En av mina hönor har förut gjort ett försök att ruva, men då dog kycklingarna vid kläckningen. Då tänkte jag mest att det var en tillfällighet, Jag gav henne små "adoptivkycklingar" som hon tog väl hand om - så hon är en god mamma.
Nu upptäckte jag för en tid sen att hon lagt sig på ägg igen, 4 stycken. Trodde jag! När jag senare skulle lysa äggen, för jag trodde det började närma sig så var där 20 ägg!!

Hon måste alltså släppt in de andra hönorna för att värpa utan att jag märkt något. För några dagar sedan kläcktes plötsligt en kyckling...några ggr hamnade han utanför redet innan jag fixade så han inte kunde ramla/bli utputtad. Kändes först som hönan inte brydde sig i honom, men jag tänkte att det kanske är någon mer kyckling på gång så hon ligger och trycker.
Sen började hon ialla fall locka på honom osv. Men efter två dygn var han plötsligt död en morgon ( ihjälklämd?? )
Nu har det gått snart en vecka sedan den kycklingen kläcktes och hönan ligger bestämt kvar på sina ägg...
Vet hon verkligen vad hon gör? Kan man tro att det blir fler kycklingar? Jag misstänker ju att hon ruvat äggen allteftersom de värpts eftersom hon legat tajt hela tiden.
Jag har verkligen försökt att lysa äggen - men det enda jag kan säga säkert är att de verkar vara i olika stadier. Det är mycket svårt att se om det är liv i dom.
Man brukar ju säga att hönan vet själv när det är dags att ge upp, när äggen är döda. Stämmer det??
Jag vet inte hur jag ska göra, är rädd för exploderande ruttna ägg!! Jag ska ha en hönsvakt from fredag och en vecka framåt, och jag vill ju inte lämna honom att ta hand om ev ruttna ägg...
Vad gör jag??