Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Siliconbehandla renskinn?  (läst 8027 gånger)

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
Siliconbehandla renskinn?
« skrivet: 02 aug-14 kl 22:05 »
Fick tag i ett garvat? renskinn häromdagen, och för att det ska gå att använda utomhus så behöver man försegla "köttsidan" på skinnet för att inte håren ska trilla av. fattade att det ska vara nån typ av mjuklim, gärna silikon. Nån som har koll?
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Howlit

  • Inlägg: 46
    • Skåne
SV: Siliconbehandla renskinn?
« Svar #1 skrivet: 03 sep-14 kl 07:35 »
Vet inte hur de gör idag, men min lärare sa att när han var ung målade de baksidorna med oljefärg eller liknande, då blir ju inte baksidan blöt lika lätt och skinnet håller längre. Men om håren trillar av på ett renskinn beror framför allt på när djuret slaktades, vinterskinn (som är enklast att få tag i då de flesta renar slaktas då, tror jag) tappar mycket mer hår än sommarskinn.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Siliconbehandla renskinn?
« Svar #2 skrivet: 10 sep-14 kl 01:12 »
Har man på silicon eller siliconspray på den mockaliknande skinnytan kan den bli slibbig och fet i ytan. Jag använder det inte själv på skor och liknande av den anledningen. Kanske är det bättre med något baserat på bivax? Vet inte om det håller håren på plats men det blir en behaglig, smidig och fuktavvisande yta i varje fall. Och det efterlämnar inga spår där man använder skinnet.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Siliconbehandla renskinn?
« Svar #3 skrivet: 11 sep-14 kl 10:24 »

Lavendel

  • Inlägg: 41
    • Södermanland
SV: Siliconbehandla renskinn?
« Svar #4 skrivet: 16 sep-14 kl 19:31 »
någon form av lämpligt fett borde vara bra nog, dels för att hålla skinnet mjukt å dels för vattenavstötningen....allt med någon form av sprit i sig torkar ut och försämrar skinnet på sikt, då det är ren så är fibrerna i det lädret redan ett svagt skinn, jämfört med tex get som har högre ansamling fibrer kors å tvärs...

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Siliconbehandla renskinn?
« Svar #5 skrivet: 17 sep-14 kl 07:14 »
Alltså, det är tydligen så att man måste försegla baksidan på renskinn om man ska använda dem ute, detta för att fukt på baksidan av skinnet ska göra att pälsen lossnar. Det är alltså inte en läderfråga, utan en hel fäll.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Siliconbehandla renskinn?
« Svar #6 skrivet: 18 sep-14 kl 00:03 »
Jag tror det handlar mera om att skinnet skall vara väl konserverat för att håren inte ska lossna. Att det kan behöva fett för att tåla vatten är en annan sak.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Lavendel

  • Inlägg: 41
    • Södermanland
SV: Siliconbehandla renskinn?
« Svar #7 skrivet: 22 sep-14 kl 17:58 »
klart att jag förstod det är en fäll, men fett låser skinnet från att fukt tränger in... under håren är det fortfarande läder och det är ju hur du behandlar det som resultatet blir...själva pälsen är ju bihang i sambandet,,,,


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

719 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser