Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vet hon vad hon gör?  (läst 846 gånger)

Nyfikenskåne

• Skåne
Vet hon vad hon gör?
« skrivet: 05 aug-14 kl 13:18 »
En av mina hönor har förut gjort ett försök att ruva, men då dog kycklingarna vid kläckningen. Då tänkte jag mest att det var en tillfällighet, Jag gav henne små "adoptivkycklingar" som hon tog väl hand om - så hon är en god mamma.

Nu upptäckte jag för en tid sen att hon lagt sig på ägg igen, 4 stycken. Trodde jag! När jag senare skulle lysa äggen, för jag trodde det började närma sig så var där 20 ägg!! :o
Hon måste alltså släppt in de andra hönorna för att värpa utan att jag märkt något. För några dagar sedan kläcktes plötsligt en kyckling...några ggr hamnade han utanför redet innan jag fixade så han inte kunde ramla/bli utputtad. Kändes först som hönan inte brydde sig i honom, men jag tänkte att det kanske är någon mer kyckling på gång så hon ligger och trycker.
Sen började hon ialla fall locka på honom osv. Men efter två dygn var han plötsligt död en morgon ( ihjälklämd?? )
Nu har det gått snart en vecka sedan den kycklingen kläcktes och hönan ligger bestämt kvar på sina ägg...
Vet hon verkligen vad hon gör? Kan man tro att det blir fler kycklingar? Jag misstänker ju att hon ruvat äggen allteftersom de värpts eftersom hon legat tajt hela tiden.
Jag har verkligen försökt att lysa äggen - men det enda jag kan säga säkert är att de verkar vara i olika stadier. Det är mycket svårt att se om det är liv i dom.

Man brukar ju säga att hönan vet själv när det är dags att ge upp, när äggen är döda. Stämmer det??

Jag vet inte hur jag ska göra, är rädd för exploderande ruttna ägg!! Jag ska ha en hönsvakt from fredag och en vecka framåt, och jag vill ju inte lämna honom att ta hand om ev ruttna ägg...
Vad gör jag??

bo_i_dala

SV: Vet hon vad hon gör?
« Svar #1 skrivet: 05 aug-14 kl 15:12 »
Hej!
Du får nog hjälpa lite...
Nästa gång en kyckling kläcks- vänta då max 2 dygn sedan måste hönan upp med sin/sina kycklingar- om hon ligger kvar och väntar svälter kycklingar ihjäl!

Du kan lägga kvarvarande ägg i en kläckare eller under annan höna,
MVH/ Bosse

Nyfikenskåne

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 06 aug-14 kl 08:42 »
Ja, du har ju naturligtvis rätt...men jag tvivlar ändå på att denna kyckling svalt ihjäl (åtminstone vill jag inte att det var så...)
När jag hittade honom död hade vi gått in på dygn 2, och hon hade börjat pyssla om honom. Tidigare har jag haft en värphöna som klivit av äggen när det är "dags att ta hand om de redan kläckta", så det är därför jag undrar om denna höna verkligen vet vad hon gör??
Men tack för bra svar!

Just nu har jag ingen annan villig värphöna, och kläckare går bort eftersom jag ska resa bort och ha hönsvakt.
Så jag vet inte vad jag ska göra - känner mig grym att bara plocka av henne äggen, men samtidigt borde det väl ha kläckts någon nu kan man tycka?
Tidigare i veckan hade ett par ägg hamnat utanför redet. Jag trodde först att hönan ratat dom för att dom var döda, men vid lysning tyckte jag det var liv i minst ett av dom. Så jag får känslan av att hon bara är klantig när hon vänder runt äggen...
Lite jobbigt är det nu - om det bara kunde kläckas en liten dunboll så tar jag nog bort det andra äggen så min hönsvakt slipper dras med risken för döda kycklingar och ruttna ägg!

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 06 aug-14 kl 09:48 »
Ruvning på 20 ägg är dömt att misslyckas. Alltid är det några ägg som hamnar utanför.
Med tanke på att du ska resa bort, ta bort äggen om du inte ser att något är på gång att kläckas just nu.  Så att allt är i ordning för hönsvakten.  Det är inte lätt för en ovan person att ta hand om sådana komplikationer.
Hönan kommer att acceptera situationen,  åtminstone så småningom.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser