno ca 1915-1925) så går man normalt sett under efter en tid, eller tvingas tillbaka till det samhälle som finns idag.

Jag efterlyser en förklaring till varför samhället idag är så dåligt men får sällan en som verkar vettig.

xlab

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 10 dec-16 kl 20:17 »
Tipp inte provat själv: har ni någon bondgård, eller annan typ av kreatur /uppfödning så ta en bilmotor  och koppla in den till en rötkammare (ståltank av något slag) ta dynga från nån bonde och röt ur det i tanken , börja med att borra ett håll i tanken på cs 25 mm för att kopla en slang. Sen har ni drivmedel till motorn, nu skaffa  ni en 1/3-fas generator på ca 8 Kw och nu har ni elen klar. För värm sommar året lägg en PEM-slang på svart plåt ca 15 m och nu har ni varmvatten på sommar halvåret, för vintern ta ettstålrör och gör ett par loppar och plaser det i en öppen spis eller i en eldningstunna så är varmvattnet delvist löst på vinterhalvåret.
PS tittar på likvärdiga lösningar sj (gå in på www.ribons.se så berättar jag mer om avloppp som jag fått ok från kommunen, kostade mig 500 kr)

TW

• Finland
« Svar #74 skrivet: 10 dec-16 kl 20:21 »
Nej hör du xlab...... nu tycker jag att du skall ta reda på fakta!

Visst går det att köra en motor på biogas men det krävs stora mängder dynga och en betydligt mer komplicerad anläggning. Bland annat måste motorn byggas om.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Jenswanen

• Södermanland
« Svar #75 skrivet: Igår kl. 21:47 »
Hej! Tråden verkar gammal men skriver här ändå och hoppas ni ser detta!
Jag söker alltså likasinnade som mig och min familj. Vi vill leva helt oberoende från samhället. Vi är nog många som delar den tanken. Tänk er ett nytt samhälle där vi lever som dom levde förr (tänk Vikings tiden) alltså bytes handel, örter, ta sig fram med hjälp av hästar! En smed, nån som bakar, nån som håller skydd, män jagar, kvinnor tar hand om barnen. Ja ni fattar! Håller ni med mig när jag säger att vad fan håller vi människor på med? TeSta och stanna upp lite och fundera??? Ibland tittar jag runt på alla människor och ser robotar.. det är sorgligt! Jag vill nåt annat än det här som vi håller på med nu. Men det går inte ensam. Ja hör gärna av er massa kärlek!!!!

Skogsvilde

• -
« Svar #76 skrivet: Igår kl. 22:14 »
Hej! Tråden verkar gammal men skriver här ändå och hoppas ni ser detta!
Jag söker alltså likasinnade som mig och min familj. Vi vill leva helt oberoende från samhället. Vi är nog många som delar den tanken. Tänk er ett nytt samhälle där vi lever som dom levde förr (tänk Vikings tiden) alltså bytes handel, örter, ta sig fram med hjälp av hästar! En smed, nån som bakar, nån som håller skydd, män jagar, kvinnor tar hand om barnen. Ja ni fattar! Håller ni med mig när jag säger att vad fan håller vi människor på med? TeSta och stanna upp lite och fundera??? Ibland tittar jag runt på alla människor och ser robotar.. det är sorgligt! Jag vill nåt annat än det här som vi håller på med nu. Men det går inte ensam. Ja hör gärna av er massa kärlek!!!!

Jag vill inte vara en partypooper.
Men tyvärr är det närapå omöjligt att bosätta sig på en plats och leva i ett parallellt samhälle.
Och leva som nomad och bara ha det man kan bära med sig...  Det är tufft, max några nätter här och där.
Men inte nödvändigtvis.

Schwartz kalle

• -
« Svar #77 skrivet: Igår kl. 22:54 »
Tänk er ett nytt samhälle där vi lever som dom levde förr (tänk Vikings tiden) alltså bytes handel, örter, ta sig fram med hjälp av hästar! En smed, nån som bakar, nån som håller skydd, män jagar, kvinnor tar hand om barnen.
Det var ju normen då. De hade inga andra valmöjligheter att välja mellan därför var dem nöjda med en sådan livsstil, om de ändå var nöjda! Det vet vi ju inte på säkert, ungefär som folk gillar idag sina "robot livsstilar", eller ogillar! Det fanns säkert alternativa tänkare då med, undrar hur de alternativa planerna såg ut då! Det är som kung Solomon skriver "Nothing is new under the sun".

Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser